וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת סוריה ערק: "אסד מבצע רצח עם ברברי"

ניר יהב

6.8.2012 / 12:55

ריאד חג'אב, שמונה רק לפני חודש וחצי, ברח לירדן עם משפחתו בסיוע המחתרת, כשלצדו כמה שרים. סוריה: "הוא פוטר, סגנו מונה במקומו". דיווח: גם שר האוצר ניסה לערוק - ונעצר

צילום: רויטרס, הטלוויזיה הסורית, עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

מכה קשה נוספת לשלטונו של בשאר אסד: ריאד חג'אב, שכיהן עד הבוקר (שני) כראש ממשלת סוריה, ערק לשורות המורדים ועבר לשטח ירדן יחד עם משפחתו ועם כמה משרי ממשלתו - כך נמסר הבוקר לפרסום. הדיווח התקבל במקביל להודעה של שלטונות סוריה על פיטוריו של חג'אב, שמונה לתפקיד לפני פחות מחודש וחצי, ומינויו של סגנו במקומו. חג'אב, מוסלמי-סוני יליד העיר דיר א-זור שמילא במהלך השנים שורת תפקידים במפלגת הבעת' ובמשטר, הוא האישיות הסורית הבכירה ביותר שערקה לשורות המורדים עד כה.

עוזרו של חג'אב, מוחמד עטרי, הופיע ברשת "אל-ג'זירה", אישר את הדיווח ואמר כי העריק הטרי "מצטרף למהפכה" ולמורדים נגד משטר אסד. לדבריו, תהליך הוצאתו מסוריה לירדן "ארך זמן רב" ומחתרת "הצבא הסורי החופשי" נטלה בו חלק. לדבריו, עמו ערקו עוד עשר משפחות של בני משפחתו, שחלקם מילאו בעצמם תפקידים בממשל, וכולם נמצאים כבר מחוץ לסוריה. על פי הרשת, צבא סוריה הגביר את פעילותו לאורך הגבול בין סוריה לירדן בניסיון למנוע מחג'אב לעבור, "אך למרות זאת, הצליח הצבא הסורי החופשי לאבטח את יציאתו". גם גורמים ירדניים רשמיים אישרו את דבר העריקה לסוכנות רויטרס.

התפתחויות נוספות בסוריה:
הבוקר: מטען התפוצץ בתחנת הטלוויזיה הממלכתית בדמשק
המורדים בסוריה: "בידינו 48 אנשי ביטחון אירנים"
אסד נשבע לכבוש את חלב: "20 אלף חיילים בדרך"
העצרת הכללית של האו"ם גינתה את משטר אסד

נשיא סוריה בשאר אסד משביע את ריאד חג'אב לראש ממשלה, יוני 2012. רויטרס
אסד משביע את חג'אב לתפקידו, ב-26 ביוני בדמשק/רויטרס

"ח'גאב הוא חייל מחיילי המהפכה", אמר עטרי. "הוא יסייע להפיל את המשטר הנפשע הזה, בעזרת נסיונו והמידע הרב שנמצא ברשותו. המשטר הזה הוא משטר ברברי ופושע. הם רוצחים ילדים ואז מאלצים את בני משפחותיהם לחתום על מסמכים שקובעים כי ילדיהם נהרגו בתאונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"המשטר הבהיר שאם לא יקבל את תפקיד רה"מ - יירצח"

"המשטר ביצע פשעים של רצח עם ברבי נגד עם חסר ישע שבסך הכול רוצה לחיות בכבוד ובחופש כמו כל העמים", הוסיף העוזר, בשמו של חג'אב. "אני מכריז בזאת על עריקתי ממשטר הרצח והטרור ועל הצטרפותי לשורות החירות והכבוד. היום אני חייל מחיילי ההתנגדות".

עשן מיתמר מעל מבנים בדמשק בירת סוריה, יולי 2012. AP
הלחימה נמשכת כל העת: עשן מיתמר מעל דמשק/AP

עטרי סיפר כי חג'אב תכנן לערוק כבר לפני יותר מחודשיים "אולם המשטר הבהיר לו שיקבל עליו את תפקיד ראש הממשלה, אחרת יירצח". עוד הבהיר: "עריקתו של חג'אב אינה מסמלת את סופו של המשטר, אלא את תחילת הבנייה של משטר חדש. למשטר של אסד אין ברירה אחרת מלבד להרוג. כל השרים רוצים לערוק לשורות המורדים, אולם אקדח מופנה לרקות שלהם".

עוד דווח ב"אל-ג'זירה" כי שלושה שרים נוספים בממשלת סוריה ערקו לצד חג'אב, אולם שמותיהם טרם פורסמו. רשת "אל-ערבייה" דיווחה מנגד כי שני שרים ושלושה קצינים בכירים ערקו אף הם לשורות המורדים, בנוסף לראש הממשלה שערק לירדן. לפי "אל-ערבייה", אחד השרים שניסו לערוק הוא שר האוצר מוחמד ג'ליאלתי - אולם הוא נעצר על ידי כוחות הביטחון טרם עריקתו. בהמשך פורסמה הודעה מטעמו בטלוויזיה הממלכתית הסורית, בה הכחיש את הדיווחים. "אני אזרח פשוט לפני שאני שר אוצר", אמר. "אני מדבר אליכם ממשרדי. אני עובד כאן כרגיל, במלוא החופש והשקיפות. אף אחד לא פגע בי או עצר אותי".

"נטישה חכמה של ספינה טובעת"

בטלוויזיה הממלכתית הסורית, מנגד, לא דווח על העריקה, אלא רק על כך שהנשיא אסד פיטר את חג'אב, ומינה במקומו את סגנו, המהנדס עומאר רלאונג'י. רשת הטלוויזיה הסורית הממסדית "א-דוניא" דיווחה כי בניגוד לטענות המורדים, חג'אב קיבל כבר אתמול בלילה את ההודעה על פיטוריו.

לוחמים של מחתרת "הצבא הסורי החופשי" בעיר חלב, סוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
חייל של מחתרת המורדים נגד המשטר, השבוע בעיר חלב/רויטרס

המועצה הלאומית הסורית - הגוף המאגד תחתיו את כל ארגוני האופוזיציה הסורים - בירכה על העריקה. "אנו מעריכים את אומץ הלב ואת החוכמה של חג'אב", מסר דובר המועצה, ג'ורג' סברא, בראיון ל"אל-ג'זירה". "לכולם ברור זה זמן רב שהמשטר הסורי לא שולט בסוריה. הודעתו של חג'אב על עריקה בזמן שהוא מכהן בתפקידו היא נטישה חכמה של ספינה טובעת. אחד מסמלי המדינה, ראש הממשלה, אומר בעצם שהמצב בסוריה לא יכול להימשך יותר".

אחד מראשי האופוזיציה הסורית, חסן עבד אל-עזים, העריך כי עריקתו של חג'אב תוביל לעריקות נוספות במשטר הסורי.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully