וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו השינויים שמרחיבים את סמכות ראש הממשלה

טל שלו

12.8.2012 / 16:21

הממשלה אישרה את השינויים שצפויים לסייע ביכולת המשילות של ראש הממשלה. האוזר התייחס לקישור לאירן: "אין בשינויים שבוצעו שום רלבנטיות לשאלות הקשורות להחלטות הרות גורל"

הממשלה אישרה לפני כשעה (ראשון) שורה של שינויים טכניים בתקנון עבודת הממשלה, שצפויים, בין היתר, לסייע ביכולת המשילות של ראש הממשלה. השינויים התקבלו לנוכח סחבת ועיכוב החלטות ממשלה, שנוצרו כתוצאה מהעבודה לפי התקנון הקיים, שהוא אותו תקנון המסדיר את עבודת הממשלה מאז 1948. בלשכת ראש הממשלה מדגישים כי מדובר בשינויים טכניים בלבד, שנועדו לשפר ולייעל את עבודת הממשלה, ובמסגרת זאת, בין היתר, גם לרכז בידיו של ראש הממשלה סמכויות נוספות.

תקנון הממשלה הקיים מתבסס על התקנון משנת 1948. עם השנים נוספו לו הוראות שונות והנחיות של היועץ המשפטי לממשלה שלא באו לידי ביטוי בתקנון, כמו גם, נוהגים נוספים שהשתרשו מבלי שהוסדרו בתקנות. מזכיר הממשלה, צבי האוזר, שריכז בשנתיים האחרונות את עבודת המטה לקראת שינוי התקנון, הבהיר כי השינויים אינם מהותיים, והכחיש נחרצות כל קשר בין שינוי התקנון לבין היערכותו של ראש הממשלה לקראת מצב עימות עם אירן. "אני מבקש להשמיע הבהרה חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים - אין בשינויים שבוצעו היום על ידי הממשלה שום רלבנטיות לשאלות הקשורות להחלטות הרות גורל. אין לכך שום תוקף או נעשה שום שינוי שהוא רלבנטי לסוג כזה של החלטות", אמר האוזר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה צבי האוזר. רויטרס
"אני מבקש להשמיע הבהרה חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים - אין בשינויים שבוצעו היום על ידי הממשלה שום רלבנטיות לשאלות הקשורות להחלטות הרות גורל". נתניהו ומזכיר הממשלה האוזר/רויטרס

רוב שרי הממשלה הצביעו בעד השינוי בתקנון, למעט השרים ליברמן, אהרונוביץ' ושמחון. ההצעה, הכוללת בין היתר, קביעת נהלים ברורים לקיום משאלי שרים טלפונים וזכות הצבעה במקרה של היעדרות מישיבות ממשלה, אושרה במלואה, פרט לסעיף אחד שלא התקבל שנוגע להגשת ערר על החלטות ועדת שרים.

במסמך הארוך הכולל עשרות סעיפים, נקבע בין היתר, כי הצבעות ממשלה טלפוניות יחתמו תוך 12 שעות ממועד תחילתן, וראש הממשלה יוכל לקצר אותן כראות עיניו. בנוסף, מאפשר לו התקנון לקבוע בעת הפצת סדר יום של הצבעה, כי שרים שיעדרו מההצבעה לא יוכלו להצביע מרחוק כפי שנהוג היום, ותישלל מהם זכות ההצבעה. סעיף נוסף בתקנון קובע כי סדר היום של ועדות השרים יוכל להשתנות לפי הוראה של ראש הממשלה, שיוכל להנחות על דחייה או קיום של ישיבה בנושאים מסוים "מטעמים מיוחדים שיובהרו לראש הוועדה".

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שולמית ברנע, סקרה את השינויים המוצעים בתקנון, וקבעה כי ישנם סעיפים המעוררים קשיים משפטיים. לכן, יש לדבריה מקום לתת את הדעת על השלכותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully