וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יישוב יהודי בן 1,500 שנה נחשף ליד באר שבע

רמי שני

2.9.2012 / 16:24

במהלך חפירות סלילת החלק הדרומי של כביש 6, התגלו מקוואות ומבנים מהתקופה הביזנטית. "היישוב היהודי ננטש באופן מסודר עם הכיבוש האיסלמי", אמר חוקר שבדק הממצאים

ארכיאולוגים מרשות העתיקות השלימו היום (ראשון) חשיפה של יישוב, שהיה שייך למניפת היישובים היהודיים העתיקים בגבולות הדרומיים של ארץ ישראל. בהסתמך על הממצאים במקום, מעריכים כי מדובר ביישוב שהתקיים לפני כ-1,500 שנה.

היישוב ממוקם משני צדדיו של כביש 40, בקטע שבין צומת דביר לצומת להבים. במהלך חפירות סלילת החלק הדרומי של כביש 6, התגלו ביישוב העתיק מקוואות טהרה ומבני ציבור מהתקופה הביזנטית. "מבני הציבור, על פי אופיים וכיוונם, שימשו כבתי כנסת או כבתי מדרש", הסביר ניר שמשון פארן, הארכיאולוג שניהל במקום את החפירות ובדק את הממצאים. "היישוב שנחשף נמצא במרחק של כשמונה קילומטרים מבית הכנסת שבחורבת רימון מן התקופה הביזנטית – בית כנסת באזור קיבוץ להב, ממזרח לכביש 40".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מבני הציבור, על פי אופיים וכיוונם, שימשו כבתי כנסת או כבתי מדרש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"על פי העדויות שהתגלו בחפירה, היישוב היהודי ננטש בצורה מסודרת בסוף המאה השישית או בתחילת המאה השביעית לספירה, עם הכיבוש האיסלמי", הסביר שמשון פארן. "כמאה שנים מאוחר יותר, הוקם במקום יישוב חדש, שתושביו לא התחשבו בשרידים הקדומים. על כך מעידות רצפות שכיסו את אחת מהמקוואות ואת חלק ממבני הציבור".

במקום נחשפו שני מבנים גדולים, הבנויים מאבני גזית מסותתות, ולשניהם שרידי במה הצמודה לקיר, ופונה לכיוון ירושלים. הארכיאולוגים מעריכים כי במקום היה כפר גדול או עיירה קטנה, והתושבים התבססו על חקלאות, שהייתה מוכרת בתקופת קיומו של היישוב, עד המאה השישית –גידול שדות דגן ובוסתני פרי במדרגות חקלאיות שנחפרו בערוצי נחלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום נחשפו שני מבנים גדולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוכח חשיבותם של השרידים המרשימים שנמצאו, הוחלט לשמר את הממצאים ולאפשר את הצגתם לקהל. לדברי שמשון פארן, ירוכזו הממצאים באחד משני החלקים של האתר, ותוסדר גישה אל המקום מכיוון כביש 40, עם השלמת הסלילה של קטעי הכבישים באזור זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully