וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בהסברה בנושא האירני: "להיערך למשבר הבא"

טל שלו

13.8.2012 / 19:00

בעקבות בדיקת וואלה! חדשות לפיה ההסברה לא ערוכה לתקיפה באירן, תתכנס הוועדה לעלייה וקליטה לדיון מיוחד. "שערורייה שב-40 מיליון שקלים צריך להילחם על תדמיתנו בעולם"

ועדת העלייה והקליטה של הכנסת תתכנס לדיון פגרה מיוחד על ההסברה הישראלית בנושא האירני, בעקבות הפרסום בוואלה! חדשות, שבדק את יישום המלצות מבקר המדינה על חיזוק מטה ההסברה הלאומי, הגוף במשרד ראש הממשלה האמון על הובלת ההסברה הישראלית בשגרה ובחירום. "האיום האירני, מתקפות תדמיתיות של שונאי ישראל ברחבי העולם ופעילות דה לגיטימציה של הפלסטינים, דורשים ממדינת ישראל להיערך בצורה טובה יותר למשבר ההסברתי הבא", אמר יו"ר הוועדה, דני דנון, שהוועדה בראשותו מפקחת על משרד ההסברה והתפוצות, והצביע על כך שתקציב משרד ההסברה והתפוצות אינו מספיק ואינו מנווט כראוי, במצב הנוכחי. "זאת שערורייה שבסכום של ארבעים מיליון שקלים צריך משרד ההסברה והתפוצות להילחם על תדמיתנו בעולם. המשרד עושה המון, יוזם פרויקטים עתירי-הישגים, קוצר הצלחות, אך עדיין לא זוכה לגיבוי ממשלתי ראוי ולא משולב בתהליך קבלת ההחלטות".

בדיקה: ההסברה הישראלית לא ערוכה לתקיפה באירן

מוקדם יותר היום פורסם בוואלה! חדשות כי חרף המלצות חריפות של מבקר המדינה והתחייבות של משרד ראש הממשלה עצמו, בחצי השנה האחרונה משמש ראש מערך ההסברה הלאומי, לירן דן, במקביל גם כראש מערך הדוברות של נתניהו. בכך לא מיושם שינוי מבני מהותי שנועד לחזק את מטה ההסברה והעומד בראשו. במקביל, משיחות עם גורמי הסברה בכירים עלה כי למרות הנחיות ברורות של מבקר המדינה, לא התקיים בשנה האחרונה דיון אינטגרטיבי בסוגיה האירנית בהשתתפות כלל גורמי ההסברה הרשמיים של ישראל - דוגמת משרד החוץ, משרד ההסברה והתפוצות, דובר צה"ל ועוד.

"כיום מטה ההסברה חסר שיניים"

למרות שיפורים נרחבים שבוצעו בעבודת מטה ההסברה בשנים האחרונות, בהובלת מנהל המטה, ירדן ותיקאי, בחודש שעבר הניחו מספר חברי כנסת על שולחן הכנסת את הצעת חוק "מטה ההסברה הלאומי". ההצעה נועדה לעגן בחקיקה את החלטת הממשלה על חיזוק מערך ההסברה הלאומי, ומדגישה ספציפית כי העומד בראש מערך ההסברה לא ישמש כיועץ התקשורת של ראש הממשלה.

"ראש מערך ההסברה חייב להיות איש מקצועי, שמבין בתחום ההסברה, שיוכל לנהל את כל המערכות השונות המתעסקות בהסברה, ושיש לו יכולת אסרטיבית להתגבר על מאבקי הכוח ולהעביר מסר ברור, חד ואחיד שלפיו יפעלו", מסבירה ח"כ מירי רגב, ששימשה כדוברת צה"ל והיתה אחת ממגישות ההצעה. "יועץ ראש הממשלה לתקשורת חייב לדברר את מדיניותו והתנהלותו השוטפת של ראש הממשלה, וגם אם הוא יועץ מצוין - הוא לא יכול להקדיש את מלוא תשומת הלב לנושאים הנוספים". גורם הסברה בכיר לשעבר הוסיף כי "כיום מטה ההסברה חסר שיניים, אין לו שום יכולת להשפיע. זה חייב להיות מישהו א-פוליטי, אוטוריטה בתחום ההסברה, שלא קשור ללשכת ראש הממשלה ולא נתפס כמישהו פוליטי שממונה על ידי ראש הממשלה".

בשנה האחרונה הובילו ראש הממשלה ושר הביטחון בהצלחה גדולה את המדיניות הישראלית בנושא האירני, מציינת ח"כ עינת וילף, גם היא ממגישות הצעת החוק, אך לדבריה, עדיין "לא מתייחסים למערכה התודעתית כחלק אינטגרלי מהמערכה הצבאית, לא בהקצאת התקציבים, לא בשיקולים, לא ביחס. גם אם בתוך משרד הביטחון ובצה"ל הנושא מנוהל כמו שצריך, יותר נכון שהזירה ההסברתית תהיה אזרחית, ולא צבאית, ולרכז את הנושא כולו בידי גורם אחד". בעוד ראש הממשלה לא קיים גם דיון בפורום השמינייה בסוגיה, גם בזירת התיאום ההסברתי ביום שאחרי תקיפה - טרם התקיים דיון אחד לתיאום מסרים ביום שאחרי תקיפה.

בלשכת ראש הממשלה הדגישו בתגובתם כי מערך ההסברה הלאומי ממלא את כל המשימות הרבות והמורכבות המוטלות עליו, וסירבו להשיב לכל שאלה בנוגע להיערכות לגבי תקיפה באירן. לדברי גורם הסברה בכיר לשעבר, ישנן תוכניות שונות המציגות תרחישים שונים, אך מטבע הדברים יש מעט מאוד שותפי סוד לתוכניות השונות, וישנה החלטה מובהקת על רגישות ומידור, כשהדרג המקצועי הרלבנטי ישותף בשעת הצורך.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

לקריאה נוספת
"הרמטכ"ל גנץ מוסיף להתנגד לתקיפה באירן"
בין אירן לסוריה: אין התנפלות על תחנות ערכות המגן
אולמרט: "אירן עוד רחוקה מנקודת האל-חזור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully