וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח הזמן: הטחנה של מונטיפיורי נחנכה מחדש

טל שלו

28.8.2012 / 22:16

בנאום שנשא בטקס חנוכת הטחנה המשופצת במשכנות שאננים, אמר ראש הממשלה נתניהו: "השאיפה העמוקה לחזור לארצנו התאפשרה רק בזכות הציונות הנוצרית והתמיכה האירופית"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו חנך היום (שלישי) מחדש את טחנת הרוח של משה מונטיפיורי במשכנות שאננים, וניצל את ההזדמנות לחזור 150 שנה אחורה לימי מונטיפיורי ורוטשילד, ולהודות לנדבנים היהודים וכן לנוצרים הציונים שתמכו והניעו את השיבה היהודית לארץ ישראל. "אני לא מאמין שהמדינה היהודית והציונות היו אפשריים בלי הנצרות הציונית ובלי פילנתרופים יהודים", אמר נתניהו בטקס חנוכת האתר, ששופץ בין היתר בזכות תרומה גדולה מנוצרים הולנדים אוהבי ישראל, וכחלק מתכנית המורשת של משרד ראש הממשלה. "תמיד היתה לנו שאיפה עמוקה לחזור לארצנו, אך זה התאפשר בזכות הציונות הנוצרית והתמיכה האירופית", הוסיף נתניהו. המרכיב השני להצלחת הציונות, ציין עוד ראש הממשלה, המוכר כבעל קשרים ענפים עם הנצרות האוונגליסטית ועם יהדות ארצות הברית, היה "פילנתרופים יהודים שנכנסו ברגעים קריטיים, כשהיישוב הרופף והחלש עמד על חודו של חוט תיל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחנוכת טחנת הרוח החדשה בימין משה, אוגוסט 2012. עומר מירון
"המרכיב להצלחת הציונות - פילנתרופים יהודים". נתניהו חונך את הטחנה המשופצת/עומר מירון

נתניהו דיבר בטקס חנוכת הטחנה במשכנות שאננים בנוכחות ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שר התיירות סטס מיסז'ניקוב והרב הראשי לישראל יונה מצגר. טחנת הרוח שהקים הנדבן היהודי משה מונטיפיורי היתה המבנה הראשון שהוקם בשכונת משכנות שאננים - השכונה היהודית הראשונה שנוסדה מחוץ חומות העיר העתיקה בירושלים, ב-1858. מונטיפיורי, אשר נחשב לאחד מבוני היישוב היהודי בארץ ישראל ובירושלים בעיקר, ושהונצח בחמש שכונות בבירה, ביקש לספק באמצעות הטחנה תעסוקה ופרנסה לתושבי השכונה, וכן לספק קמח במחיר זול ליהודים בעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"לא רצינו עוד מרכז מבקרים או גן משחקים"

בפועל פעלה הטחנה במשך כ-20 שנה בלבד. במלחמת העצמאות ספגה הטחנה פגיעה קשה מהפגזות הבריטים, ולאחר איחוד ירושלים נעשו לא מעט סבבים של שיפוצים ושחזורים במבנה, והאתר הפך לאתר תיירות פופולרי, בין היתר בשל שחזור כרכרת העץ שבה נסע מונטיפיורי בביקוריו הרבים בארץ ישראל.

השנה חזרו כנפי הטחנה לנוע, בעקבות יוזמה של הקרן לירושלים, שחיברה את תכנית מורשת במשרד ראש הממשלה ועיריית ירושלים עם כספי תרומות מנוצרים אוהבי ישראל בהולנד, וגייסה תקציב של מיליונים לשחזור הטחנה. במבצע הנדסי מורכב, בסיוע אנשי מקצוע הולנדים, נבנו מחדש כיפת וכנפי הטחנה - שאף צפויה לשוב ולטחון חיטה באמצעות מנגנון חשמלי משוכלל שיסייע לכוח הרוח.

לדברי מנהל תכנית מורשת במשרד ראש הממשלה, ראובן פינסקי, "לא רצינו עוד מרכז מבקרים או גן משחקים, אלא שחזור אותנטי אחד לאחד של היציאה מחומות העיר העתיקה. זה 'לנדמרק' אדיר בירושלים, ואין אחד שלא רואה אותו מכל מקטע היסטורי בעיר. זה גם אנדרטה וסיפור מורשת, אבל ברגע שהטחנה תעבוד ותטחן קמח ותלמידים יבואו ויראו שזה עובד, אז החינוך לערכים יקבל מכפלה גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully