וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן לצרפת: תווכו בינינו לבין מדינות האביב הערבי

טל שלו

23.7.2012 / 14:18

שר החוץ שוחח עם עמיתו הצרפתי במהלך ביקור מדיני בבריסל, וביקש ממנו לסייע לארגן מפגשים, ולייסד דיאלוג בין ישראל לבין "כוחות חדשים, משכילים וליברליים" במזרח התיכון

ישראל מעוניינת לפתוח בדיאלוג עם גורמים מתונים וליברליים בחלק ממדינות ערב: שר החוץ, אביגדור ליברמן, נפגש היום (שני) עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, וביקש מצרפת לסייע ביצירת מגעים רשמיים בין ישראל לבין "כוחות חדשים, משכילים וליברליים", שהופיעו במהלך הטלטלות הפוליטיות במזרח התיכון.

"למרות התחזקות הגורמים הרדיקליים במדינות רבות במזרח התיכון, 'האביב הערבי' הביא אתו לזירה גם כוח חדש, צעיר משכיל וליברלי במדינות אלה", אמר ליברמן לפביוס בפגישה שקיימו השניים בבריסל, וקרא לצרפת למלא "תפקיד היסטורי" בעיצוב פני המזרח התיכון, ו"להיות גשר בין אותם כוחות של צעירים ליברלים לבין מדינת ישראל".

לפי ההערכה בישראל, בחלק ממדינות "האביב הערבי", בהן טוניסיה, אלג'יריה, מצרים ומרוקו, חל שינוי פוליטי פנימי של ממש, שהוביל להתעוררות תנועות מתונות ופרגמטיות. לדברי ליברמן, הכוחות האלה מבינים שהבעיה שלהם היא לא ישראל, הציונות או היהודים, אלא העוני, הדיכוי והפער העצום בין רוב האוכלוסייה לקבוצה קטנה שהתעשרה בזכות ניצול לא הוגן של משאבי טבע וחלוקה לא הוגנת של ההכנסות מאותן משאבים.

"הסכנה הגדולה ביותר עבור אותם כוחות חדשים, היא הקיצוניות והקבוצות המיליטנטיות המזוהות עם הג'יהאד, עם אירן ועם אל-קאעדה", אמר ליברמן. הוא עוד הדגיש: "ישראל תשמח להיעזר בשירותיה של צרפת על מנת לארגן מפגשים, ולייסד דיאלוג עם אותם כוחות חדשים. קשר כזה עשוי להביא ליצירת הבנות שיהיו מבוססות על ערכים הומניים ואוניברסאליים".

"יש ראיות מוצקות הקושרות את חיזבאללה לאירוע בבורגס"

ליברמן הגיע הבוקר לבריסל לרגל מפגש עם ראשי האיחוד האירופי, ובמהלך הביקור הוא צפוי להיפגש עם שרי חוץ של מדינות בולטות באירופה, ולדון עמם בהידוק סידורי האבטחה על יעדים ישראליים ויהודיים לאחר הפיגוע בבורגס, וכן בהכללת חיזבאללה ברשימות ארגוני הטרור האסורים בחוק, במדינות אירופיות שטרם עשו כן.

בפגישה עם מקבילו הצרפתי, נידונו גם החשש הישראלי והבינלאומי מגורל הנשק הבלתי קונבנציונלי שבידי משטר אסד במקרה של נפילת המשטר בסוריה. "ישראל אמנם הביעה נכונות להגיש סיוע הומניטרי לנפגעים, אבל כרגע נמנעת מלהתערב בכל צורה במתרחש שם", אמר ליברמן, אך הבהיר כי "כל ניסיון להעביר נשק כימי מסוריה לחיזבאללה יהווה חציית קו אדום מבחינתנו, וישראל לא תגביל את עצמה, ותגיב בצורה תקיפה מאוד אם זה יקרה".

בהמשך ביקורו בבריסל, צפוי ליברמן להיפגש עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, עם שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, ועם גורמים נוספים, ולהפעיל עליהם לחץ לנקוט צעדים ממשיים כדי להילחם בפעילות תאי החיזבאללה באירופה. "ישנן ראיות מוצקות הקושרות את החיזבאללה לאירוע בבורגס, שהוא פשע טרוריסטי נוסף של החיזבאללה בשורה ארוכה של מקרי טרור להם אחראי הארגון במשך השנים", אמר ליברמן, והדגיש כי אחריותו הגדולה של חיזבאללה לאלימות ולחוסר השקט והיציבות במזרח התיכון ובעולם מחייבת את מדינות אירופה לפעול ולהתייחס אליו בהתאם.

במהלך הביקור, הוא צפוי להשתתף גם במפגש עם ראשי האיחוד האירופי, במסגרתו ידון עם הנשיאה התורנית של האיחוד, שרת החוץ של קפריסין, ארטו מרקוליס, על חיזוק הקשרים והיחסים בין ישראל לאיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully