וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בגוש עציון: מי מנע מרבנים לבקר פצועים פלסטינים?

יהושע בריינר

19.8.2012 / 19:31

רבני ההתנחלויות בגוש יזמו לבקר את פצועי משפחת חסאן, שלעבר רכבה הושלך בקבוק תבערה, אולם ראש המועצה חשש כי ביקור כזה פירושו הודאה באשמה ולקיחת אחריות על הפיגוע

ביקור חולים - מצווה או הודאה באשמה? ביום שישי התכוונה משלחת רבנים מגוש עציון לבקר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים את פצועי המשפחה הפלסטינית, חסאן, שנפגעה מהשלכת בקבוק תבערה לעבר כלי הרכב בו נסעה, בקטע הכביש בין ההתנחלות גבעות לכפר עציון, סמוך להתנחלות בת-עין. את המהלך יזם רב ההתנחלות תקוע, מנחם פרומן, המוכר היטב כמי שמוביל קו הלכתי מתון ותומך במפגשים בין יהודים לפלסטינים. לפרומן התכוונו להצטרף רבנים נוספים מגוש עציון, בהם ראש ישיבת הר עציון שבאלון שבות, הרב יעקב מדן, וכן הרב נתן גרינברג, מראשי בת-עין עצמה ומנהל ישיבה בהתנחלות, שעצם נוכחותו אמורה הייתה להיות משמעותית מאוד.

למרות יוזמת הרבנים, לוואלה! חדשות נודע כי ראש המועצה דוידי פרל ביקש מהרבנים שלא להגיע לבית החולים, בטענה שהביקור עלול להיתפס כהודאה באשמה, והכרה בכך שיהודים היו אלה שביצעו את הפיגוע - זאת על אף שטרם נעצרו חשודים בהשלכת בקבוק התבערה. פרל ביקש מהרבנים להמתין עם הביקור עד לסיום חקירת שב"כ וכוחות הביטחון את הפיגוע, ואם אכן יתברר כי יהודים ביצעו את הפיגוע - אז יש מקום לביקור כזה.

בין היתר, הועלתה בפני הרבנים האפשרות כי השלכת בקבוק התבערה נעשתה על ידי פלסטינים, והפגיעה במונית הפלסטינית למעשה הייתה "טעות בזיהוי" או אפילו ניסיון לעשות פרובוקציה, רק כדי שניתן יהיה להאשים את המתנחלים מבת-עין. טיעונים אלה שכנעו את הרבנים, שהודיעו לפרל כי ימתינו עם ביקור החולים עד אשר תובהר זהות המבצעים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרל אף העלה בפני הרבנים אפשרות שהדבר נעשה בידי פלסטינים, לשם פרובוקציה. מכונית משפחת חסאן, לאחר הפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שלא כל הציבור בגוש עציון תומך בגישתו של פרל, ויש בקרב המתנחלים כאלו הטוענים כי מניעת ביקור החולים "נוגדת את רוח הגוש", כהגדרתם. מתנגדי גישתו של פרל התבטאו בחריפות על רקע דיונים סוערים בקרב המתנחלים, אשר חלקם מגדיר את תושבי בת-עין כ"בן החורג" של יישובי האזור, ולא מזוהים עם האידיאולוגיה של תושבי ההתנחלות.

בכל הגוש מעסיקים פלסטינים, פרט להתנחלות אחת: בת עין

באחרונה אף הוסר דגל ישראל מעל אחד ממוסדות החינוך בבת-עין, אירוע שגרם לסערה בקרב רבים בגוש עציון, שראו בדבר פגיעה קשה ועלבון אישי. תושבים רבים בגוש דרשו אז מפרל להשיב את הדגל למקומו, אולם זה ענה אז כי אינו מעוניין להתערב בהחלטת ראשי ההתנחלות.

לצד זאת, בגוש עציון פועלים מתנחלים רבים להשכין יחסי שכנות טובים בינם לבין תושבי הכפרים הפלסטיניים באזור, ולמעט בת-עין - כל היישובים מעסיקים פועלים פלסטינים. בתחילת שנות ה-90' הביעו תושבים רבים בגוש תרעומת על צירופה של בת-עין למועצה, בשל הקו האידיאולוגי הקיצוני של מקימיה – מרביתם חוזרים בתשובה.

בחלק מיישובי הגוש הקדישו הרבנים המקומיים את דרשות ערב השבת האחרונה לגינוי הפיגוע. "אי אפשר לטעות כאן", אומרים בגוש עציון, "לאורך כל הכביש לא מתגוררים בכלל ערבים. אז איך נוצרה תיאוריית הקונספירציה, לפיה הערבי הגיע במיוחד לשם, זרק בקבוק תבערה, הספיק להימלט - והכל כדי להפיל את האשמה על בת-עין? נו באמת. הזהרנו מפני דבר שכזה לאורך שנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הזהרנו מפני זה במשך שנים", אומרים תושבים בגוש עציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום שישי האחרון, בניגוד לעמדת ראש המועצה, ביקרה קבוצת מתנחלים מיישובי גוש עציון את הפצועים הפלסטינים זאת לאחר שעמדו על כך שיש מקום לביקור כזה. מדובר בחברי קבוצת "תג מאיר", שחלקם פעילים במפגשים בין ההתנחלויות בגוש עציון לכפרים הפלסטינים באזור, שפועלים לייסד יחסי הידברות בין הצדדים.

"ביקור כזה היה עלול להתפרש כהודאה באשמה"

"הייתה כוונה להגיע לביקור", סיפר הרב מדן לוואלה! חדשות, "אולם לאחר שיחות עם אנשי ביטחון הבנו שאין ודאות באשר לזהות האחראים למעשה ומכיוון שמשמעותו של ביקור כזה הוא הודאה באחריות, החלטנו להמתין עד לתשובות ברורות בעניין". הרב מדן הוסיף: "צר לי בצערם של הערבים שנפגעו ובוודאי בצער הילדים בהם. אם המעשה נעשה חלילה וחס על ידי יהודים מהאזור, אני אישית רואה בכך אחריות אישית שלי ונצטרך לעשות מעשים". לדבריו, "אנו מקיימים יחסים טובים עם הערבים בסביבה ואשמח לעזור לכל מי שנפגע ולא משנה על ידי מי, אבל ביקור שכזה היה עלול להתפרש כהודאה באשמה, למרות שעדיין לא ברור מי עשה מה".

הרב מדן עומד עם הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות, ישיבה שמובילה קו מתון וליברלי יחסית בכל הקשור לעולם ההלכתי והפוליטי. למרות זאת, מדן נחשב למי שמוביל קו נצי יותר בתפישותיו הפוליטיות. לדבריו, למרות הפיגוע, "רוח גוש עציון" נותרה כפי שהייתה. "אני אישית הייתי חבר בצוות חילוץ אזורי ופינינו באירועים יהודים וערבים כאחד. יש פעולות רבות בגוש שכוללות יהודים וערבים כמו הסניף של רמי לוי בצומת הגוש או קייטנות משותפות שנעשו ביישובים כאן, עם ילדים ערבים בעלי מוגבלויות. אינני אומר שהמצב כאן אידיאלי ושאין קשיים אבל יש פה בהחלט דברים יפים שנעשים במשותף והקו של הגוש לא השתנה". לדבריו, יש להדגיש זאת "על רקע זריקת בקבוק התבערה". באשר להסרת דגל ישראל בהתנחלות, אמר הרב מדן כי "זוהי הפעם הראשונה שבה אני שומע כי בבת עין הורד דגל ישראל, ואם אכן כך הדבר צריך לטפל בזה".

פרל: "אין סיבה שניקח אחריות, והביקור היה מתפרש כך"

בתגובה לדברים מסר דוידי פרל: "פנו אליי שני אנשים ואכן אמרתי את דעתי שאם יתברר שיד יהודית בדבר, אלך בעצמי עם אנשי ציבור לבקש סליחה ונגיד זאת בקול רם, אבל כל עוד החקירה בעיצומה ואין שום הוכחה שיד תושבי הגוש בדבר, אין שום סיבה שניקח אחריות, וברור לי שביקור הפצועים היה נתפש כך".

לדבריו, "לא טרפדתי דבר אלא אמרתי את עמדתי. מהשיחות שלי עם אנשי הצבא עדיין לא ברור מי ביצע את המעשה. אנחנו כן אומרים לציבור שלנו שאין לדבר כזה מקום אצלנו, אבל מכאן ועד לבקר אותם, כאילו לקחנו אחריות - הדרך רחוקה. לפני מספר חודשים נבחרתי לתפקיד ראש המועצה וכל מי שבחר בי יודע את עמדותיי, הן הביטחוניות והן בנושא היחס לערבים. כל מי שינסה לתאר אותי אחרת מנסה לפגוע בתדמית הגוש". בעניין דגל המדינה שהורד מעל תלמוד התורה בבת-עין אמר פרל כי "הסוגיה מעולם לא הובאה אל שולחני, אולם אני כן חושב שיש להניף את דגל המדינה בכל מוסד חינוכי במדינה, כולל בבת-עין".

הרב נתן גרינברג מסר בתגובה לדברים: "כראש ישיבה ביישוב שסבל רבות מפגיעות ואף הקריב קרבנות בנפש, אני מגנה בכל תוקף כל מעשה אלימות כנגד חפים מפשע, הן מצד ערבים והן מצד יהודים שזה ודאי כנגד דעת תורה. כמובן, יש מצווה לבקר פצועים מכל סוג שהוא, אם כי יש לזכור ש"עניי עירך קודמים" ופצועים יהודים רבים שוכבים בכל רחבי הארץ. אין לאמור לעיל שום קשר לעובדות שפורסמו בכתבה ואינני חלק בשום התארגנות רבנים כזאת או אחרת. שרבוב שמי לעניין ללא היושר הבסיסי המחייב קבלת תגובה ממני הוא מעשה נבלה הנוגד את הקוד העיתונאי המקובל". תגובת הרב גרינברג התקבלה באיחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully