וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנאטורית בכירה נגד נתניהו: "דבריך מנוגדים ליחסינו"

טל שלו

13.9.2012 / 3:33

במכתב ששיגרה לראש הממשלה כתבה ברברה בוקסר, הנחשבת למחוקקת פרו-ישראלית, כי היא "מאוכזבת מאוד מההערות המציבות סימן שאלה על תמיכת ארה"ב בישראל". גם בניו יורקר תוקפים

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בדברי נתניהו על אירן שלשום)

מתקפה חריפה ונדירה של מחוקק אמריקאי על מנהיג ישראלי: ברברה בוקסר, סנאטורית דמוקרטית בכירה הנחשבת למחוקקת פרו-ישראלית, תקפה אמש (רביעי) את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות דרישתו מארצות הברית להציב קו אדום לאירן. "אני כותבת לך כאחת מהתומכות החזקות של ישראל בקונגרס, ומביעה אכזבה עמוקה מההערות שלך, שמציבות סימני שאלה על תמיכת ארצות הברית בישראל ומחויבותה למניעת נשק גרעיני מאירן", כתבה הסנאטורית היהודייה מקליפורניה במכתב ששיגרה לנתניהו. "ההתבטאויות שלך מנוגדות לחלוטין לברית יוצאת הדופן בין ישראל לארצות הברית שבאה לידי ביטוי בפועלו של אובמה ובפועלו של הקונגרס", נכתב.

ברברה בוקסר. Justin Sullivan, GettyImages
מאוכזבת מההערות של נתניהו. הסנאטורית ברברה בוקסר/GettyImages, Justin Sullivan

בוקסר התייחסה לחתימה של אובמה במהלך הקיץ על הרחבת הסיוע הביטחוני לישראל, מהלך שהיא הייתה מיוזמותיו. החוק מתייחס לחלק נרחב מהדאגות הביטחוניות של ישראל וכולל כספים וסיוע צבאי, כתבה בוקסר, שציינה גם את הצעדים הנוספים של ממשל אובמה, ובראשם הובלת הבידוד על אירן בקהילה הבינלאומית. "לאור כל זאת, נדהמתי לשמוע את ההתבטאויות שלך השבוע בנוגע לתמיכת ארצות הברית בישראל", פנתה בוקסר לנתניהו. "האם אתה רומז שארצות הברית אינה עומדת לצד ישראל? האם אתה אומר שישראל תחת ממשל אובמה לא קיבלה יותר סיוע צבאי מארצות הברית יותר מאי פעם בהיסטוריה, כולל מערכת כיפת ברזל?". בדבריה קראה בוקסר לנתניהו לחזור בו ולהבהיר את טענותיו.

מחוקק אמריקאי פרו-ישראלי היוצא בפומבי נגד ראש ממשלה ישראלי אינו דבר שבשגרה. הוא מגיע על רקע חילופי הדברים הקשים בין נתניהו לבכירי הממשל בעניין הגרעין האירני, שהגיעו לשפל הכולל חילופי התבטאויות, הדלפות והצהרות משני הצדדים, לאחר שנתניהו תקף בחריפות את שרת החוץ קלינטון סביב סוגיית הקווים האדומים לאירן. נתניהו שב והדגיש כי הוא דורש שאובמה יבהיר את הקווים האדומים כדי להרתיע את האירנים ולגרום להם להפסיק את העשרת האורניום.

נתניהו: "בלי קו אדום לאירן - אין זכות לעצור את ישראל". גדעון צנטנר
בשבוע האחרון החריפו התבטאויותיו של ראש הממשלה בנושא האירני. בנימין נתניהו/גדעון צנטנר

עם זאת, בממשל אובמה זועמים על נתניהו ומאשימים אותו שהוא מפר כל כלל נהוג ביחסים המיוחדים בין המדינות. נכון לעכשיו, אובמה ונתניהו לא ייפגשו במהלך ביקורו של נתניהו בארה"ב בעוד כשבועיים בשולי העצרת הכללית של האו"ם, אך עם זאת בבית הלבן הדגישו כי הדבר נובע משיקולי לוח זמנים בלבד.

גם ב"ניו יורקר" הותקף נתניהו: "מסכן עתיד ישראל"

במקביל, פרסם אמש העורך הראשי של המגזין האמריקאי הנחשב "ניו יורקר", דיוויד רמניק, מאמר חריף בו תקף את נתניהו תחת הכותרת "הימורים נאו שמרניים". רמניק כתב כי "קשה להגזים בתיאור הסיכונים שבנימין נתניהו מטיל על עתיד מדינתו שלו". הוא האשים אותו כי גרם לבידודה של ישראל בזירה הדיפלומטית, בסיכול האפשרות להסדר צודק עם הפלסטינים וכי כעת "הוא נראה נחוש יותר מתמיד להרחיק ממנו את נשיא ארצות הברית - וכבן ברית לקמפיין של רומני, להפוך את עצמו לפקטור מכריע בבחירות 2012". רמניק ציטט את יושב ראש האופוזיציה שאול מופז שתקף אתמול את נתניהו מעל בימת הכנסת. "את מי אתה מנסה להחליף? את הממשל בוושינגטון או את זה בטהרן?", אמר מופז.

רמניק, זוכה פרס פוליצר שביקר בישראל בשבועות האחרונים, מספר בכתבתו על התרשמויות ששמע מהפרופסור לפילוסופיה באוניברסיטה העברית אבישי מרגלית, שאמר לו לדבריו שנתניהו הוא "פוליטיקאי שמונחה במעין תחושת שליחות היסטורית ומבטל את הדעות והניתוחים של כולם וגם של יועציו הקרובים ביותר". רמניק אמר כי נתניהו מביע חוסר אמון כלפי הפלסטינים, כמו גם לממסד הצבאי והביטחוני בישראל ומחוצה לה, שאומרים לו כל הזמן שהתקפה חד צדדית על מתקני הגרעין האירנים תסתיים באסון פוליטי, דיפלומטי וצבאי.

אמש אמר גורם מדיני לוואלה! חדשות כי נתניהו ימשיך להתבטא בעניין קווים אדומים לאירן, והדגיש כי בלי קו אדום אירן לא תפסיק את תכניתה הגרעינית. אתמול התקשר אובמה לנתניהו. והשניים ערכו שיחה ארוכה, יסודית ופתוחה בנושאים המהותיים על סדר היום המדיני, ובראשם סוגיית תכנית הגרעין של אירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully