וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זובור במטה הכללי? הכדור נמצא אצל היועמ"ש

27.8.2012 / 10:01

יש פרשות שבני גנץ היה מעדיף לסיים בשקט. החלטתו של הפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירה פלילית נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ונגד עוזרו, ארז וינר, מעוררת יותר מתהיה אחת

בצמרת צה"ל עדיין מתחבטים בשאלה על מידת מעורבותו של הרמטכ"ל, בני גנץ, בהחלטה לבטל את מינויו של ארז וינר לתפקיד קצין חינוך ראשי, ולהמליץ לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל דני עפרוני, לפתוח בחקירה נגד גבי אשכנזי ונגד עוזרו - אותו אל"מ וינר. קצינים בכירים טוענים כי ידו של גנץ אינה במעשה, למרות שהסביר לכל מי שביקש ממנו כי הוא זה שהחליט לבטל את המינוי של ארז וינר ("אני ולא אחר"). גם אל"מ וינר, שביקש פגישה אישית עם גנץ, קיבל את אותן תשובות ממנו, אך כפי הנראה לא השתכנע שהוא הכריע בנושא.

גבי אשכנזי וארז וינר. דרור עינב, עומר מירון
ארז וינר וגבי אשכנזי/עומר מירון, דרור עינב

אך האם כך באמת פועל הצנחן מספר אחת בצה"ל? לא בהכרח. בצמרת צה"ל מעריכים כי גנץ היה מעדיף לסיים את הפרשה ללא אפקטים מקדימים, אלא אם כן מפעילים עליו לחצים מצד לשכתו של שר הביטחון, אהוד ברק. לפי שעה, המהלך יזעזע את המטה הכללי, ועשוי ליצור שוב גלי תגובות וחרושת של שמועות לפרסום דו"ח המבקר והכרעת היועץ המשפטי לממשלה, בדיוק כמו סדרת השמועות לגבי סיכויו של גדי איזנקוט לקבל את תפקיד סגן הרמטכ"ל, למרות מעורבותו בפרשת הרפז.

יש חומר חקירה חדש?

כדי להבין עד כמה הפרשה מטלטלת את צמרת הצבא, כדאי לבחון את תגובת דובר צה"ל בעניין המלצת הפרקליט הצבאי הראשי. בתחילה פורסמה תגובה מתפתלת: גורמים בפרקליטות טענו שהפצ"ר כנראה לא העריך נכון את הסיכוי שהמכתב יודלף לתקשורת, ולכן בשעה הראשונה היה מופתע. לאחר מכן, התעשת ופרסם תגובה מסודרת.

אז מה השתנה כאן באמת? הדעות חלוקות. יאמרו אנשי שר הביטחון כי החומר החדש, לצד העדויות שהתווספו לפרשה, חיזקו את עמדת מבקר המדינה, לפיה נעשה כאן עוול גדול לאלוף יואב גלנט, ובכלל זה חשד לפלילים באיסוף החומר השלילי נגד ברק ואנשיו. לכן, נאמר, יש להעמיד את אשכנזי ואת וינר לדין פלילי, ואולי גם מעורבים מפתיעים נוספים על הדרך. מנגד, טוענים מקורביו של וינר כי אין חומר חדש תחת השמש, ויתרה מזאת: וינר ואשכנזי סיפקו תשובות מאוד משכנעות לאנשי מבקר המדינה באשר לשאלות הקשות שריחפו מעל לראשם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דני עפרוני הפרקליט הצבאי הראשי, אוגוסט 2011. במחנה
הפרקליט הצבאי הראשי, דני עפרוני/במחנה

הפרקליט הצבאי הקודם, אביחי מנדלבליט, שדרגות האלוף על כתפיו עוררו ויכוח וביקורת, נזהר כמו מאש מלהתקרב יתר על המידה לפרשה הזו. לכן, הוא מינה את סא"ל שרון זגגי, תובעת צבאית מוערכת מאוד במערכת המשפטית, שתבדוק יחד עם כמה מאנשי היועמ"ש את חומר החקירה, ויחד הם יחליטו אם יש סיבה לפתוח בחקירה פלילית. ההודעה המשותפת של צה"ל והיועץ המשפטי לממשלה קבעה: אין חשד לפלילים.

כעת, כשהחליט הפצ"ר עפרוני להמליץ על חקירה פלילית, ולחשק את היועץ המשפטי לממשלה, תתמקד אלומת האור בסא"ל זגגי. היא תצטרך להסביר מדוע סגרה בזמנו את התיק. מאוחר יותר, אולי יידרש מנדבליט להסביר למה התכוון.

יהודה וינשטיין ובועז הרפז. אורי לנץ ורויטרס, רויטרס
בועז הרפז והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין/רויטרס, אורי לנץ ורויטרס

נקודה נוספת למחשבה היא העובדה שהפצ"ר עפרוני - שיקבל בעוד חודש את דרגות האלוף, בהתאם לסיכום מראש עם שר הביטחון והרמטכ"ל - לא חייב את אישור היועמ"ש כדי לפתוח בחקירה נגד וינר, שכן וינר לובש מדים. אם ברצונו לעשות כן, עפרוני יכול להודיע בשעה הקרובה לאותו קצין - שהיה בעבר בעמדת ההשפעה הגדולה ביותר בלשכת הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי - להתייצב בפתח משרדי מצ"ח מרכז, כדי לעמוד בחקירה תחת אזהרה.

אז מדוע עפרוני שלח את המכתב למשרד המשפטים? בהמלצתו, בעט הפצ"ר את הכדור בחוכמה למגרש היועמ"ש, שגם ככה נראה חרד מביקורת של מבקר המדינה על כך שלמרות החומר הרב שנערם בחקירה, בחר לסגור את התיק, ולזכות את המטה הכללי בפרשה מבלי להעמיד אף אחד לדין. כעת, העיניים נשואות ללשכת היועץ המשפטי לממשלה, שיכריע בסוגיה, לאחר שהמלצת הפצ"ר הותירה אותו בדעת מיעוט, ולאחר שמבקר המדינה כבר המליץ לפתוח בחקירה. מסתבר שהמילה זובור לא מאפיינת רק את לוחמי חטיבת כפיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully