וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוויר, ביבשה ובים: הבריטים נערכים לכל תרחיש

יוסי מלמן, לונדון

27.7.2012 / 10:24

עשרות אלפי בני אדם, בהם מאבטחים פרטיים, שוטרים, אנשי שירותי הביטחון והרבה מאוד חיילים יאבטחו את המשחקים האולימפיים שיצאו הערב לדרך. אך החשש הביטחוני אינו היחיד

שעות לפני טקס פתיחת המשחקים האולימפיים, אנשי ביטחון חמורי סבר צועדים לאיטם לאורך החומה והגדר המקיפים את הפארק האולימפי ובוחנים בשבע עיניים שהכול תקין. פה הם מחליפים רכיב ושם מחזקים ברגים. כל כמה עשרות מטרים מזדקרת בגדר הצפופה מצלמת אבטחה ובין אחת לשנייה חיישנים. טרוריסטים חורשי רעה לא יצליחו כנראה לחדור מבעד לגדר. ביטחון האולימפיאדה הוא הדאגה מספר אחת של הוועדה המארגנת ושל הוועד האולימפי הבינלאומי, אך הנושא כה טעון ורגיש שאף דובר רשמי אינו מוכן לדבר על הנושא, ובוודאי לא באריכות ובהרחבה. עם זאת, מנכ"ל הוועדה המארגנת פול דייטון הביע הערכה כי "סידורי האבטחה יהיו טובים יותר ממה שקיווינו".

האופטימיות נובעת מהעובדה שממשלת בריטניה פרסה עוד 1,200 חיילים במדים על ה-5,000 שכבר שוגרו למשימה. הם נשלפו ממשימות המלחמה שלהם באפגניסטן כדי להציל את האירוע, לאחר שהתברר כי חברת האבטחה הפרטית שנשכרה לשם כך מתקשה בתפקוד. למעשה יש כיום בלונדון יותר חיילים במשימות שמירה ואבטחה מאשר בכוח המשימה הבריטי המדולדל באפגניסטן. החיילים במדים מנומרים אינם נושאים נשק אך הם נראים בכל מקום בסביבות הפארק האולימפי. הם מסיירים במרכז הקניות "ווסטפילד" הצמוד לתחנת הרכבת סטרטפורד. הם מאבטחים את הכניסות, הם בודקים את הנכנסים בשערים וחלקם מתפעלים את מכונות השיקוף.

סידורי אבטחה לקראת המשחקים האולימפיים בלונדון. אפריל-יוני 2012. AP
גם ספינות הצי הבריטי משתתפות במאמץ/AP

במכרז לאבטחת המשחקים זכתה החברה הדנית הבינלאומית S4G שחברת השמירה הישראלית היא חלק ממנה. הוועדה המארגנת שינתה ללא הרף את הדרישות מהחברה, שהתקשתה לגייס את כוח האדם הדרוש למשימה, להכשירו ולאמנו. החברה, מפעילה כעשרת אלפים שומרים ומאבטחים, טוענת כי המשחקים יגרמו לה לנזק של 50 מיליון פאונד. וכך, גויסו למשימה החיילים. "היה צריך לגייס את הצבא מלכתחילה", אמר לי גורדון קוררה, הפרשן הביטחוני של ה-BBC, ומחבר ספרים על ה-MI-6, "המוסד" הבריטי. "עם זאת, המארגנים חששו שנוכחות חיילים במדים תשווה לאירוע אופי מיליטריסטי והעדיפו לשכור שירותים של חברת אבטחה פרטית, שאגב גם אנשיה לובשים מדים".

לונדון = אזור אסור לטיסה

למעשה, רוב הצבא הבריטי ומערכת הביטחון מגויסת למבצע האבטחה. עלות האבטחה מתקרבת למיליארד פאונד. האחריות העליונה היא של המשטרה, שמפעילה 13 אלף שוטרים במדים, חלקם חמושים גם בתת מקלעים, ושוטרי חרש. הצבא על שלוש זרועותיו מספק עוד 17 אלף חיילים ובסך הכול יאבטחו את האולימפיאדה יותר מ-40 אלף בני אדם. מסביב לפארק האולימפי ועל בתים שונים בבירה נפרסו כבר ממחצית יולי שש סוללות טילים נגד מטוסים מצוידים במכ"מים.

בנוסף לכך, מפטרלים באוויר מטוסי קרב ובכמה שדות תעופה מסביב לבירה, נמצאים בכוננות מטוסים וטייסי חיל האוויר המלכותי. שטח נרחב בלונדון הוכרז כ"No Fly Zone" – אזור אסור לטיסה. כל מטוס שיתקרב לאזור, גם אם מדובר במטוס נוסעים סילוני, ימצא מולו מטוסי קרב שהוזנקו לעברו והוא יידרש להתלוות לנחיתה בשדה תעופה. במקרה שיסרב, טוענים מקורות ביטחוניים, הוא עלול להיות מופל. החלטה על כך היא בידיו של ראש הממשלה, דייוויד קמרון. במימי נהר התמזה משייטות סירות משמר שתפקידן ליירט ואם צריך להטביע כל כלי שיט שיתגלה כבעל כוונות זדון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
סידורי אבטחה לקראת המשחקים האולימפיים בלונדון. אפריל-יוני 2012. AP
מטוסי הוד מלכותה בכוננות/AP

אך לא רק הפארק האולימפי וסביבותיו מאובטחים. באזור נרשמת אבטחה כבדה, כולל מסוקי קרב המוכנים להזנקה מידית מסביב לבניינים, סמלי שלטון ואייקונים לונדוניים כמו בניין הפרלמנט והביג בן בווסטמינסטר, ארמון בקינגהאם, משכנו של ראש הממשלה ומוסדות נוספים. שר בכיר בממשלה, שביקש להישאר בעילום שם אמר כי "לא התקבל שום איום קונקרטי אך אנו נערכים לכל תרחיש אפשרי". ראש עירית לונדון, בוריס ג'ונסון, אמר כי אחד התרחישים המסוכנים ביותר הוא של "זאב בודד". "זוהי הסכנה הגדולה ביותר, הסכים עמו בעניין זה מפקד משטרת לונדון, ברנרד הוגן-הואו שמיהר להדגיש: "נערכנו לכל תרחיש כדי שזה לא יקרה".

ואכן, החשש הגדול ביותר מפני מחבל מתאבד בודד שירכיב על גופו פצצה רבת עוצמה ויפוצץ עצמו. מכיוון שהאפשרות שיחדור לכפר האולימפי היא קלושה, הרי האיום הוא בעיקר שיתפוצץ במקומות הומים מאדם: קרונות רכבת התחתית, המרכז המסחרי בווסטפילד או באחד האתרים הנודעים של לונדון: רחוב אוקספורד או כיכר טרפלגר, הגדושים גם בימים כתיקונם במאות אלפי בני אדם. והיו כבר דברים מעולם: לונדון ידעה כבר פיגועים של מחבלים מתאבדים בעשור הקודם. בצד השמירה והאבטחה הגלויים והנראים פועלים מאחורי הקלעים שירותי הביטחון הבריטיים: ה-MI-5, שירות הביטחון הבריטי וה-MI-6 מתרכזים בעיקר באיסוף מידע מודיעיני על באמצעות סוכנים, האזנות, יירוט תשדורות ומערב אחר תעבורת תקשורת במחשבים. המודיעין הבריטי נעזר בכל שירות ביון שמוכן לסייע - וכמעט כל קהילות המודיעין בעולם מגויסות לסייע לבריטים - כל המודיעין הישראלי.

סידורי אבטחה לקראת המשחקים האולימפיים בלונדון. אפריל-יוני 2012. AP
סידורי האבטחה בשיאם/AP

עד כמה שניתן היה להתרשם, המשלחת הישראלית מאובטחת היטב הן בידי השב"כ הישראלי והן בידי השב"כ הבריטי. בניגוד לרושם שכמה כלי תקשורת בריטיים וישראלים ניסו לעורר, לא ידוע על שום מידע נקודתי או איום קונקרטי נגד ישראל. לפני כשנה זימן ראש ה-MI-5 ג'ונתן אבנס עיתונאים בריטיים לתדרוך ולשיחת רקע "אוף דה רקורד", ושם בין היתר סיפר כי השירות שלו הגביר את המעקב אחר חיזבאללה. זה היה לפני כשנה, על רקע כוונות אירן והארגון הלבנוני לפגוע בשגרירויות ודיפלומטים ישראליים, אך לא היה לכך כל קשר לאולימפיאדה.

ההקפדה על הסודיות אינה מאפיינת רק את סידורי האבטחה של האולימפיאדה. הבריטים מקפידים על שמירת סודיות מוחלטת בכל הנוגע לתכנית טקס הפתיחה, שייצא לדרך הערב בשעה תשע. עד כדי כך מקפידים הבריטים על ההוראות, שלמרות שנערכה השבוע חזרה כללית בהשתתפות 60 אלף צופים ו-15 אלף משתתפים, כמעט ולא דלפה מילה ממהלך החזרה. במאי התיאטרון והסרטים עטור פרס האוסקר דני בוייל, שהוא גם במאי הטקס, פנה מעל מסך ענק באצטדיון האולימפי וביקש שהנוכחים והמשתתפים לא ידליפו מילה. והם נענו לו. מעטים צייצו בטוויטר וכמה כתבו בפייסבוק, אך אלה היו דברי שבח והתפעלות ולא פרטים של ממש. החשש העיקרי של המארגנים הוא שהשמיים לא ישתפו פעולה, ובמהלך הטקס ירד גשם של ממש. לאחר שלושה ימים לוהטים, מזג האוויר צפוי להשתנות והחזאים מרמזים גם על אפשרות של גשם.

מכיוון שאין זה ממנהגם של הבריטים להשתטח על קברי צדיקים ולבקש בקשות שונות ומשונות, לא נותר להם אלא לצלצל בפעמוני הכנסיות. בשעה 20:15 יישברו פעמוני הביג-בן מסורת של 60 שנה; במקום צלצול אחת שעה עגולה הם יצלצלו 42 פעמים בשלוש דקות. בפעם האחרונה שזה קרה, זה היה ב-1952 כשמת המלך ג'ורג השישי, אביה של המלכה אליזבת השנייה. אליו יצטרפו באותן דקות גם פעמוני כל הכנסיות ברחבי בריטניה. הקקפוניה הקולית הזו מיועדת גם לשבור שיא שיכנס לספר השיאים של גינס וזאת עוד לפני שישברו, אם ישברו שיאי עולם.

חדשות ברקע המשחקים
ביבי נגד ה-BBC: גם הוועד האולימפי מצטרף
קלינטון למארגני האוליפיאדה: דקת דומיה לזכר חללי מינכן
”המחבל מבולגריה בדרכו לאולימפיאדה, עם פצצה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully