וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדען הגרעין הנעדר של אירן שב לתפקידו"

יוסי מלמן

30.8.2012 / 8:13

ה"וול סטריט ג'ורנל" מצטט גורמים מישראל ומסבא"א, לפיהם פחריזאדה, קצין משמרות המהפכה ומבכירי תכנית הגרעין של טהרן, שב לפעילות אחרי שנים של היעדרות

מדען הנשק הגרעיני של אירן שב לפעולה,לא דיווח

מוחסן פחריזאדה, מהבולטים שבמדעני הגרעין של אירן, שב לעבוד לאחר שנדמה שאבדו עקבותיו – כך מדווח הבוקר (חמישי) ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי פקידים ישראלים ואמריקניים, ובהסתמך על גורמים בסבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית). פחריזאדה, ככל הנראה בן 51, היה מהאחראים להקמת קבוצת עבודה במוידן, בה התבצעו ניסויים בתחומים השונים של מה שמכונה "קבוצת הנשק" – מתכות, כלי נשק, שרשרת הפיצוץ ובניית ראש החץ להרכבה על טיל. הקבוצה נקראה "הארגון למחקר והתחדשות הגנתית", לשם הסוואה מפני סבא"א ומשירותי הביון במערב. הקבוצה קשורה באופן ישיר למשמרות המהפכה וליתר הגורמים האמונים על פיתוח תכנית הגרעין הצבאית החשאית בטהרן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קבוצת העבודה הקודמת של המדען פעלה בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

פחריזאדה, קצין במשמרות המהפכה, נמצא ברשימת האישים שמועצת הביטחון של האו"ם הטילה עליהם עיצומים. פקחי סבא"א ביקשו במשך שנים להיפגש ולתחקר אותו אך אירן סירבה בעקשנות. עד 2006 הוא עמד בראש קבוצת עבודה אחרת, שנשאה את השם "המרכז למחקר פיזיקלי", ובפועל עסקה באותם תחומים כמו זו הנוכחית. בין השאר פעלה הקבוצה בבסיס הצבאי פרצ'ין, שעלה לכותרות בשל סירובה של אירן לאפשר לפקחים גישה אליו. בבסיס זה, לפי החשד, התבצעו ניסויים בשרשרת הפיצוץ ובהרכבת ראש חץ גרעיני.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

פחריזאדה התלונן בעבר כי ישראל מנסה לחסלו

לפי הידיעה שהתפרסמה הבוקר בעיתון האמריקני, גופי מודיעין במערב יירטו בשנת 2006 תשדורות של דואר אלקטרוני מאת פחריזאדה, בהן הוא התלונן כי עבודתו הופסקה. על בסיס זה, הגיע ה-CIA למסקנה כי אירן הפסיקה לעבוד על הרכבת הנשק הגרעיני - הערכה שעמדה בסתירה להערכת המודיעין הישראלי ועוררה כעס בישראל ובמדינות אחרות. פחריזאדה התלונן בעבר כי שירותי המודיעין של ישראל, של בריטניה ושל ארצות הברית עוקבים אחריו - ומנסים לחסלו.

פחריזאדה נחשב לידידו האישי של פרידון דווני-עבאסי, מי שעומד היום בראש ארגון האנרגיה האטומית של אירן, שמונה לתפקידו לאחר ניסיון התנקשות בחייו. באירן מייחסים את ניסיון החיסול למוסד. הפקידים הישראלים מצוטטים בכתבה באומרם כי כל הפעילות החדשה מעוררת דאגה רבה ומעידה כי אירן מאיצה את תכנית הגרעין שלה. בתוך כך, מחר צפוי להתפרסם דו"ח חדש של סבא"א, שבין השאר ימסור כי אירן התקינה צנטריפוגות חדשות במתקן להעשרת אורניום בפורדו שליד קום שנבנה בעומק של 70 מטרים ונחשב לחסין מפני פגיעה צבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully