וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי נהלים: בתחנה המרכזית בבירה לא תעברו שיקוף

12.7.2012 / 5:05

אם עד עתה היה נהוג לבדוק כל בן אדם הנכנס למקום ולשלוח את תיקו למכשיר שיקוף - מעתה, מאבטחי תחנת ירושלים יחדלו מלעשות זאת. "כעת אנחנו פגיעים. מחדל, לא פחות"

בבוקר יום רביעי שונו נוהלי האבטחה בתחנה המרכזית בירושלים. מאותו רגע, באחד האתרים המאוימים ביותר ביטחונית במדינה, מאבטחי המקום חדלו מלבדוק ולשקף את הנכנסים למבנה המקורה ונסמכים על חושיהם שיאתרו חשודים פוטנציאלים. גורם במערך האבטחה של המקום הגדיר זאת כ"במחדל, לא פחות". הוא הוסיף כי "אנו נהיה המטרה הראשונה של כל מפגע בעיר. עד כה השיקוף ונהלי האבטחה החמורים שמרו עלינו אך כעת אנו פגיעים יותר מכל מתחם בעיר ואסטרטגים יותר מרובם".

עד כה נבדק כל אדם שרצה להיכנס לתחנה בשער מגנומטר הקולט מתכות וכל תיק שוקף במכונת שיקוף. אבי ברגמן מ"חדשות 24" ביקר במקום ונידהם לגלות כי בדיקת המבקרים והתיקים הוסרה. "מאבטחים שהיו נראים מחוץ לכניסה למרחוק נכנסו פנימה והתגודדו ליד מכונת השיקוף שגם היא לא בדקה תיקים. הכניסה הייתה חופשית, נכנסתי עם תיק גדול ואף אחד לא עצר אותי. שאלתי את המאבטחים מה קרה, איפה הביטחון והם הפנו אותי למנהל. הוא רק ענה לי שיש ביטחון. זה לא ממש הרגיע אותי".

אישה נמחצה בין שני אוטובוסים בתחנת המרכזית בירושלים, יולי 2012. עומר מירון
"אנו נהיה המטרה הראשונה של כל מפגע בעיר". התחנה המרכזית בירושלים/עומר מירון

בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי את היוזמה לשינוי בנהלים הובילה הנהלת התחנה המרכזית כבר לפני ארבעה חודשים אולם הדבר דרוש היה את אישור משטרת ירושלים שניתן רק בימים האחרונים. נהלי האבטחה הקודמים כללו מאבטחים חמושים ושאינם חמושים. כחלק משינוי האבטחה במקום המאבטחים הלא חמושים עזבו ונוספו מאבטחים סמויים. המאבטחים עוברים הכשרה בת יומיים הכוללת שימוש בנשק. "דורשים מאיתנו להיות אחראים על ביטחון המבקרים, מסבירים לנו כמה זה חשוב וכמה אנו מאוימים ולא נותנים לנו את הכלים הבסיסיים לכך", סיפר אחד ממאבטחי התחנה.

"במשך שנים מספרים לנו בתדריכים שאנו יעד מספר 1 בעיר ושירושלים היא עיר ברוכת פיגועים. תמיד, בכל תדריך אנו מגלים שיש התראות על המקום הזה, חוזרים ואומרים לנו שאנו היעד המאוים ביותר בעיר". המאבטח הוסיף כי "גם הנהלים הקודמים היו בעיקר הצגה אבל היא עבדה משום שהיא יצרה התרעה. עכשיו כל מחבל שיצפה בנו שעה אחת יקבל תיאבון וזה מפחיד, קודם כל כאזרח במדינה הזו אבל בטח כמאבטח שעובד כאן. מישהו חייב להתעורר לפני שיקרה פה אסון".

ההנהלה מנסה להרגיע

המאבטח, שביקש לשמור על עילום שם, מספר כי הנושא הפך לשיחת היום בקרב עובדי התחנה: "מדברים על זה בהפסקות ובין המשמרות. חלק מסתכלים על כך שהעבודה שלנו נעשתה הרבה יותר קלה אבל רובנו מבינים איזו אחריות ומה הסיכון שאנו לוקחים על עצמנו עם כל משמרת. ההנהלה מנסה להרגיע וקיימה איתנו שיחות שהם ידאגו לנו ויהיו איתנו אבל זה לא יעזור ולא ירתיע מחבל מלהיכנס לתוך המתחם המקורה". הגורם במערך האבטחה מחדד: "צריך להבין. התחנה המרכזית בירושלים היא מבנה סגור ומקורה שבו עוברים בכל יום אלפי אנשים, בניהם חיילים רבים. זהו חלום רטוב של כל ארגון טרור. אפילו בקניון פשוט בודקים תיקים".

אך נהלי האבטחה הם לא הנקודה הבעייתית היחידה בתחנה. במשך שנים חברות האבטחה "סער" ו"מיקוד" נטלו עליהם את אבטחת המקום, אלא שלפני חודשיים הפסיקה חברת "סער" את פעילותה בתחנה עקב אי זכייה מחודשת במכרז ומרבית מאבטחיה עברו אל שורות חברת "מיקוד" שהיא כעת האחראית הבלעדית לאבטחת המקום.

בנוסף, מאבטחי התחנה משתכרים 25 שקלים לשעת העבודה ללא תוספת במשמרות הלילה וחמור יותר, ללא תוספת שכר של שעות נוספות כמתחייב בחוק. בדיקת וואלה! חדשות העלתה שמאבטחי המקום מוחתמים על סעיף מיוחד בו הם מצהירים כי הם מודעים שהשעות הנוספות מגולמות כבר בשכר, ששואף למינימום. כך קורה שעל משמרת לילה למשל, שמתחילה בשעה 19:00 בערב ונגמרת ב-07:00 למחרת משתכר אותו מאבטח שעבד 12 שעות רצופות בלילה - 25 שקלים לשעה.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "שיטת האבטחה שונתה, שופרה והותאמה לצרכים הביטחוניים הקיימים תוך התחשבות בציבור הנכנסים לתחנה המרכזית". בהנהלת התחנה המרכזית סירבו להגיב והעדיפו להפנות אותנו אל המשטרה. את תגובת חברת מיקוד לא ניתן היה להשיג עד למועד פרסום הכתבה.

לקריאה נוספת:
חשד: פלסטיני נורה כשניסה לחטוף נשק במעלה אדומים
כיצד הגיע מאבטח ישראלי חמוש לכפר פלסטיני?
מחדל: מאבטח שכח את נשקו בשירותי מכללה בצפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully