וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאונה בגולן: "התרשלות בהכנות, נמנע אסון גדול"

30.8.2012 / 19:57

מחקירת דריסתו של לוחם גולני, יוני בן -ישי, בידי טנק במהלך תרגיל עולה כי ערנות מפקד הטנק מנעה דריסה של חיילים נוספים. במקביל, עולות שאלות קשות לגבי התנהלות המפקדים

צילום: שי מכלוף, ביה"ח רמב"ם, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

שלושה ימים לאחר דריסתו של לוחם גולני, סמל יוני בן-ישי, בידי טנק במהלך תרגיל ברמת הגולן, בפיקוד צפון המשיכו גם היום (חמישי) לחקור את התקרית הקטלנית, בניסיון להבין כיצד אישרו המפקדים בשטח ללוחמים לישון באזור נתיב נסיעה - בניגוד לחוקי הבטיחות הבסיסיים. במקביל, החקירה מעלה שאלות קשות על היערכות המפקדים לתרגיל המשותף.

יוני בן ישי, החייל אשר נדרס על ידי טנק, אוגוסט 2012. באדיבות המשפחה
נמנע אסון כבד יותר. בן-ישי/באדיבות המשפחה

מעדויות המפקדים עולה כי בשעת בוקר, בזמן שחלק מחיילי גדוד 51 של חטיבת גולני עוד היו ישנים, החל טנק מחטיבה 188 בנסיעה לאחור, ללא הכוונה. מפקד הטנק, שהוציא את ראשו מחוץ לצריח, הבחין לפתע בדמותו של בן-ישי וצעק לנהג הטנק לעצור ולנסוע קדימה. החיילים מספרים כי בצד אחד של נתיב הנסיעה ישנו בן-ישי ושני לוחמים נוספים, שהספיקו להתעורר מרעש המנוע ולהימלט. בן-ישי, שלא הספיק להתאושש משנתו, נפגע מהטנק, שנעצר ונסע שוב קדימה.

בצד השני של נתיב הנסיעה, סיפרו החיילים, ישנה כיתה שלמה של לוחמים – באישור המפקדים, ורק ערנותו של מפקד הטנק מנעה טנק אסון גדול יותר - כלמור דריסת חיילים נוספים.

במקביל, כאמור, עדויות המפקדים מצביעות על התרשלות באופן ההיערכות של המפקדים הבכירים לקראת התרגיל ברמת הגולן. גורם המצוי בפרטי התחקיר סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות כי מפקד התרגיל היה מפקד קורס מ"פים-מג"דים של זרוע יבשה, קצין בדרגת סגן אלוף, שבניגוד לפקודות לא כתב את התרגיל בו השתתפו הלוחמים. את התרגיל, אגב, התנדב לכתוב מפקד גדוד 51, שחייליו לקחו בו חלק. בנוסף, עולה כי סגן מפקד גדוד 51, קצין בדרגת רב סרן, מונה לקצין הבטיחות של התרגיל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

נבחנת חלוקת האחריות בין המפקדים

מומחים שניתחו את התקרית טוענים כי מפקד קורס מ"פים-מג"דים היה צריך לכתוב את תיק התרגיל ולקבל עליו את האישורים המתאימים. בשלב זה, בוחנים במצ"ח את חלוקת האחריות בין הקצינים, מאחר ומפקד התרגיל לא כתב את תיק התרגיל, למרות שהציג אותו לקבלת אישורים. גורם צבאי המצוי בפרטי התחקיר ציין שכבר בשלב הזה נראה שהייתה התרשלות בהיערכות לתרגיל, בדגשי הבטיחות שניתנו למפקדים בשטח ובחידוד נקודות התורפה, כמו האיסור לבחור מקום שינה סמוך לציר תנועת הטנק. עוד נבחנת התנהלות צוות הטנק שנסע לאחור.

יצוין, כי חומר התחקיר המבצעי לא נמסר לידי חוקרי מצ"ח, המנהלים חקירה עצמאית בעניין. מדובר צה"ל נמסר כי "לאור האירוע המצער בו מת חייל חטיבת גולני נפתחה חקירת מצ"ח ומתקיים תחקור מבצעי של האירוע. מטבע הדברים, אירוע קשה מסוג זה, נחקר ונלמד על מנת לעשות הכל כדי למנוע הישנותו בעתיד. כמו כן, קיימת חשיבות מכרעת לסיים את הבדיקות במהירות האפשרית. חוקרי יחידת מצ"ח פועלים ברגישות המתחייבת לאופי האירוע ומבצעים את תפקידם על פי פקודות הצבא".

סמל יוני בן-ישי מת הבוקר מפצעיו, בתום שלושה ימים בהם נאבק על חייו בבית החולים רמב"ם בחיפה, אליו פונה באורח אנוש. בן-ישי, בן 20 במותו, שירת כחובש קרבי בגדוד 51 של חטיבת גולני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully