וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: 14 בני אדם "הודו" בהתנקשות במדעני הגרעין

8 גברים ו-6 נשים "הודו" בשידור בטלוויזיה באירן כי הם אומנו במתקן ליד תל אביב בהצמדת מטעני חבלה למכוניות נוסעות. "פעלנו בשלוש חוליות בעת החיסולים", סיפר "מתנקש"

רשת טלוויזיה באירן שידרה אמש (ראשון) וידויים של שמונה גברים ושש נשים, שהודו כי היו מעורבים לכאורה בהתנקשויות בחמישה מדעני גרעין אירנים מאז שנת 2010. כך דיווחה רשת "פוקס ניוז". במהלך שידור "הווידויים" טען שדרן הערוץ כי 14 המתנקשים עברו הכשרה במתקן צבאי סמוך לתל אביב, כולל אימונים בהצמדת מטעני חבלה לכלי רכב. לא ברור אם "המתנקשים" כבר הועמדו לדין באירן.

שידור "הווידויים" של המתנקשים במדעני הגרעין

המשטר בטהרן מאשים את ארצות הברית וישראל בהתנקשות בחמישה מדעני גרעין בטהרן, שהמערב חושד כי היו מעורבים בתוכנית הגרעין האירנית, הכוללת נשק גרעיני. לפני כחודש הבטיח שר המודיעין של אירן, חיידר מוסלחי, לחשוף פרטים אודות המקרה. לדבריו, "הפעולה המהירה והחכמה" שנקטו מנגנוני הביטחון של אירן אפשרה "לסכל את תכנית ההתנקשות המתוחכמת של האויב".

חיסולים ונסיונות חיסול של מדעני גרעין אירנים. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה! NEWS
חיסולים ונסיונות חיסול של מדעני גרעין אירנים/מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה! NEWS

במהלך השידור ברשת הטלוויזיה האירנית, הודה אחד המתנקשים, שזוהה בשם בהזד עבדולי, כי הוא התאמן בישראל, יחד עם כמה אנשים נוספים. "נכנסתי לטורקיה והמשכתי בספינה לקפריסין. משם נכנסתי לישראל והגעתי לתל אביב. הישראלים סיפרו לנו כי ארצות הברית והם תומכים בקבוצה שלנו", סיפר עבדולי. חשוד נוסף, אראש קרדקיש, סיפר כי הוא עבר הכשרה בנושא הצמדת מטעני חבלה מגנטיים למכונית. "בתל אביב היה מתחם המיועד למירוצי אופנועים, שם התאמנו. נאמר לנו כי עלינו לשפר את היכולות שלנו כדי שנהיה מסוגלים להצמיד פצצות למכוניות נוסעות", סיפר "המתנקש", והוסיף: "נתנו לנו פצצות והיינו צריכים ללחוץ על כפתור ההפעלה כשהצמדנו אותן".

קרדקיש טען כי בתום ההכשרה בתל אביב המפעילים הישראלים נתנו לחלק מהם כסף וארגנו את חזרתם לאירן. הקריין במשדר הטלוויזיה שהוקדש לחשיפת רשת המתנקשים סיפר לצופים כי קרדקיש ואדם נוסף בשם ג'מלי פאשי, קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר במהלך תקופת ההכשרה שלהם בישראל, ועל כן, הם נבחרו להוביל את המבצעים. מתנקש נוסף הסביר בווידוי שערך כי הוא וחבריו התחלקו לשלוש חוליות במהלך מבצעי החיסול: חוליה של שני מתנקשים נסעה על גבי אופנוע, חוליה נוספת נסעה במכונית לפני המטרה שחוסלה כדי להאט את קצב הנסיעה שלה וחוליה שלישית פיקחה מרחוק על המבצע, ושימשה ככוח עזר במידת הצורך. "המתנקשים הופעלו מחדר פיקוד בתל אביב, אך הם קיבלו הנחיות מוושינגטון ולונדון", נאמר בדיווח האירני.

שרשרת חיסולים בטהרן

ב-12 בינואר 2010 חוסל פרופ' מסעוד עלי מוחמדי, מומחה לפיזיקה גרעינית ומרצה מוערך באוניברסיטת טהרן. הוא נהרג בהתפוצצות אופנוע ממולכד ליד מכוניתו בצפון הבירה האירנית.
המקרה הבא התרחש כמעט שנה לאחר מכן, ב-29 בנובמבר 2010. מתנקשים על אופנועים הצמידו מטעני נפץ למכוניותיהם של שני מדענים שיצאו מביתם לעבודה בטהרן. הראשון, מג'יד עלי שהרייארי, חבר בפקולטה לאנרגיה גרעינית באוניברסיטת בהשטי בטהרן (אוניברסיטה "ביטחונית" השייכת למשרד ההגנה), שהיה גם חבר בסוכנות הגרעין הלאומית, נהרג, ואשתו נפצעה. השני, פריידון עבאסי דוואני, עובד משרד ההגנה האירני, רק נפצע.

חיסול נוסף נרשם ב-23 ביולי 2011: דריוש רזא'אי נורה למוות כשיצא מביתו בטהרן, ככל הנראה בשעה שלקח את ילדתו לגן. באירן מיהרו לדווח כי מדובר בפרופסור לפיזיקה הקשור לפרויקט הגרעין הלאומי, אולם בהמשך פרסמו כמה כלי תקשורת באירן כי הנרצח היה למעשה דריוש רזא'אינג'ד.

עוד בנושא:
מי מחסל את מדעני הגרעין האירנים?
אירן: "סיכלנו מזימה להתנקש במדעני הגרעין שלנו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully