וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד פרטי ידון בפינוי מגרון במקום הפרקליטות?

יהושע בריינר וטל שלו

14.8.2012 / 11:14

בשיחות סגורות אמרו חברים בוועדת השרים לענייני התיישבות כי יש לבחון את החלפת הפרקליטות, שתומכת בפינוי המאחז. היום תדון הוועדה בפינוי, שאמור להתבצע עד 28 באוגוסט

על רקע המתיחות הגוברת בין אנשי פרקליטות המדינה לשרים, ועדת השרים לענייני התיישבות, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפויה להתכנס היום (שלישי) כדי לדון בעמדת המדינה בעניין פינוי המאחז מגרון שבבנימין, שאמור להתבצע עד 28 באוגוסט. כזכור, המחלוקת בין הצדדים התלקחה בעקבות התנגדותה של המדינה לעמדת השרים אשר תמכו בהשארתן של 17 המשפחות המתגוררות במאחז, אשר הציגו מסמכים המעידים, לטענת המתנחלים, על רכישת הקרקעות במאחז כדת וכדין.

מי שאמור להציג היום בפני השרים את עמדתה הסופית של הפרקליטות הוא היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. בפרקליטות דורשים כי עד לדיון בבג"ץ יתפנו המתנחלים בעצמם מכ-20 מבנים, אשר אין לגביהם טענה כי נרכשו. משפטנים אחרים, אגב, דורשים כי המתנחלים יפנו את כל המאחז עד לבירור סופי בעניין המבנים הנתונים במחלוקת. יצוין, כי למתנחלים ממתינה שכונה חדשה שנבנתה עבורם באתר "גבעת היקב" הסמוכה, בעלות של כ-55 מיליון שקל.
ככל הנראה, בסופו של דבר המתנחלים יתפנו מרצון, אך ידרשו כי קודם המדינה תודיע לבג"ץ על תמיכתה בעמדת השרים.

בפועל, חברי ועדת השרים לענייני התיישבות כבר מתכוננים לאפשרות שווינשטיין יתנגד לעמדתם. בשיחות סגורות אמרו כמה מהם כי לבחון ברצינות שכירת עורך דין פרטי, אשר ייצג את עמדתם בפני בג"ץ, במקום אנשי הפרקליטות. צעד שכזה משמעותו הבעת אי אמון של ראש הממשלה בווינשטיין ובאנשיו. תושבי מגרון רמזו הבוקר להחלפת הפרקליטות ואמרו כי "כיום זה ברור שיש טובים ורעים, השרים לעומת אנשי הפרקליטות, אשר תאוות הרס מניעה אותם – ולא בצדק".

"אל לנו להותיר את דו"ח אדמונד לוי במגירה"

"שמענו את עמדת הפרקליטות בדיון הקודם והשרים החליטו אחרת", אמר היום יו"ר הבית הלאומי, השר דניאל הרשקוביץ. "תפקידה של הפרקליטות הוא ליישם את מדיניות הממשלה, ולא ההיפך".

מעבר לכך, בדיון היום צפויות לעלות שתי סוגיות נוספות. הראשונה, קשורה למבנה המכונה "בית עזרא" בחברון, שהפרקליטות אמורה להגיש בעניינו את עמדתה הנוגעת לדרישה לפנותו ממתנחלים. השנייה, עניינם של שני מבנים שאינם מאוכלסים בבית אל. גם בעניין זה קיימת מחלוקת בין השרים לווינשטיין, שדורש את הריסת המבנים, שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית ואילו השרים, בלחץ המתנחלים, דורשים את השארת המבנים באמתלות צבאיות.

עם זאת, על אף הלחץ הגובר בימין על ראש הממשלה לאשר את מסקנותיו, ועדת השרים לא צפויה לדון היום בדו"ח אדמונד לוי, שקבע בין היתר כי מעמדו המשפטי הבינלאומי של יהודה ושומרון אינו שטח כבוש וכן שמרבית המאחזים בגדה חוקיים. נתניהו התחייב להביא את הדו"ח לדיון בוועדת השרים, אך מאז חלפו כמעט חודשיים - וטרם נערך דיון במסקנותיו. בשבוע האחרון פנו לראש הממשלה השרים ארדן ולנדאו בדרישה להעלות את הנושא על סדר היום של הישיבה הקרובה. "אל לנו להותיר דו"ח זה במגירה", כתב השר גלעד ארדן לנתניהו. "מחובתנו לדון בו ובהשלכותיו ולאמץ מסקנותיו, כך שיהווה בסיס מנחה לנציגי המדינה בזרועותיה השונות".

לנדאו, מצדו, קרא לראש הממשלה לקיים דיון מידי על אימוץ הדו"ח בוועדת השרים לענייני התיישבות. "הממשלה שאתה עומד בראשה ובה אנו חברים אינה יכולה לאפשר למינהל האזרחי ולפרקליטות המדינה לנהוג באורח הסותר את מדיניותה, את תפיסת העולם של מרכיביה ופוגע בזכויות אדם", כתב לנדאו לנתניהו. "אבקשך לנקוט בכל הדרוש כדי לעצור זאת באופן מידי". עם זאת, ההערכה היא כי נתניהו מעדיף להימנע כעת מאימוץ פומבי של הדו"ח, שכן הוא עשוי לעורר ביקורת משפטית ובינלאומית חריפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully