וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורים בדרום אפריקה לא יואשמו ברצח חבריהם שמתו

בחודש שעבר, שוטרים ירו למוות ב-34 כורים שובתים שהפגינו באלימות והיו חמושים באלות. בשל חוק מימי האפרטהייד, 270 חבריהם הואשמו במותם. הלחץ הציבורי גרם לתביעה לחזור בה

צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: לירון בארי

(בסרטון: תיעוד התקרית מ-17 באוגוסט)

התביעה בדרום אפריקה משכה היום (ראשון) את כתבי האישום שהגישה נגד 270 כורים, שהואשמו ברצח עמיתיהם לעבודה במהלך מהומות אלימות בחודש שעבר. ואולם, לדברי נומגקובו ג'יבה, מ"מ ראש התביעה, ההחלטה על הגשת כתבי אישום טרם התקבלה סופית, ותמתין עד שיוגשו מסקנותיה של ועדת החקירה הממשלתית.

ב-17 באוגוסט, קבוצה של כורים שובתים התעמתו עם שוטרים, והם פתחו באש לעברם וירו למוות ב-34 מהפועלים. ההתנגשות האלימה פרצה מחוץ למכרה הפלטינה "מריקאנה" מצפון מערב ליוהנסבורג. הכורים מחו על תנאי עבודתם ועל משכורתם הנמוכה, והתגודדו מסביב למכרה יחד עם כ-3,000 מפגינים. רבים מהכורים השובתים התחמשו במצ'טות ובמקלות. השוטרים, שהסתייעו בכלי רכב משוריינים, פתחו בירי מנשק אוטומטי לעבר קבוצה של כמה עשרות מפגינים חמושים שהתקרבו אליהם. בסרטון ששידרה סוכנות הידיעות רויטרס נראתה ערימת גופות רבות על הקרקע.

תיעוד: שוטרים יורים למוות בכורים המפגינים. רויטרס
גופותיהם של כמה מהכורים שנורו/רויטרס

לפי החוק הפלילי בדרום אפריקה, שכונן בימי האפרטהייד, על הכורים הוטלה אחריות פלילית למהומות האלימות, משום שהם היו אלה שהתעמתו עם השוטרים במסגרת "כוונה משותפת". השוטרים עצמם לא הואשמו.

ההחלטה להאשים את הכורים ששרדו את ירי השוטרים – רבים מהם הואשמו בזמן שעדיין אושזפו בבית החולים - רק הגבירה את הזעם כלפי הממשלה ברקע המהומות, החמורות ביותר במדינה מאז קץ השלטון הדכאני ב-1994.

התמיכה הציבורית בנשיא, ג'ייקוב זומה, הידרדרה מאז, ומבקריו אומרים כי הוא כשל לחלוטין בניהול המשבר, משום שדאג יותר להגן על תעשיית המכרות מאשר על חיי הכורים. עורכי דינם של הנאשמים פנו בעבר לנשיא זומה כדי שיסייע להם, אך הוא סירב להתערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully