וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקוודור: "פריצה בריטית לשגרירות - התאבדות"

21.8.2012 / 12:54

בתגובה לרמיזות בדבר ניסיון לעצור את ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון בה מצא מקלט, איים הנשיא קוראה כי מעשה כזה יחשוף שגרירויות בריטיות בעולם לפעולות דומות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא אקוודור, רפאל קוראה, שיגר היום (שלישי) איום ברור כלפי בריטניה, לאחר שגורמים בריטים רמזו בימים האחרונים כי כוחות הביטחון הבריטים עשויים לפרוץ לשגרירות אקוודור בלונדון כדי לעצור את מייסד, אתר ההדלפות ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', שמצא שם מקלט. "אני חושב שזו תהיה התאבדות דיפלומטית אם בריטניה תפרוץ לשגרירות", הצהיר קוראה בראיון לטלוויזיה הממלכתית בארצו, והסביר כי במעשה כזה, תחשוף עצמה בריטניה לפריצה דומה לשגרירויותיה-שלה. "זה יהיה תקדים שיאפשר הפרה של השטחים הדיפלומטיים של המדינה הזו בכל פינה בגלובוס. לא תהיה להם שום זכות תגובה".

אסאנג', המבוקש בשבדיה בחשד לתקיפה מינית, נמלט לשגרירות אקוודור לפני תשעה שבועות ובסוף השבוע קיבל שם מקלט מדיני. החשש של אסאנג' הוא ששבדיה תסגיר אותו לארצות הברית. לטענתו, ארה"ב כבר גיבשה נגדו כתב אישום סודי כדי לנקום בו על פרסומם של למעלה מחצי מיליון מסמכים סודיים של מחלקת המדינה שלה. שלשום הופיע אסאנג' במרפסת השגרירות, בהופעה ציבורית ראשונה מאז הימלטותו, וקרא לארה"ב "להפסיק את ציד המכשפות" נגדו.

שגרירות אקוודור בלונדון, אוגוסט 2012. רויטרס
תהיה פריצה? שוטרים בריטים מחוץ לשגרירות/רויטרס

אקוודור, שמגינה על אסאנג' נגד שבדיה וארה"ב, הייתה במשך שנים רבות בת-חסות של ארה"ב, אולם בשנים האחרונות, עם עלייתו של הנשיא השמאלני רפאל קוראה, הלכו וגדלו הבקיעים בינה לבין וושינגטון. בבית הלבן מתחמקים מעיסוק בעניין המקלט שקיבל האיש שעומד מאחורי הדלפת מאות אלפי מסמכים מסווגים, ואומרים כי מדובר בסוגייה שיש לפתור בין בריטניה לאקוודור ושבדיה. גם באוסטרליה, מולדתו של אסאנג', מעדיפים שלא לנקוט עמדה ברורה בנושא.

בשבוע שעבר, ניסה משרד החוץ הבריטי לשים קץ לפרשה הסבוכה והמביכה, המאיימת לפוצץ את היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. דובר המשרד בלונדון הודיע כי המשטרה מוכנה לפרוץ לשגרירות כדי לעצור את אסאנג', תוך מתן התראה של שבוע. מאוחר יותר, אמר שר החוץ, וויליאם הייג, כי טרם התקבלה החלטה שכזו, אך הבהיר שאסאנג' יוסגר לשבדיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'וליאן אסאנג' נואם בשגרירות אקוודור בלונדון. 19 באוגוסט 2012. AP
"להפסיק את ציד המכשפות". אסאנג' נואם על מרפסת השגרירות, שלשום/AP

בדבריו היום, כינה קוראה את ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, "נשיא הרסני" (הטעות לגבי משרתו של קמרון - במקור). עוד אמר כי פריצה של שוטרים בריטים לשגרירות אקוודור בלונדון "אינה מתקבלת על הדעת". הוא הבהיר עם זאת כי מדינתו אינה פוסלת אפשרות כזאת, והזהיר כי הנפגעת העיקרית מהפעולה תהיה בריטניה עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully