וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העריקות מסוריה: כדור השלג שיקבור את אסד?

פרופ' אייל זיסר

6.8.2012 / 18:03

עם חיסולם של בכירי מערכת הביטחון בדמשק, כל עריקה מכרסמת עוד ועוד במעמדו של הנשיא הסורי. פרופ' אייל זיסר סבור שהמצב רק יחמיר: "גם מי שנשאר בורח, ואסד יישאר לבד"

עריקתו לירדן של ראש ממשלת סוריה היא מכה קשה למשטרו של הנשיא בשאר אסד – כך מסביר פרופ' אייל זיסר. בשיחה עם וואלה! חדשות, מציין זיסר כי העריקות מצטרפות זו לזו לאפקט כדור שלג, וחשיבותן מתעצמת אחרי חיסולם של בכירי מערכת הביטחון בדמשק. "מתמעטים הבכירים שנאמנים לאסד", הוא אומר, "מי שנותרו הם אנשי החבורה הוותיקה ואנשי המפלגה. חלקם נותרו מתקופת האב, חאפז אסד, אך אלה הולכים ומתמעטים – ובורחים - עד שהוא יישאר לבד".

בשעות הצהריים (שני) דווח כי ראש הממשלה הסורי, ריאד חג'אב, שמונה לתפקידו רק לפני חודש וחצי, נמלט לירדן עם משפחתו ועם אחד או יותר משריו. בסוריה טענו תחילה כי הוא לא נמלט אלא פוטר בלבד, וכי סגנו מונה במקומו, אולם בערב פרסם משרד ההסברה בדמשק הודעה לקונית, בה נאמר כי "עריקה היא בריחה מאחריות".

לדברי פרופ' זיסר, ניתן להבחין בהתפוררות הולכת וגוברת של השלטון בדמשק. "אם ראש הממשלה עורק, הספינה טובעת. מדובר באדם מאוד בכיר. זו כבר החלפת הילוך", פוסק זיסר. "במהלך השנה וחצי האחרונות הכל היה על אש קטנה. הכיוון והמגמה היו ברורים, אבל המהלכים לא היו דרמטיים. בחודש האחרון רואים האצה משמעותית של הקצב. בין אם הדברים יקרו מחר, או עוד חודש, הרי שהכיוון הוא התפרקות".

ראש הממשלה שערק הוא מוסלמי סוני, יליד העיר דיר א-זור, ומילא במהלך השנים שורת תפקידים במפלגת הבעת' ובמשטר. לצד הגנרל מנאף טלאס – ידידו הקרוב של הנשיא אסד - חג'אב הוא האישיות הסורית הבכירה ביותר שערקה לשורות המורדים עד כה.

עוזרו של חג'אב, מוחמד עטרי, הופיע ברשת "אל-ג'זירה" ואישר את הדיווח על עריקתו של ראש הממשלה. הוא אמר כי העריק הטרי "מצטרף למהפכה" ולמורדים נגד משטר אסד. לדבריו, תהליך הוצאתו מסוריה לירדן "ארך זמן רב", ותואם עם "הצבא הסורי החופשי", הזרוע המזוינת של ארגוני המורדים. לדבריו, עמו ערקו עוד עשר משפחות של בני משפחתו, שחלקם מילאו בעצמם תפקידים בממשל, וכולם נמצאים כבר מחוץ לסוריה.

ראש הממשלה הסורי ערק בטענה שאסד מבצע "טבח ברברי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully