וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ מחק שתי עתירות נגד גירוש פלסטינים משטחי אש

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

9.8.2012 / 19:54

העותרים, שיוצגו ע"י האגודה לזכויות האזרח, מחו על ההחלטה לגרש מאות תושבים מאזורים בדרום הר חברון, שצה"ל עושה בהם שימוש לאימונים. משרד הביטחון: הם לא גרים שם בקביעות

בג"ץ הורה השבוע למחוק שתי עתירות הנוגעות ל-12 כפרים פלסטיניים בשטח אש 918 בדרום הר חברון. השופטים התירו לתושבי הכפרים להגיש עתירות חדשות, אולם אם הם לא יגישו, הרי שעל תושבי שמונה מהכפרים להתפנות משטח האש עד 1 בנובמבר 2012.

מדובר בשתי עתירות שהוגשו לפני 12 שנים בשם תושבי הכפרים על-ידי האגודה לזכויות האזרח ועו"ד שלמה לקר. ב-1999 צה"ל החל בגירוש תושבי הכפרים ופינה מהם 700 בני אדם. בעקבות הגשת העתירות התושבים הורשו לשוב לבתיהם וניתן צו ביניים בתיק. מדובר בכפרים שנבנו בשטח אש הנמצא דרומית לחברון ודרומית-מזרחית לכפר יטא. לטענת משרד הביטחון, תושבי הכפרים לא מתגוררים דרך קבע בשטח האש אלא בכפר יטא, ושהייתם בשטח האש הייתה על בסיס עונתי לצרכי מרעה, או מגורים לצורך מרעה.

דו"ח המבקר: המדינה לא אוכפת את החוק בכפרים ובגדה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לטענת המדינה, התושבים אינם דיירי קבע בשטח אש 918 אלא רועים בו בלבד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין הצדדים התקיים הליך גישור שלא צלח. לפני שלושה שבועות הודיע שר הביטחון לבית המשפט כי צה"ל מסכים שתושבי ארבעה כפרים הנמצאים בחלקו הצפון-מערבי של שטח האש - ח'רבת צירת עואד אבראהים, ח'רבת טובא, ח'רבת צרורה וח'רבת מופקרא - יוכלו להמשיך להתגורר שם. כמו כן, יותר לפלסטינים להיכנס לשטח האש לצורך עיבוד חקלאי בסופי שבוע ובחגים, כלומר בזמן שצה"ל אינו מתאמן. שאר התושבים יצטרכו להתפנות.

השופט פוגלמן: אין במחיקת העתירה נקיטת עמדה

בעקבות הודעת משרד הביטחון החליטו השופטים כי העתירות התייתרו בשל שינוי המצב בשטח. עם זאת, הם אפשרו לפלסטינים לשקול את צעדיהם מחדש עד נובמבר. "אין במחיקת העתירות משום נקיטת עמדה באשר להחלטה או למחלוקות אחרות בין הצדדים, וכל טענותיהם שמורות להם, לרבות זכותם של העותרים לשוב ולפנות לבית משפט זה בעתירה נגד ההחלטה החדשה, ככל שתהא עילה לכך", כתב השופט עוזי פוגלמן בפסק הדין.

ככל הנראה, התושבים יעתרו שוב לבג"ץ. "ההודעה האחרונה של המדינה דומה מאד להצעה שהוצעה לתושבים עוד בתחילת שנות ה-2000, ושהעותרים התנגדו לה נחרצות", אמרה עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה לזכויות האזרח. לדבריה, "הסיבה להתנגדות אז ועכשיו ברורה: לכל תושבי הכפרים זכות חוקית מלאה להישאר ולעשות שימוש באדמות שבבעלותם הפרטית זה דורות. אין שום הצדקה, חוקית או מוסרית, לגירוש התושבים מבתיהם ומאדמותיהם – בין אם מדובר ב-12 כפרים או בשמונה. על כן, עמדתנו נותרת כפי שהייתה: ישראל חייבת לאפשר את המשך מגוריהם של התושבים באזור ואין דבר שיוכל לשנות זאת".

לקריאה נוספת:
המדינה לא תפנה "מאחז פלסטיני" בשטח אש ליד כביש 1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully