וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה מתפשטת: כלבים תוקפניים נגועי מחלות

רמי שני

17.7.2012 / 2:17

תקיפות ילדים, מבוגרים וחיות אחרות מותירות תושבים במועצת אשכול אובדי עצות: "אף אחד לא עושה כלום". המשרדים הממשלתיים רבים ביניהם, הכלבים נובחים והפצצה מתקתקת

"להקה של כלבים תוקפניים מאיימת על כל מי שעובר לידה במושב; הם תוקפים אנשים, תקפו ילדים, טורפים גורים של כלבים אחרים וחתולים. למרות הפניות שלנו, אף אחד לא עושה כלום עם זה" - כך סיפרה השבוע לאריסה אנדרונובה, כלבנית המתגוררת ביישוב אבשלום, המשתייך למועצה אזורית אשכול שבמערב הנגב.

לדבריה, מדובר בתופעה מטרידה של כלבים תוקפניים הנושאים מחלות, שמרתיעה את תושבי היישוב כולו, ללא תלות בגיל. "במו עיניי ראיתי איך ילדים ומבוגרים בורחים מהם", המשיכה, "פנינו למועצה האזורית, אז היה כאן לוכד כלבים, שהצליח ללכוד כלב אחד וזהו. אבל הלהקה ממשיכה לתקוף את האנשים. זה פשוט נורא".

כלב צבאי במפגן הדגמת כישורים בעת סיום הכשרת חיילי כוח מיוחד של צבא ארצות הברית בבירת ערב הסעודית, ריאד, יוני 2011. רויטרס
"במו עיניי ראיתי איך ילדים ומבוגרים בורחים מהם"/רויטרס

בעבר היה אמון משרד החקלאות על טיפול בבעיות מסוג זה, כאשר רשות הטבע והגנים הייתה זו שביצעה בפועל את הטיפול בלהקות או בפרטים בודדים של בעלי חיים, כולל כלבים, שאיימו על מקום מגורי אדם. עם זאת, לפני כשנתיים וחצי נמסרה הנחיה מצד השר הממונה על רשות הטבע והגנים, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, לפיה חל איסור על פקחי הרשות לבצע דילול אוכלוסיה של כלבים משוטטים, מחשש לפגיעה בכלבים שמשמשים חיות מחמד. התוצאה לא איחרה לבוא, כאשר מספר מקרי הכלבת בישראל קפץ במאות אחוזים - מתשעה מקרים בשנת 2008, ל-58 ב-2009.

"קיים חשש שהכלבים נושאים מחלות המסכנות את הציבור"

תגובת המועצה האזורית מתארת למעשה את המחלוקת בנושא בין משרד החקלאות לבין המשרד להגנת הסביבה, המונעת טיפול אמיתי בבעיה שמטרידה לא רק את התושבים באבשלום, אלא בעוד עשרות יישובים ברחבי הארץ. "באזור המדובר מסתובבת קבוצת כלבים משוטטים-פראיים, אשר קיים חשש שהם נושאים מחלות המסכנות את הציבור ואת בעלי החיים בסביבה", אישרה מנהלת אגף התברואה ואיכות הסביבה במועצה האזורית אשכול, בשמת גלין.

"לצערנו, הדרך היחידה לטיפול בתופעה היא הרעלת הכלבים", הסבירה גלין, "דבר שיכול להיעשות אך ורק באישור השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות". את האחריות המשיכה להפנות כלפי משרד החקלאות, כשציינה כי על אף שנעשו פניות לשירותים הווטרינריים, לא התקבלה תשובתם בנושא. "יש לנו קושי במתן פיתרון לתושבים שלנו, שסובלים מכך. אנחנו תלויים בטיפול של היחידה לשירותים וטרינריים במשרד החקלאות, תחת המגבלות שהוציא השר להגנת הסביבה בנושא", הוסיפה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

במשרד החקלאות, מנגד, מאשימים בהתפתחות התופעה את המשרד להגנת הסביבה, שם הודפים את ההאשמות בנימוק שהסמכות לטיפול בעניין הוחזרה למשרד החקלאות, על פי בקשה של מנכ"ל המשרד יוסי ישי. אך הסאגה לא מסתיימת כאן; נכון, מודים במשרד החקלאות, הסמכויות הושבו לידינו עם זאת, מי שאמורים לקבל לידיהם מחדש את ביצוע ההשמדה, הם פקחי רשות הטבע והגנים וזאת בהתאם לנוהל, שאותו מכין המשרד להגנת הסביבה. הכנת הנוהל טרם הסתיימה והיא נסחבת כבר למעלה משנתיים"

פקחי יחידת הפיקוח על החי והצומח, שאמורים לבצע בשלב הביניים את ההשמדה, עד שפקחי רשות הטבע והגנים יחזרו לבצע אותה, צריכים לעבור הכשרה מיוחדת לשימוש בכלי נשק מיוחדים, על פי הנחיות של המשרד לביטחון הפנים. הכשרה זו מתקיימת בימים אלה והיא אמורה להסתיים תוך זמן קצר. ועדיין, לצד כל זה המצב בשטחים הפתוחים במדינה מחריף והסיכון גדל להתפשטות מחלות. למעשה, מדובר בפצצה מתקתקת, שכן הדבר מגביר את הסיכויים להתפרצות מגיפת הכלבת. יצוין, כי במשרד מתייחסים לכלבים משוטטים בשל כך, כאל חיות בר.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "משרד החקלאות הוא הגוף האחראי לצמצום תופעת כלבים משוטטים, ולא המשרד להגנת הסביבה. בעבר, נדרש משרדנו לנושא וזאת כחלק מסיוע שהעניקו פקחי רשות הטבע והגנים שהוסכמו על ידי שר החקלאות לירות בכלבים משוטטים למיגור תופעת הכלבת. אין בכוונת המשרד להגנת הסביבה להמשיך לשמש כקבלן ביצוע של משרד החקלאות. הנושא הובהר גם אישית לשרת החקלאות כבר לפני מספר חודשים בפגישת השרים". בהתייחס למקרה המוזכר במועצה האזורית אשכול, מבהירים במשרד כי "לא נתקבלה במשרדנו פנייה ממועצת אשכול בשנה האחרונה וכאמור, בכל מקרה על המועצה לפנות לגוף האחראי על פי החוק – משרד החקלאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully