וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: "מורסי צובר כוח, יעצום עיניים מול טרור בסיני"

13.8.2012 / 7:00

בעקבות הדחת טנטאווי, גורמי ביטחון בישראל חוששים כי הנשיא המצרי יצבור כוח שיאפשר לקהיר "לעצום עיניים" מול פעולות טרור שיופנו כלפי ישראל מסיני. "אסור לתת לזה לקרות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

גורמים במערכת הביטחון בישראל הביעו חשש כי בעקבות החלטת נשיא מצרים, מוחמד מורסי, להדיח אתמול (ראשון) באופן מפתיע את צמרת ההנהגה הצבאית, הוא עשוי לצבור אהדה ציבורית רבה בארצו, שתסייע לו להגיע להבנות עם פעילי הג'יהאד העולמי הפועלים בחצי האי סיני.

גורם ביטחוני בכיר העריך כי "מורסי עלול להישאב מהר מאוד לטיפול בבעיות בסיני ולהיתקל בקשיים רבים במיגור הטרור האיסלאמי". לדבריו, "המצרים מסוגלים להגיע להסכמה עם אנשי הג'יהאד העולמי לפיה הם לא יפגעו באינטרסים של השלטון המצרי, ובהתאם לכך קהיר תעצום עיניים אם אנשי הג'יהאד יבצעו פיגועים לאורך הגבול הישראלי. אסור למדינת ישראל לאפשר לזה לקרות".

מוחמד מורסי משביע את אנשי הממשל החדשים , אוגוסט 2012. AP
"ההחלטות שקיבלתי לא הופנו נגד אישים מסוימים". נשיא מצרים, מוחמד מורסי משביע את צמרת הצבא החדשה/AP

בישראל הביעו אתמול תדהמה מהודעת הנשיא המצרי, לפיה החליט להדיח מתפקידם את שר ההגנה, מוחמד חוסיין טנטאווי - מי ששלט במצרים בפועל בימים שלאחר המהפכה, ואת הרמטכ"ל, סמי חאפז ענאן. במקביל, הודיע מורסי כי הוא מבטל את התיקון לחוקה שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה, ומינה לעצמו סגן חדש, השופט בדימוס מחמוד מכי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בנוסף, הודחו גם מפקד חיל הים, מהאב נמש ומפקד חיל האוויר עבד אל-עזיז סיף א-דין. בנאום שנשא בפני האומה המצרית הסביר הנשיא הנבחר את המהלך: "המהפכה המצרית השיגה חלק מיעדיה אולם עדיין נותרו לה יעדים שטרם הושגו. ההחלטות שקיבלתי לא הופנו נגד אישים מסוימים ולא על מנת להביך מוסדות מסוימים".

גורם ביטחוני אמר כי ההחלטה להדיח את הרמטכ"ל המצרי, סמי ענאן, היא סטירת לחי לממשל האמריקאי, שמעריך מאוד את כישוריו של הקצין המצרי ואף התייחס אליו כציר מרכזי בדיאלוג המתמשך עם ארצות הברית, עוד לפני שהחלו המהומות בקהיר. וושינגטון אף השקיעה מאמצים כדי לחזק את מעמדו של ענאן.

"האיום ממצרים כלפי ישראל פחת"

ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אביב כוכבי, מנסה מאז עליית מורסי לשלטון במצרים להסביר לבכירי הצבא והדרג המדיני כי האיסלאם לא שווה ערך לטרור. "מדובר בתופעה כללית באזור של עליית האיסלאם הפוליטי", אמר כוכבי בשיחות שקיים. אולם הצעדים הקיצוניים שנקט מורסי ביחס לקודמו, הנשיא המודח חוסני מובראק שהתנגד לגרימת זעזועים, מעוררים דאגה בישראל. "מורסי מתאמץ להוכיח לאזרחים במצרים כי הוא נחוש ונקי כפיים, בניגוד למובראק", הסביר גורם בכיר בצה"ל. "הלגיטימציה שהוא מקבל מהציבור מאפשרת לו לקבל מהלכים שמזעזעים את המערכות, אך בפועל בונים אותו כמנהיג".

ראש המטה ללוחמה בטרור לשעבר, ניצן אוריאל, אמר לוואלה! חדשות כי להערכתו, "בשנים הקרובות השלטונות בקהיר, ומורסי בפרט, יהיו עסוקים בעיקר בנעשה במצרים. ייתכן כי הוא יבצע שינויים נוספים בצמרת הצבא". לדבריו, "בגלל המצב במצרים כיום, האיום ממנה כלפי ישראל פחת. אך בעוד כמה שנים, כשהוא ירגיש שיש לו גיבוי מהעם המצרי, לא ניתן לדעת מה יקרה. מורסי הבין את מה שכל מנהיג אחר יודע היטב - מה שלא תעשה במאה ימים הראשונים שלך, יהיה לך מאוד קשה לבצע לאחר מכן. יש לו הזדמנות לעשות סדר לפי ראות עיניו, וזה מה שהוא עושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully