וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הציעה לסייע בסיני "כדי להרגיע את ישראל"

טל שלו

21.8.2012 / 13:58

לפי גורם בכיר, הצעת הסיוע המודיעיני הועברה לקהיר בעת ביקור פנטה, ונועדה לסייע במיגור הטרור בסיני, אך גם להרגיע את החששות בישראל בשל הזרמת כוחות מצריים לאזור

בירושלים מביעים בימים האחרונים מורת רוח מהמשך הזרמת הכוחות המצרים לחצי האי סיני, וארצות הברית פועלת להרגעת הרוחות. רשת CNN מדווחת היום (שלישי) כי וושינגטון הציעה למצרים חבילת סיוע מודיעיני, זאת לא רק במטרה להיאבק בטרור הגואה באזור, אלא גם כדי להרגיע את החששות הישראליים מהמתיחות הגוברת בגבול מצרים. על פי הדיווח, המיוחס לפקיד בכיר בפנטגון, שר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה, העביר במהלך ביקורו במצרים בתחילת החודש הצעה לחבילת הסיוע הביטחוני-מודיעיני.

בין היתר, כוללת החבילה המוצעת אספקת משאיות עם טכנולוגיה אמריקאית לזיהוי כלי רכב ממרחקים גדולים, בה נעשה שימוש בעבר באפגניסטן ובעירק. במקביל, הציע הממשל להנהגה במצרים הרחבה של שיתוף המידע המודיעיני, כולל צילומי לוויין ויירוטים של שיחות טלפון ותקשורת בין חמושים וחשודים בפעולות טרור. עוד דווח כי ההצעה נידונה במהלך ביקורו של פנטה בירושלים, והגורם האמריקאי הדגיש כי מטרת ההצעה היא "לסייע לנשיא מורסי לשפר את הביטחון במצרים, אך גם להרגיע את ישראל".

כאמור, בישראל לא מרוצים מהנוכחות המתרחבת של כוחות צבא מצרים בסיני, תוך שימוש בטנקים, במסגרת המאבק המצרי בטרור באזור, לאחר הפיגוע שגבה את חייהם של 16 שוטרים מצרים בתחילת החודש. לפי דיווח הבוקר ב"מעריב", בלשכת ראש הממשלה אף העבירו בימים האחרונים מסר חריף לקהיר באמצעות הבית הלבן, ובו דרשו להפסיק באופן מידי את הטנקים שהוכנסו לאזור צפון סיני. עד כה, כלל המבצע בעיקר גיחות בודדות של מסוקי קרב – שאושרו בדיעבד על ידי שר הביטחון, ראש הממשלה, והקבינט המדיני-ביטחוני, אך בשבוע האחרון הכניסה מצרים כוחות מעבר למה שאישרה ישראל, ללא כל אישור, ועל אף שמדובר בהפרה של הנספחים הצבאיים של הסכמי השלום בין שתי המדינות.

דיווח: צבא מצרים נערך לפעולה נרחבת בסיני. רויטרס
כוחות מצריים מוזרמים לסיני/רויטרס

אתמול דווח כי שר ההגנה החדש של מצרים, הגנרל עבד אל-פתאח סיסי, גיבש תכנית נרחבת להתמודדות עם הטרור בחצי האי. לדברי גורם מדיני בכיר, ישראל העבירה מסר למצרים בנושא, וכן העלתה אותו בפני הממשל האמריקאי, במטרה שזה יפעיל לחץ על קהיר. "הקבינט אישר הכנסה של כוחות, אבל הכניסו יותר כוחות ממה שאישרנו. זה בעייתי מאוד", אמר הגורם המדיני הבכיר לוואלה! חדשות. "יש פה מצב מאוד בעייתי, שסיני הפכה להיות אפגניסטן, אבל מצרים היא מדינה ריבונית ובסוף היא צריכה להיות זו שמטפלת בו".

"עניין סיני לא הולך להיגמר"

בירושלים מעריכים כי "כל עוד יש זיקה עמוקה בין הסיוע האמריקאי לבין המחויבות של מצרים להסכם עם ישראל, לא יחול שינוי של ממש בשטח", אך לדברי הגורם, "צריך שהאמריקאים יפעילו מנופים כלכליים, כי עניין סיני לא הולך להיגמר". לדבריו, על הטיפול במצב בסיני להיות מלא וכולל – ולא לכלול רק כניסה עם טנקים ונגמ"שים. "צריכה להיות פה פעולה משולבת עם פעולה כלכלית בחסות אמריקאית", הסביר.

עוד מעריכים בירושלים כי הסיבה העיקרית שמניעה את האוכלוסייה הבדואית בסיני לעסוק בטרור ובהברחות נשק היא החנק הכלכלי שהיה באזור בעשורים האחרונים: "כשישראל שלטה בסיני, הבדואים החזיקו את אתרי התיירות והיו מרוצים כלכלית. מהרגע שהאזור עבר לידי המצרים הם נושלו, ולכן הם מחפשים דרכים אחרות להתפרנס, ועושים מה שהם יודעים – הברחת סחורות, בני אדם, נשק וטרור", אמר הגורם. "אם האמריקאים יציבו בפני מורסי תכנית שלמה, הכוללת מלחמה בטרור במקביל לסיוע כלכלי לבדואים, זה יכול לעבוד". גם יועצו הבכיר לשעבר של הנשיא אובמה במזרח התיכון, דניס רוס, קרא בסוף השבוע לממשל להזהיר את השלטון החדש במצרים כי אם יפר את הסכמי השלום ומחויבויות בינלאומית אחרות, ייפגע הסיוע הכלכלי שארצות הברית מעבירה למצרים – בסך 1.3 מיליארד שקלים בשנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully