וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיא מצרים לשעבר עומאר סלימאן מת בארה"ב

ניר יהב

19.7.2012 / 14:33

סלימאן בן ה-75 מת במהלך טיפול רפואי בקליבלנד. במשך שנים כיהן כראש המודיעין המצרי, והיה בעל קשרים ענפים עם הצמרת בישראל. הוא ניסה להתמודד השנה על הנשיאות - אך נפסל

רויטרס

(בסרטון: עומאר סלימאן מודיע על התפטרות מובארק, פברואר 2011)

סגן נשיא מצרים לשעבר, עומאר סלימאן, הלך לעולמו בארצות הברית, בגיל 75 - כך נמסר בצהריים (חמישי) לכלי התקשרורת במצרים ולסוכנויות הידיעות. לפי הדיווחים שפורסמו, סלימאן מת במהלך טיפול רפואי שעבר בבית חולים בעיר קליבלנד. האתר המצרי "אל-יום א-סאבע" טען כי מדובר בניתוח לב, ואילו סוכנות הידיעות המצרית הממלכתית MENA דיווחה כי הוא סבל ממחלת ריאות, שגרמה גם לבעיות בלבו. הידרדרות של ממש במצבו נרשמה בשלושת השבועות האחרונים.

"הוא היה בסדר", סיפר לסוכנות רויטרס עוזרו של סלימאן, חוסיין כמאל. "זה קרה לפתע בזמן שעבר בדיקות בקליבלנד". גורם המקורב לסלימאן אמר לאתר "אל-יום א-סאבע" כי הוא סבל באחרונה מבעיות בשסתום הלב, שבעטיין הוא נסע באחרונה לקבל טיפול בגרמניה. "לאחר מכן הוא שב לקהיר, ומשם הוא טס לאבו דאבי ואז לארה"ב", הוסיף. לדבריו, בימים האחרונים חש סלימאן כאבים עזים בחזהו, ולפיכך הוא הועבר לבית החולים בקליבלנד, שם מת.

גופתו של סלימאן צפויה להגיע בהמשך היום למצרים, שם הוא ייקבר. גורם דיפלומטי מצרי בוושינגטון אמר כי שגרירות מצרים בארה"ב עושה את כל ההכנות לקראת העברת גופתו למצרים. עוד אמר כי שתיים מבנותיו ליוו את אביהן בארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש המודיעין המצרי עומר סולימאן. לשכת העיתונות הממשלתית
סלימאן נועד עם ראש הממשלה נתניהו, 2010/לשכת העיתונות הממשלתית

סלימאן כיהן במשך שנים ארוכות כראש המודיעין המצרי וכיד-ימינו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק, ושמו הוזכר לא אחת כמועמד לרשת את מובארק בבוא היום. בשלהי כהונתו של מובארק, בתחילת השנה שעברה, הוא מונה לזמן קצר לסגן הנשיא, וסמכויותיו של מובארק אף הועברו לידיו לזמן קצר, לאחר התפטרותו של הנשיא - לפני שנמסרו לידי המועצה הצבאית העליונה.

סלימאן התכוון להתמודד על נשיאות מצרים בבחירות האחרונות - החלטה שקיבל לאחר התלבטויות רבות - ואף נחשב למועמד מוביל, אולם בסופו של דבר, פסלה ועדת הבחירות המרכזית את מועמדותו, לצד תשעה מועמדים נסופים שנפסלו. הוא נפסל משום שחסרו לו אלף קולות ברשימת התומכים שאותה העביר לוועדת הבחירות.

"נהנה מאמון וכבוד של כולם"

מאז הבחירות שמר סלימאן על פרופיל נמוך - כפי שהיה למעשה לאורך רוב הקריירה שלו, שבמהלכה כמעט ולא התראיין לכלי התקשורת. ראש מנגנון מודיעיני אירופאי לשעבר צוטט ברשת "אל-ערבייה" באומרו כי סלימאן הוא "אדם הגון ואינטליגנטי, הנהנה מאמון רב ומכבוד שרוחשים לו כולם".

תומכי עומאר סלימאן מפגינים ומניפים את תמונותיו, בדרישה שישנה את דעתו ויתמודד בבחירות לנשיאות מצרים, קהיר, 6 באפריל 2012. רויטרס
תומכיום של סלימאן מפגינים למענו, כשעוד היה מועמד לנשיאות/רויטרס

סלימאן, נשוי ואב לשלוש בנות, היה אחד התומכים הבולטים בהסכם השלום בין ישראל למצרים והיה בעל קשרים ענפים עם הצמרת הביטחונית הישראלית - עובדה שעוררה עליו לא פעם גם זעם ברחוב המצרי. באחרונה אף הזהיר מפני אפשרות של פגיעה בהסכם השלום עם ישראל, אם ייבחר לנשיאות מצרים מועמד מטעם האחים המוסלמים - כפי שאכן קרה.

את הקריירה הציבורית שלו החל ב-1954, כשהצטרף לצבא המצרי ואומן בברית המועצות. הוא התקדם בצבא עד לתפקיד ראש מחלקת התכנון הכללי, ולאחר מכן מונה לראש המודיעין הצבאי. כחייל, הוא השתתף במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים.

"ישראל איבדה עמית משמעותי"

בינואר 1993 עזב סלימאן את הצבא ומונה לתפקיד ראש המודיעין הכללי המצרי. הקשר בינו למובארק התחזק לאחר שהיה אחד האנשים שהצילו את חייו של הנשיא בעת נסיון החיסול שלו באתיופיה ביוני 1995.

פגישת אהוד ברק עם עומר סולימאן. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"בכירי מערכת הביטחון ניהלו איתו קשר הדוק ואינטימי". סלימאן עם אהוד ברק/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

מאוחר יותר, מונה על ידי מובארק גם לאחראי על "התיק הפלסטיני", ובמסגרת זאת יצר קשרים רבים עם בכירים בישראל. הוא ביקר פעמים רבות בישראל, ואף נפגש בשנת 2009 עם שר החוץ, אביגדור ליברמן, על אף היותו גורם בלתי רצוי במצרים. כן מילא תפקיד מרכזי במו"מ עם החמאס על שחרורו של גלעד שליט.

גורם רשמי במערכת הביטחון בישראל אמר היום לוואלה! חדשות כי "סלימאן היה דמות מרכזית בקשר הבטחוני-מדיני עם ישראל. בכירי מערכת הביטחון ובראשם שר הביטחון אהוד ברק וראש המטה מדיני-בטחוני, אלוף במיל. עמוס גלעד, ניהלו איתו קשר הדוק ואינטימי. הוא היה פטריוט מצרי אמיתי שעמד על האינטרסים של מצרים אבל גם ידע לשוחח בראש פתוח וגמיש כדי לפתור דילמות מורכבות במזרח התיכון. סולימאן מייצג את הדור הישן של מצרים. אין ספק שישראל איבדה היום עמית משמעותי".

עדכון ראשון: 11:53

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully