וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה סוערת: הנשיא נחשד בסיוע למאפיה עבור הגנה

גם מינוי מונטי במקום ברלוסקוני בראשות הממשלה לא מזכה את האיטלקים ברגע נטול חשדות לשחיתות שלטונית. בתיעוד שיחותיו של נפוליטני נראה לכאורה שקישר בין בכירים לעבריינים

המערכת הפוליטית באיטליה סוערת בימים אלה, כשאל המשבר הכלכלי הפוקד את המדינה מצטרפת חשיפת הקלטת שיחותיו של הנשיא, ג'ורג'יו נפוליטנו, שעלולה להביא להדחתו. בניגוד לפוליטיקאים האיטלקים, נפוליטנו זוכה להערכה בקרב אזרחי המדינה. הנשיא האיטלקי היה זה שדאג להחלפת ראש הממשלה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, בטכנוקרט מריו מונטי, ולמעשה מנע משבר חריף יותר בכלכלה. אך הפרשה, שבה לפי החשד היה נפוליטנו מעורב בסיוע לבכירים בקיום קשרים עם ראשי המאפיה כדי לעצור את חיסולם של פוליטיקאים ושופטים, חשפה אותו לביקורת ציבורית רבה.

לפני כ-20 שנה ניהלו הרשויות באיטליה מלחמה בפשיעה המאורגנת במדינה,שהטילה אימה על אזרחים רבים, אך גם על אישי ציבור כשופטים, שוטרים ופוליטיקאים. במסגרת המתקפות על מוסדות השלטון, אנשי המאפיה האיטלקית חיסלו בעיר פלרמו את השופט פאולו בורסלינו, יחד עם חמישה ממאבטחיו. בורסלינו, שנהרג בפיצוץ מכונית תופת ליד בית אמו, חוסל חודשיים בלבד לאחר שחברו, התובע ג'ובאני פלקון, נרצח באופן דומה. פלקון היה ידוע כאיש חוק חסר פשרות, שנלחם נגד אנשי המאפיה ללא חשש. בפיצוץ מכוניתו נהרגו גם אשתו ושלושה ממאבטחיו.

בחודש שעבר הגישה התביעה בפלרמו בקשה להעמיד למשפט שישה אזרחים הקשורים למאפיה וכן שישה בכירים במשטרה הארצית, לרבות שר הפנים לשעבר ניקולא מנצינו, בגין מעורבותם בקיום מגעים בין אנשי החוק לבין המאפיה בשנים 1994-1992. על פי החשד, בכירי המאפיה קיבלו הצעה להפסיק את שרשרת המתקפות על אנשי החוק – קציני משטרה בכירים, שופטים ופוליטיקאים - בתמורה להקלות בגזרי הדין של אנשי מאפיה וכן שיפור תנאי הכליאה שלהם.

נשיא איטליה ג'ורג'יו נפוליטנו. רויטרס
החזיר את השחיתות השלטונית לכותרות הראשיות באיטליה. נפוליטני/רויטרס

ברשות התביעה הקלטות של שיחות שקיים נפוליטנו עם שר הפנים לשעבר מנצינו, המואשם בשבועת שקר כשטען כי לא ידע על השיחות עם ראשי המאפיה. השר לשעבר מואשם גם כי פנה בבקשת עזרה בנושא לנשיא.

"הרשעה תהיה הטלת פצצה על מוסדות השלטון"

הסערה פרצה לאחר שנפוליטנו דרש מהתביעה האיטלקית להשמיד את הקלטות השיחות שניהל מנצינו. מבקרי הנשיא מיהרו לציין כי פעולותיו עלולות להחליש את כוחן של הרשויות. "אפילו אם חלק מהמעורבים בפרשה יורשעו, זו תהיה הטלת פצצה על מוסדות השלטון באיטליה", העריך ג'יימס וולסטון, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטה האמריקאית ברומא. לדבריו, "גם אם לא תושג אף הרשעה בפרשה, לפי הפרטים הידועים, ההשפעה על מוסדות הציבור באיטליה היא הרסנית".

נפוליטנו, מצדו, טוען כי האזנה לשיחות הנשיא והקלטתן אינן פעולות חוקיות. כיוון שהתביעה באיטליה דחתה את טענותיו, הוא הגיש עתירה על כך לבית המשפט החוקתי באיטליה. לדבריו, אין לו מה להסתיר מהרשויות, אך הוא מתנגד לכך מתוך הגנה על מוסד הנשיאות האיטלקי. בית המשפט הודיע כי יפרסם החלטה בנושא עד סוף השנה – כמה חודשים לפני הבחירות הצפויות, אך האופן שבו פעל נפוליטנו הרעיד את הקרקע הפוליטית באיטליה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא המדינה, שמעון פרס, בקבלת פנים שערך לנשיא איטליה, ג'ורגיו נפוליטנו, מאי 2011. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
נפוליטנו לצד הנשיא הפרס בביקורו בישראל בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

אם לא די בכך, חשיפת הפרשה מתרחשת בתקופה שבה לנפוליטנו תפקיד חשוב במערכת הפוליטית באיטליה, שכן בסמכותו להכריז על מועד הבחירות הקרובות, שלפי הערכות יתקיימו באביב. את סלבטורה בורסלינו, אחיו של השופט הנרצח, זה לא מעניין - הוא קרא לנשיא להתפטר בטענה שפעולותיו "היוו מכשול בדרך לחקר האמת בנוגע לחיסולים והמגעים עם המאפיה". לדבריו, אחיו היה מהמתנגדים החריפים לקיום ההבנות עם המאפיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully