וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבטחים יוסמכו להשתמש ב"כוח סביר" כדי לעכב אדם

19.7.2012 / 3:18

הצעת חוק שנויה במחלוקת שאושרה לקריאה שנייה ושלישית תגביר את סמכויותיהם של מאבטחים פרטיים במוסדות ציבור ובילוי. "לא באים להחליף את המשטרה, אלא לסייע לה"

ועדת הפנים של הכנסת אישרה ביום שלישי לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות למאבטחים במוסדות חינוך, מוסדות רפואיים ומקומות הבילוי. לפי הצעת החוק, מאבטחים יורשו להשתמש ב"כוח סביר" על מנת לעכב אדם, עד להגעת השוטרים. במשטרה סירבו להתייחס לחוק, אך בחברות האבטחה מביעים סיפוק מהגדלת טווח האפשרויות להתמודדות עם מעשי אלימות במקומות ציבוריים. לעומתם, באגודה לזכויות האזרח מזועזעים מהחוק החדש וזעקו בוועדת הפנים נגדו.

"החוק החדש משנה מהקצה אל הקצה את רמת הביטחון האישי של אזרחי ישראל", אומר אל"מ במיל' בני טל, יועץ לביטחון ובעל חברת האבטחה BTS. "משטרת ישראל לא יכולה להיות בכל מקום. התפקידים שלה תופסים את זמנה ואת המשאבים שלה. פה נכנסים המאבטחים הפרטיים לפעולה. אנחנו עומדים כחומה בצורה בין האזרחים לבין הפושעים".

החוק החדש יאפשר למאבטחים לטפל במקרי אלימות, מה שהיה עד כה בסמכות המשטרה בלבד. על פי הצעת החוק, מאבטחים יוכלו לדרוש מאדם להציג תעודת זהות ולמנוע ממנו כניסה למקום מסוים במקרים בהם קיימת "הסתברות גבוהה" לכך שאותו אדם "עומד לבצע פעילות אלימה". בהודעת משרד הפנים נכתב כי "עד כה המאבטחים יכלו לטפל במעשי האלימות רק עם התרחשותם. לעיתים מדובר בתזמון שהינו מאוחר מדי עבור המעורבים באלימות. כעת, אם נוכח מאבטח שאדם עומד לבצע מעשה אלימות, הוא רשאי לפעול בדרכים שונות ואף להשתמש בכוח סביר על מנת למנוע את מעשה האלימות".

לדברי אל"מ טל, "במדינות שונות בעולם יש אנשי ביטחון אזרחיים שיש להם הרבה יותר סמכויות מלנו בישראל. לאורך השנים המשטרה התנגדה למתן סמכויות למאבטחים, מפני שרצו שם לשמור על טריטוריה. המאבטח הוא בשבילם שומר פשוט. אבל המצב במדינה היום חמור מאד מבחינת ביטחון אישי והגיע הזמן שהחוק הזה יעבור". לדברי טל, המאבטחים ייצאו כעת לקורס משטרתי, בו ילמדו את הסמכויות ואת שיטות הפעולה. "עד עכשיו עשינו מה שצריך כדי לעכב אדם, אבל עכשיו כשזה בחסות החוק – זה יקל עלינו מאד".

"הרחבה בלתי ראויה של הסמכויות"

לעומת המאבטחים, האגודה לזכויות האזרח מתנגדת נחרצות לחוק החדש, והגישה לוועדת הפנים מסמך בנושא לקראת הדיון בוועדה. "הצעת החוק משקפת הרחבה דרמטית ובלתי ראויה של סמכויות מאבטחים פרטיים וטמונה בה פגיעה מובנית בזכויות אדם של כלל האזרחים", נכתב במסמך. "כמו כן, הצעת החוק משקפת התנערות של המדינה מחובותיה בתחום אכיפת החוק והפרטה אסורה של אכיפת החוק המשטרתית".

באגודה הביעו חשש לניצול לרעה של הסמכויות החדשות בידי המאבטחים. "הסמכת מאבטחים לדרוש מאנשים להציג תעודות זהות, וכן למנוע מהם להיכנס למקומות שונים, פותחת פתח עצום לפרופיילינג ולאפליה על בסיס מוצא, לאום ועוד. אכן, קיימת הסתברות גבוהה ואף מעבר לכך, כי סמכויות אלה יופעלו באופן מוגבר נגד מיעוטים ונגד מי שנתפס בעיני המאבטח כ'שונה'", כתבו באגודה לוועדה.

עוד נכתב במסמך כי "הצעת החוק מעניקה למאבטחים פרטיים, שאינם כפופים למנגנון הציבורי, סמכויות שלטוניות לכל דבר ושיקול דעת נרחב בהחלטה על השימוש באמצעים פוגעניים במסגרת תפקידם. אין להעניק לגורמים פרטיים שיקול דעת נרחב כל כך בהפעלת סמכויות רגישות ופוגעניות מאחר שהם אינם כפופים למסגרת המשטרתית הציבורית, על כל המשתמע מכך".

אל"מ טל מודה שלמאבטחים יש יתרון בכך שאינם כפופים למחלקה לחקירות שוטרים, ומתייחס לביקורת על החוק החדש: "אנחנו לא מעל החוק ולא באים להחליף את המשטרה, אלא רק לסייע לה בשמירה על החוק. כמו כן, מאבטחים חייבים לעבור סינון קפדני, כך שמי שאלים מדי, עצבני מדי או לא מתאים לא יוכל לבצע את התפקיד. כמו במקרה הזה, על כל דבר טוב יש ביקורת. אבל בסופו של יום, אישה שמסתובבת בלילה לבד בחניון, תרצה לדעת שהביטחון האישי שלה נשמר".


לקריאה נוספת:
שינוי נהלים: בתחנה המרכזית בבירה לא תעברו שיקוף
קטטה בין מאבטחים למבקרים ברמב"ם: ארבעה נעצרו
הסטודנטים בעמק יזרעאל מחו, המאבטחים נשלחו לפנותם


לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully