וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר "אל-ערביה": באיזה נתיב יטוס חיל האוויר לאירן?

12.8.2012 / 19:52

סעודיה? אזרבייג'ן? עירק? טורקיה? אולי ירדן? הרשת הערבית בחנה את האפשרויות השונות שבפני ישראל, אם תחליט לתקוף את מתקני הגרעין. הרבה תלוי בשאלת התיאום עם ארצות הברית

באילו נתיבים אוויריים יעברו מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי בדרך לתקיפה באירן? מעל ערב הסעודית, ירדן, עירק, הים האדום, טורקיה או אזרבייג'ן? תחקיר ברשת "אל-ערביה" חושף את הדילמות של הדרג המדיני בישראל, רגע לפני ההחלטה לאשר תקיפה באירן.

בשבוע שעבר פרסמו כלי תקשורת במזרח התיכון כי ערב הסעודית העבירה מסר לישראל, לפיו לא תאפשר למטוסי חיל האוויר הישראלי לעבור במרחב האווירי שלה בדרך לאירן. שר הביטחון ברק הכחיש כי קיבל מסרים מהסוג הזה בראיון ל"קול ישראל". שר התקשורת הכוויתי לשעבר, סמי עבדלטיף אל ניסף, העריך בשיחה עם "אל-ערביה" באנגלית כי ערב הסעודית לא תאפשר טיסה מעל שטחה כדי לא להסתכסך עם אירן, אך רמז לכך שישראל נמצאת במערכת יחסים טובה עם מדינות אחרות באזור, שיאפשרו לה את הטיסה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
באיזה נתיב תבחר ישראל?/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' סאלח אלמני, מהאוניברסיטה הממלכתית הסעודית, אמר שמטוסים ישראלים יכולים לבחור במגוון נתיבים שלא כוללים מעבר בשמי ערב הסעודית. "אירן היא מדינה ענקית", אומר אלמני, "ולכן חיל האוויר הישראלי יכול לתקוף מצפון, מדרום, ממקומות רבים אחרים, גם ממזרח. לישראל יחסים טובים עם מדינות רבות שממוקמות לא רחוק מאירן". הפרופ' הוסיף כי "כשישראל תקפה את הכור בסוריה, השתמשה במרחב האווירי של טורקיה". כידוע, לאחר התקיפה פורסמה בכלי התקשורת הזרים תמונה של נתיק דלק של מטוס קרב שנפל בשטח טורקי, ועל פי הערכות מומחים, מדובר היה במטוס קרב ישראלי.

יו"ר הפורום לשלום וביטחון בכווית, פהד שלמאני, הסביר כי לישראל יש דילמה משמעותית באיזה מרחב אווירי להשתמש בדרך לתקיפה אפשרית באירן. עם זאת, הוא ציין שישראל עלולה להשתמש במרחב הסעודי, כך שתעשה זאת באופן סמוך לגבול, ולזמן קצר- בטרם יזוהו. "הם צריכים רק דקות כדי להיות שם בזמן שהם מסתתרים מאחורי מטוסים אזרחיים", הוסיף שלמאני, שציין שהפתרון הקל עבור ישראל הוא לטוס דרך המרחב האווירי של עירק, הנשלט כיום על ידי ארצות הברית.

מטוס קרב. ביטאון חיל האוויר, דובר צה"ל
יתקשו לטוס שוב מעל טורקיה. מטוס F-16I של חיל האוויר/דובר צה"ל, ביטאון חיל האוויר

על השאלה מדוע ערב הסעודית לא מודיעה על ההתנגדות להשתמש במרחבה האווירי, השיב שלמאני כי כל תגובה פומבית בנושא עלולה להבין את אירן, עמה יש לה יחסים מתוחים. למרות זאת, הפרסום ב"אל ערביה" מסתמך על מקורות בישראל, שטוענים כי האמריקאים ממנפים את האיום הסעודי כדי להפעיל לחץ על ישראל שלא לתקוף. על כן, הם מעריכים כי אם הפעולה הצבאית של ישראל תיעשה בתאום עם ארצות הברית, ערב הסעודית לא תתנגד.

פרשנים זרים מעריכים כי לא ברור אם ירדן תאפשר למטוסי חיל האוויר הישראלי לטוס מעל שטחה, ולהעלים עין. עמאן מצדה יכולה לראות במהלך כזה כהפרה של הסכם השלום, מצדה של ישראל. על פי התחקיר, שני מסלולים אפשריים אחרים הם טיסה מעל טורקיה וסוריה, או מסלול ארוך יותר, מעל לים האדום.

"אל-ערביה" מביאים ציטוטים מתחקיר דומה שנעשה על ידי ה"ניו יורק טיימס" בפברואר, בו העריכו גורמי ביטחון אמריקאים כי המבצע הצבאי של ישראל באירן יהיה גדול, מורכב ושונה מאוד מאותה "פעולה כירורגית" שביצע חיל האוויר הישראלי נגד הכור הגרעיני בסוריה ב-2007, או בעירק ב-1981, על פי פרסומים זרים.

התחקיר גם מזכיר פרסומים לפיהם ישראל מנהלת משא ומתן לגישה של מטוסי קרב למיקומים אסטרטגיים באזרבייג'ן. התחקיר, שהסתמך על מחקר של מכון המחקר "ראנד", בעל שם עולמי, הדגיש את שיתוף הפעולה בין ירושלים לבאקו, לרבות עסקת הנשק בין המדינות בהיקף של 1.6 מיליארד דולרים, שכללה מכירת מזל"טים ומערכות טילים נגד מטוסים. ממשלת אזרבייג'ן הכחישה בזעם את פרסום הדו"ח, ואף פרסמו הודעה רשמית כי ישראל לא תתקוף משטחה את אירן.

לקראת תקיפה באירן? כותרות אחרונות
אולמרט: ”אירן עוד רחוקה מנקודת האל-חזור”
גורמים מערביים: ”אין התקדמות חריגה בגרעין האירני”
חשאי בחמישי: תקיפה באירן בתוך 80 ימים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully