וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפייסבוק: אבו מאזן מימן טיפול לנכה מעזה

ניר יהב

31.8.2012 / 8:00

חשבון הפייסבוק של יו"ר הרשות הפלסטינית אינו חדש, אך לאחרונה זוכה העמוד לפופולריות רבה. בעקבות פרסום על ה"קיר" שלו - נכה מעזה זכה לרגליים תותבות, במימונו של הראיס

ליושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יש כבר כמעט 40 אלף חברים ברשת החברתית פייסבוק. אחת מהחברות של אבו מאזן היא עיתונאית פלסטינית צעירה בשם נידא יונס שהחליטה לפנות אליו ישירות במאמר שכתבה באתר חדשות פלסטיני. "בוקר טוב או ערב טוב", פתחה. "אני לא מתכוונת לקרוא לך 'כבודו' משום שהפכת לחבר שלי בפייסבוק, וחברים לא רגילים לדבר כך אחד אל השני. אדוני הנשיא, יש לי רק שאלה קטנה: למה פתחת חשבון בפייסבוק? האם אתה רוצה לפגוש אותנו כאן, לשמוע על החלומות הפשוטים שלנו? תנועתנו היומית? כישרונותינו? שיגעונותינו? אולי אתה רוצה לצחוק כמונו מבדיחות?".

קישור לעמוד הפייסבוק של אבו מאזן

הכותבת המשיכה וסיפרה לאבו מאזן על החברה הפלסטינית המגוונת והביעה תקווה שהוא יכיר טוב יותר את הצעירים הפלסטינים בעקבות כניסתו לעולם הפייסבוק. "יש כאן אנשים נהדרים, אנשים טובים ויפים, החלומות שלהם צנועים. יש כאן עם שלם עם חלומות לגיטימיים". היא סיפרה לו על השיחות שהיא וחבריה מנהלים בפייסבוק, כולל עם חברים מרצועת עזה, הודתה שהיא עצמה לא עושה "מספיק לייקים" והביעה תקווה שהודות לפייסבוק הצעירים יקבלו הזדמנויות חדשות: "הפייסבוק פתח אפשרויות חדשות. אולי כדאי לחשוב להקים בעתיד גוף חדש שתפקידו יהיה לגלות כישרונות בכל תחום שהוא. ככל שיעבור הזמן, אתה תגלה שלמדנו כאן המון".

באחד מימי השבוע התעוררה העיתונאית הצעירה וגילתה להפתעתה שהמאמר שלה זכה לתגובה. ולא סתם תגובה, אלא תגובה מצד יו"ר הרשות, אבו מאזן בכבודו ובעצמו. וכך ענה אבו מאזן בדף הפייסבוק שלו: "קראתי את מכתבך היפה והכן. אני גאה בכך שאני ידיד שלך ולא זקוק לכינויים כאלה או אחרים. באשר לשאלתך הקטנה מדוע פתחתי חשבון בפייסבוק, אני אענה לך בכנות (...). אני משוכנע שהצעירים הם העתיד של עמנו ומולדתנו. כמאמר הפתגם: 'עתידה של כל אומה תלוי בצעירים שלה'. עלינו להתעניין בתקוות ובחלומות של צעירינו, עלינו לנסות ולגשר בין התקופה שלנו לבין התקופה שלהם, הם – מנגד - צריכים ללמוד מניסיוננו".

"ההון האנושי - יותר יקר מכל משאב טבע"

אבו מאזן המשיך ושיבח את הצעירים הפלסטינים, את "העם האדיר שלנו", את "בעלי הכישרון" וקבע כי למרות שאין לפלסטינים משאבי טבע, יש להם את ההון האנושי "שהוא הרבה יותר יקר מכך משאב טבע". באשר להצעתה של העיתונאית הצעירה, השיב אבו מאזן שהרשות הפלסטינית הקימה לפני כחודש וחצי את "המועצה העליונה למצוינות וחדשנות", שתפקידה לאתר ולעקוב אחר המצוינים והכישרוניים ביותר "בכל תחום שהוא" ולפעול על מנת "שהמולדת כולה תפיק תועלת מהישגיהם". לסיום, הודה אבו מאזן לצעירה הפלסטינית ולחבריה, איחל לה הצלחה וחתם: "אין דבר קשה מדי עבור הצעירים".

חשבון הפייסבוק של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שפעיל כבר כמה שנים, קיבל בתקופה האחרונה תנופה משמעותית. אבו מאזן הפך להיות הרבה יותר פעיל בו, הסטטוסים שהוא כותב זוכים להרבה יותר תגובות, ועדות לכך היא מספר החברים שרק הולך וגדל מדי יום ביומו. יו"ר הרשות גם זוכה להרבה מאד פניות אישיות: אזרחים פלסטינים רבים רואים בו כתובת שיכולה לטפל בבקשותיהם ובבעיותיהם - בעיקר כאלו הנוגעות לנושאי רפואה, כלכלה, שיכון וקצבאות. אבו מאזן, שמגלה כאמור הרבה יותר מעורבות בנעשה בחשבונו – דבר שהתבטא במכתב האישי שכתב לעיתונאית הצעירה - החליט השבוע גם לטפל באופן אישי בפנייה של אזרח עזתי דרך הפייסבוק.

זיאד דיב, תושב מחנה הפליטים ג'בליה שבצפון רצועת עזה, החליט לפנות השבוע לאבו מאזן דרך הפייסבוק, בבקשה שיסייע לו. דיב, יליד שנת 86', הפך לאחד מהסמלים הידועים של עזה לאחר שנפצע קשה בהפגזה של צה"ל על ביתו במהלך מבצע עופרת יצוקה בינואר 2009. דיב איבד את שתי רגליו ובהפגזה נהרגו גם 11 מבני משפחתו: חמשת ילדיו, אביו, שלושת אחיו, דודתו וסבתו. דיב, המרותק לכיסא גלגלים מאז ההפגזה, סיפר בפייסבוק לאבו מאזן על מצבו הרפואי הקשה וביקש ממנו לסייע לו. פנייתו של דיב נגעה ללבו של אבו מאזן, שהורה לממן לו באופן מידי טיסה לחו"ל וטיפול להרכבת תותבות במקום רגליים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוב גולשי הפייסבוק פרגנו לאבו מאזן על המחווה שנקט וכתבו לו "כל הכבוד, אנו מברכים אותך". עם זאת, בודדים תהו מה עם יתר הפלסטינים שנזקקים לטיפול. אחרים טענו כי מדובר במחווה חד-פעמית וכי צריך אפילו "לקחת דוגמא מישראל", שם מממנים לחולים חלק ניכר מעלות הניתוחים. גולש אחר ניצל את הבמה כדי להביע זעם על שתיקת מדינות ערב כלפי הטבח בסוריה: "הגיע הזמן שתעזרו גם לאזרחי סוריה החפים מפשע!".

הפניות שמקבל אבו מאזן לחשבון הפייסבוק שלו מאזרחים פשוטים מגוונות מאד. רובם משבחים אותו, מרעיפים עליו אהבה בתגובה ללינקים שהוא מעלה, ומאחלים לו בריאות והצלחה. עם זאת, בדומה לזיאד דיב, רבים מנצלים את הפלטפורמה כדי להגיש בקשה לעזרה. אחד הגולשים, לדוגמא, סיפר לאבו מאזן על משכורתו הנמוכה ועל כך שהוא מפרנס בעזרתה משפחה בת שבע נפשות. הוא ביקש מאבו מאזן סיוע ולשם כך הוא הסתייע בטיעונים בעלי גוון לאומי שתמיד זוכים לסימפטיה מצד ציבור הגולשים: "אני גם נפצעתי באינתיפאדת אל-אקצא ובקושי מצליח לעבוד. אח שלי, אגב, הוא שהיד".

"יש הרבה אבטלה אין לנו כסף"

בדומה לשהידים ולפצועים שנחשבים לגיבורים, גם אסירים בכלא ואסירים משוחררים נחשבים למקור גאווה ברחוב הפלסטיני ולכן רבים מהם מנצלים את מעמדם כדי לבקש דבר-מה מאבו מאזן. אחד מהם הוא ואא'ל נג'אר, אסיר שנידון למאסר עולם ושוחרר ב-94' בימי החתימה על הסכם אוסלו: "אני מבקש ממך, אדוני הנשיא, שתסייע לי לקבל כיסא גלגלים חשמלי משום שאני נכה מאז 96'. הייתי בקשר עם השר לענייני אסירים, עיסא קראקע, אולם למרבה הצער לא קרה דבר. אני מקווה שתורה לגורמים הנוגעים בדבר לתת לי כיסא גלגלים חשמלי. אני זקוק לו נואשות". נג'אר הוסיף את מספר הטלפון שלו בסוף פנייתו בתקווה שיקבל צלצול מעוזרי אבו מאזן.

אזרח אחר, תושב כפר יאמון, פנה לאבו מאזן דווקא בעניין הצפיפות הרבה בבתי הספר: "אין מספיק בתי ספר בכפר, ולכן מספר תלמידי כיתה א' שלומדים בכל כיתה עומד על 40-45. זהו מספר לא הגיוני של תלמידים בכיתה אחת. אבקש ממך לפתור את הבעיה. אני מאחל לך בריאות ואריכות ימים". עם זאת, הבעיה המרכזית של הפלסטינים בימים אלו היא המצב הכלכלי הרעוע, ופלסטיני בשם מרואן סיכם בכמה מילים ספורות את הדרישה המרכזית מהראיס: "יש הרבה אבטלה. אנו רוצים עבודה. אנו רוצים שיפור בתנאי החיים שלנו. הכול נהיה יקר ולנו אין כסף". מרואן, מיותר לציין, לא זכה לתשובה אישית מאבו מאזן.

לקריאה נוספת:
בכיר פלסטיני: לא נבקש לשדרג מעמדנו בעצרת האו"ם
אבו מאזן: "ליברמן מנסה להדיח אותי כבר שנתיים"
ליברמן: "להחליף את אבו מאזן בבחירות ברשות"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully