וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגבירים התלות במערב? מצרים תבקש 5 מיליארד דולר

ניר יהב

15.8.2012 / 17:15

הבקשה מקרן המטבע העולמית תצטרף למענק בסך 500 מיליון דולר מארה"ב, שצפויה להגביר ההשפעה המערבית על קהיר. לאחרונה הבטיחה קלינטון לראש ממשלת מצרים סיוע מוגבר

עריכה: יאיר דניאל

שר האוצר של מצרים, מומתאז אל סעיד, אמר היום (רביעי) כי מדינתו עשויה לבקש הלוואה בסך 4.8 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית, במקום 3.2 מיליארד דולר שהובטחו לה, במהלך ביקור שתערוך החודש משלחת מטעם הקרן בקהיר. אל סעיד הוסיף כי אתמול ביקשה מדינתו מענק תמיכה בסך 500 מיליון דולר מארה"ב.

מאז הסכם השלום שנחתם בין ישראל למצרים, מקבלת מצרים מארה"ב סיוע שנתי בסך 1.5 מיליארד דולר. לפני חודש נפגשה בקהיר מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון עם נשיא מצרים מוחמד מורסי, והרגיעה אותו כי ארה"ב תמשיך לסייע כלכלית למצרים. קלינטון הבטיחה למורסי עוד כי ארה"ב לא תתערב בענייניה הפנימיים של מצרים. בימים האחרונים שוחחה קלינטון גם עם ראש ממשלת מצרים החדש, הישאם קנדיל, והבטיחה להעניק סיוע מוגבר לארצו.

למרות הסיוע הכלכלי שמעניקה מזה שנים ארוכות ארה"ב למצרים, מתנגדת מצרים למעורבות אמריקאית בנושאי ביטחון. עם זאת, לאחר הפיגוע הקשה שאירע בשבוע שעבר בסיני, אשר גבה את חייהם של 16 חיילים מצרים, דיווח העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס" כי ארה"ב הציעה למצרים סיוע ביטחוני משמעותי כדי להתמודד עם איום הטרור בסיני. בין היתר, דובר על אפשרות לצייד את המצרים בציוד צבאי מתקדם ובאמצעי מעקב משוכללים. עד כה לא ברור אם מצרים תיעתר להצעה.

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון במסיבת עיתונאים בירושלים, יולי 12. דרור עינב
קלינטון הרגיעה את מורסי כי ארה"ב תמשיך לסייע כלכלית למצרים/דרור עינב

בין אם מצרים תיענה להצעה האמריקאית ובין אם לאו, הגברת הסיוע הכלכלי האמריקאי למצרים מחזקת את התלות של האחרונה במערב, ובעיקר בארה"ב. זהו כמובן איתות חיובי עבור ישראל, בת-בריתה הקרובה ביותר של ארה"ב, שהביעה חשש להתרחקות בין מצרים לארה"ב בעקבות עליית האחים המוסלמים לשלטון. ישראל, לעת עתה, יכולה להיות רגועה. ארה"ב ומצרים מנהלות קשרים הדוקים, הסיוע האמריקאי למצרים רק מתגבר, בעיקר על רקע המשבר הכלכלי החריף במצרים, הצדדים מקיימים שיחות על בסיס קבוע, ואין ספק שמשמעות הדבר מבחינת ישראל היא שהסכם השלום יישמר.

מנגד, נשיא מצרים פגש היום בכניסתו לאולם בו מתקיימת ועידת המדינות האיסלמיות במכה את נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד. מורסי לחץ את ידו של אחמדינג'ד, על אף חילוקי הדעות בין השניים והקצר ביחסיהם, והם התחבקו בחום והתנשקו.

לאחרונה הזמין אחמדינג'ד את מורסי לבוא לוועידת המדינות הבלתי-מזדהות שתיערך בטהרן בסוף החודש. עד כה, מורסי לא נענה רשמית להזמנה. בין שתי המדינות שוררת מתיחות קשה מאז המהפכה באירן, וכיום אין ביניהן יחסים רשמיים.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עוד בנושא
הניחו למשקעים: מורסי ואחמדינג'ד התחבקו בחום
מקורב למורסי: "נשקול שינויים בהסכמי קמפ דיוויד"
"וושינגטון פוסט": ארה"ב בוטחת בהנהגת הצבא המצרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully