וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: מדוע ברק הסכים לקדם קצינה המקורבת לאשכנזי?

7.9.2012 / 13:01

גורמים צבאיים מעריכים כי שר הביטחון מצפה מגנץ לתמורה עתידית עבור הסכמתו להעלות לדרגת תת-אלוף את ראש מחלקת הסגל של צה"ל, על אף הדרישה לצעדי התייעלות בצבא

גורם ביטחוני בכיר נשבע השבוע כי הבין משר הביטחון, אהוד ברק, כי "רק אם ינחת יהודי על הירח, אוחז בידו חתול", הוא יאשר העלאת דרגה אישית לראש מחלקת הסגל של צה"ל, אלוף-משנה מיכל בן-מובחר. אם כך, נשאלת השאלה כיצד אישר ברק הענקת דרגת תת-אלוף לבן-מובחר – קצינה המקורבת לרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי. ההחלטה עוררה תמיהה וביקורת חריפה מצד קצינים במטה הכללי כלפי הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לאור הדרישה מצה"ל לנקוט צעדי התייעלות וחסכון. אחד מהאלופים במטכ"ל סיפר כי אפילו בתקופת אשכנזי כראש המטה, ההצעה להעלות בדרגה את הקצינה ירדה מהפרק בשל חשש מביקורת.

קיימות כמה הערכות בקרב קציני המטכ"ל בנוגע להחלטה. אחת מהן היא שראש אגף כוח אדם, אלוף אורנה ברביבאי, הובילה את המהלך. לדברי גורם בכיר באכ"א, ברביבאי טענה כי מכיוון שהצבא נדרש לבצע התייעלות בכוח האדם של אנשיו, במסגרת מודל שירות הקבע החדש שנכנס לתוקף, אל"מ בן-מובחר מסוגלת למלא את התפקיד בעת הנוכחית. ראש מחלקת הסגל של צה"ל נחשבת לקצינה מקצועית וברביבאי מעריכה אותה מאוד. קצינים צעירים שהיו מועמדים להחליף את אל"מ בן-מובחר ייאלצו לפרוש מצה"ל או להמתין לסבב מינויים נוסף.

גבי אשכנזי וארז וינר. דרור עינב, עומר מירון
אל"מ ארז וינר והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל/עומר מירון, דרור עינב

רא"ל גנץ נענה לבקשת ראש אכ"א והעביר את ההחלטה בנושא לאישור שר הביטחון, למרות שידע כי המהלך יעורר ביקורת ותסיסה בצמרת הצבא. אך בחיים אין מתנות בחינם, ולכן בצמרת צה"ל מעריכים כי ברק מצפה לתמורה עבור האישור שנתן להעלות בדרגה את המקורבת של יריבו אשכנזי.

לא מדובר במהלך היחיד שמעורר ביקורת בצמרת צה"ל. ההחלטה שלא למנות לתפקיד קצין חינוך ראשי את אל"מ ארז וינר, עוזרו של הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי שהיה מעורב ב"פרשת הרפז" על אף סיכום מוקדם בנושא, מעוררת תמיהה גם כן. נכון היה להשהות את הקידום של אל"מ וינר רק בשל העננה המרחפת מעל ראשו כיוון שפעל לאיסוף חומר שלילי נגד שר הביטחון, רעייתו ואנשיו. אך לחרוץ את גורלו שבועות ספורים לפני פרסום טיוטת מבקר המדינה בפרשה, יש בכך יותר מטעם לפגם. גם המהלך הזה לא נעלם מעיני האלופים במטה הכללי, שחשבו כי ניתן היה לנהוג באל"מ וינר בצורה אחרת. אחד מהם אמר בשיחה עם מקורביו כי "אם חיכו במערכת הצבאית במשך שנתיים, ניתן היה להמתין עוד כמה שבועות. ההחלטה הזו משליכה על כל בדיקה שתהיה בפרשות אחרות. לא ברור למה אצה לבני (גנץ – א.מ) הדרך".

הקרב על הכסא

מהלך נוסף שמעורר שיח ער במטה הכללי הוא החלטת הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף דני עפרוני, להמליץ על פתיחת חקירה נגד אשכנזי ועוזרו וינר, בחשד להפרת אמונים ומרמה. הפרסום בערוץ 10 בנושא הפתיע לא רק את אשכנזי ווינר, אלא גם את הרמטכ"ל גנץ, שטען כי לא ידע על כך ואף לא עודכן בפרטים. כל ההתרחשויות הללו פוגעות במוסד הרמטכ"ל ובדימוי שלו במערכת הביטחון שכן הוא נאלץ בתקופה סוערת זו להתמודד עם אתגרים מורכבים יותר. כשממנים אלופים מבריקים ודעתנים, שחושבים באופן עצמאי, הם מדברים ולעיתים גם מותחים ביקורת מתחת לרדאר. יוליוס קיסר, כפי שהציג אותו וויליאם שיקספייר במחזהו, אמר במערכה הראשונה: "אני רוצה סביבי רק אנשים שמנים ומסורקים, שישנים בלילה. לקסיוס זה פרצוף כחוש, רעב. האיש חושב יותר מדי. הוא מסוכן. האיש קורא הרבה, רואה יותר מדי, מבטו חודר אל מניעים סמויים של בני אדם".

בשלב זה הקצינים מעדיפים לדבר עם מקורביהם בשקט, בשיחות סגורות. אך ככל שיתקרב המועד להחלפת סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נווה, תתעורר המערכת. יריית הפתיחה נורתה אתמול בהחלטת גנץ להעביר את האחריות על אגף המבצעים מאלוף יעקב אייש לאלוף יואב הר-אבן. אלוף אייש יחליף את אלוף גדי שמני כנספח הצבאי בוושינגטון. שמני יחזור לישראל ויבקש כנראה להתמודד על תפקיד סגן הרמטכ"ל. אלוף אבי מזרחי הוותיק והמנוסה, אלוף גדי אייזנקוט המעורב ב"פרשת הרפז" ואלוף פיקוד הדרום רוסו, רואים עצמם כמועמדים ראויים לתפקיד גם כן. ישנם גורמים בצמרת הצבא הטוענים כי אף אחד לא יפול מהכיסא אם מפקד פיקוד צפון, אלוף יאיר גולן, יזכה בתפקיד סגן הרמטכ"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully