וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס על סגירת שגרירות אירן: "קנדה - מודל לחיקוי"

טל שלו

8.9.2012 / 18:35

נשיא המדינה פירסם הודעת תמיכה בהודעת אוטווה על סגירת שגרירותה באירן, זאת על רקע המאבק נגד הגרעין האירני. פרס שיבח את הקנדים: "הוכיחו שעקרונות קודמים לאינטרסים"

נשיא המדינה, שמעון פרס, פרסם הערב (שבת) הודעה מיוחדת בעקבות החלטתה של קנדה לנתק את הקשרים הדיפלומטים עם אירן עליה הודיעה אוטווה אתמול. "קנדה הוכיחה פעם נוספת שהעקרונות קודמים לנוחיות, קנדה הוכיחה כי לא ניתן לנהל מדיניות אם אינה משקפת ערכים ובדרכה המחישה שהעקרונות חזקים מאינטרסים", אמר פרס, השוהה באיטליה במסגרת כינוס מדיני כלכלי. פרס הודה למושל הכללי הקנדי דייויד לויד ג?ונסטון, לראש הממשלה, סטיבן הארפר "ולעם הקנדי כולו על נקיטת עמדה מוסרית ממדרגה ראשונה ומקווה כי עמים אחרים יראו בדוגמא הקנדית מודל מוסרי לחיקוי".

אתמול הודיעה קנדה על סגירת השגרירות שלה בטהרן באופן מידי, וכן על גירושם של כלל הדיפלומטים השוהים בקנדה מטעם אירן, בתוך חמישה ימים. שר החוץ הקנדי, ג'ון ביירד, ציין בהודעתו על המהלך כי השלטון באירן מהווה את "האיום המשמעותי ביותר לשלום ולביטחון העולמי". כמו כן, ציין ביירד את תכנית הגרעין האירנית, את עוינותה כלפי ישראל ואת הסיוע הצבאי האירני למשטר אסד בסוריה כסיבות לעזיבת הדיפלומטים הקנדים את טהרן. "בשל הנסיבות, קנדה לא יכולה לשמר יותר נוכחות דיפלומטית באירן, ומכאן שהקשרים הדיפלומטים בין קנדה ואירן חייבים להיות מושעים", הסביר.

הנשיא פרס, שביקר במאי האחרון באוטווה ודן עם בכירי הממשל הקנדי בשאלת הגרעין האירני, שב והדגיש כי "לא יעלה על הדעת שמדינה חברה באו"ם תאיים בהשמדת מדינה חברה אחרת בניגוד לאמנת האו"ם ומדינות אחרות יעמדו מנגד. אירן מהווה מוקד טרור עולמי, מוקד להפרה בוטה של זכויות אדם ויש לה כוונות להשתלט על המזרח התיכון. שילוב של אמביציות הגמוניות, טירוף מדיני ופצצה גרעינית הוא שילוב בלתי נסבל שהעולם צריך לפעול נגדו במלוא העוצמה", מסר הנשיא.

נשיא המדינה וראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, מאי 2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"קנדה הוכיחה פעם נוספת שהעקרונות קודמים לנוחיות". פרס והארפר בעת ביקור האחרון בישראל בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

כבר אתמול בירך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את ראש ממשלת קנדה בעקבות ההחלטה, אותה כינה "צעד מנהיגותי ונועז ששולח מסר ברור לאירן ולעולם כולו". בהודעה שפירסם נתניהו, הוא הדגיש כי הצעד הקנדי תואם את קריאתו לקהילה הבינלאומית להציב "קו אדום ברור" למשטר בטהרן. "הצעד המעשי הזה צריך לשמש דוגמה לקהילה הבינלאומית למוסריות ואחריות בינלאומית", המשיך נתניהו, "חשוב שללחץ הזה תצטרף הקהילה הבינלאומית, על ידי הצבת קווים אדומים ברורים לאירן".

מנגד, בטהרן הגיבו בחריפות למהלך והסבירו כי מדובר ב"החלטה של ממשלה קיצונית המושפעת מהמשטר הציוני". דובר משרד החוץ האירני, ראמין מהמנפרסאט, ציין כי מדובר בביטוי ל"מדיניות החוץ הקיצונית של קנדה". כמו כן, בתגובה למהלך הודיעה הלילה אירן על סגירת השגרירות שלה באוטווה בשל "החלטתה העוינת" של קנדה. "לא נוכל לספק היום שירות לבני עמנו היקרים", נכתב בהודעה בפרסית שפורסמה הלילה באתר השגרירות.

עוד באותו נושא:
אירן על סגירת שגרירות קנדה: "השפעת המשטר הציוני"
קנדה סוגרת השגרירות בטהרן: "אירן מהווה איום עולמי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully