וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסולים המסתוריים של המדענים הסורים

יוסי מלמן

23.8.2012 / 9:13

על פי הדיווח בכתב העת הצרפתי "אינטליג'נס און-ליין", שלושה מדענים שעסקו בגרעין ובנשק כימי מתו בתקופה האחרונה באורח מסתורי בסוריה. האחראים האפשריים: ישראל או אסד

בתקופה האחרונה מתו בנסיבות מסתוריות מדעני גרעין ונשק כימי בסוריה – דבר המעורר חרושת שמועות בדמשק ובקרב גורמי ביון מערביים, המנסים לפענח את התופעה. כתב העת הצרפתי לענייני ביטחון ומודיעין "אינטליג'נס און-ליין" ידווח על מותם של שלושה מדענים בגיליונו החדש המתפרסם היום (חמישי).

לפי הדיווח, בזמן האחרון נמצאה גופתו של הגנרל נייאל אל-דחיל, מומחה לנשק כימי. אחרי כן מת באורח מסתורי גם נביל איברהים זוגאהיב, שנחשב ל"אבי הטילים הבליסטיים" של סוריה. הוא נמצא ללא רוח חיים, כשלצדו גם גופות אשתו ושני ילדיו, בביתם בשכונה הנוצרית בבוטמה. קודם לכן, בחודש ספטמבר האחרון, מת מהנדס הגרעין עז עבד אל-כרים חליל.

כתב העת הצרפתי מעלה שתי אפשריות לגבי זהות המחסלים העומדים מאחורי מותם של השלושה. האחת היא שהם חוסלו בידי "אנשי קומנדו ישראליים, כפי שזה קרה למדעני גרעין אירניים". האפשרות השנייה היא שהם נרצחו על ידי סוכני משטרו של הנשיא הסורי, באשר אסד, מחשש שנחשפו תכניותיהם לערוק ולגלות את סודות המדינה בתחומי הידע שלהם.

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. DigitalGlobe, AP
הכור הגרעיני בדיר א-זור שבסוריה שהופצץ ב-2007/AP, DigitalGlobe

בחודש ספטמבר האחרון דיווחה סוכנות הידיעות הממשלתית בסוריה, SANA, על חיסולו של מהנדס הגרעין חליל, המשמש כמרצה באוניברסיטת "אל-בעת'" בחומס. על פי הדיווח, הוא נורה בראשו בידי "חוליית טרור חמושה", סמוך לגשר באבא עמרו במחוז חומס.

בניגוד לדיווח בסוכנות הידיעות הממשלתית, פעילים לזכויות אדם בסוריה דיווחו כי חליל נורה בידי צלפים מטעם כוחות הביטחון של אסד. פעילים אחרים העריכו כי ייתכן שבכלל מדובר בפעולת נקם.

בסוריה זוכרים גם את חיסולו של הגנרל מוחמד סלימאן, ששימש כיועץ ביטחוני בכיר לנשיא אסד, וכקצין הקישור עם חיזבאללה, ב-2008. לאחר מותו, פרסם ה"סנדיי טיימס" הבריטי כי הוא גם סיפק בשם סוריה נשק וטילי מתקדמים נגד מטוסים לחיזבאללה. סלימאן חוסל מאש צלפים שנורתה עליו מכיוון הים, בעת ששהה בחופה של העיר טרטוס שבצפון מערב סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully