וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: תלמידי הסדר לא במעמד "תורתם אומנותם"

פנחס וולף

15.7.2012 / 14:55

הצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה תאפשר לישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות הציוניות להמשיך לפעול כרגיל, גם אם לא יחוקק תחליף לחוק טל עד אוגוסט. שני שרי ש"ס התנגדו

צילום: גדעון צנטנר, קובי נתן עריכה: יאיר דניאל

נספח של חוק טל: ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חברי הכנסת זבולון אורלב, אורי אורבך ויריב לוין, המסדירה את מעמדן של ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות הציוניות, כך שתלמידיהן לא יהיו במעמד "תורתו אומנותו" טרם הגיוס, וכך יוכלו להמשיך לפעול כרגיל, גם אם לא יחוקק תחליף לחוק טל עד 1 באוגוסט.

יו"ר הוועדה, שר המשפטים יעקב נאמן, הציע לתמוך בהצעה בתנאי שתוצמד להצעה ממשלתית כוללת שתובא להצבעה כתחליף לחוק טל. זאת, בניגוד לעמדת נציג משרד המשפטים שביקש מהשרים לשים לב כי ההצעה מאפשרת פטור של עד 40% מסך התלמידים בכל ישיבה ציונית גבוהה. משרד המשפטים זכה לתמיכה מהשר דן מרידור.

יו"ר "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, עדכן את השרים כי שוחח בנושא עם ראש הממשלה ועם השר משה יעלון, ועמדתם זהה לשלו. "יש תמימות דעים בנושא", אמר בישיבה. "יש כאן בעיה טכנית וצריך לנתק אחת ולתמיד בין תלמידי הישיבות הציוניות לבין מי שאינם כאלה. מקרב הישיבות הציוניות והמכינות הקדם-צבאיות יש אחוזי גיוס וקצונה גבוהים מאד, ולכן יש להסדיר את הנושא לאלתר".

"למה דווקא עכשיו בוער להפריד את הישיבות הציוניות?"

שני שרי ש"ס החברים בוועדה, משולם נהרי ויעקב מרגי, הצביעו נגד ההצעה. "מבחינה עניינית זה חלק מהחוק הכללי, ודווקא כשמקיימים דיונים, אין מקום לפיצולים כאלה ופתרון בעיות של מגזר אחד", אמר נהרי, והוסיף בשיחה עם וואלה! חדשות כי "זו הצעת חוק פופוליסטית. למה דווקא עכשיו בוער להפריד את הישיבות הציוניות מחוק טל, למה לא עשו עד היום? החלטה מצחיקה: יעבור בקריאה טרומית, והוא לא יקודם אלא יצטרף להצעת החוק הממשלתית, אז למה צריך הצעה פרטית? חוץ מפרסום אין מאחוריה אין שום דבר מהותי".

ח"כ אורלב אמר לאחר האישור כי "הישיבות הגבוהות אינן יכולות להיות בנות ערובה בגלל הסכסוך שקיים בין המדינה לחרדים. אם לא יהיה חוק חליפי לחוק טל הן עלולות להיסגר ויאלצו לגייס אותם. הצעת החוק תפריד בין הישיבות המשרתות בצה"ל לאלה שאינן משרתות אלא משתמטות. אצלנו זו זכות להתגייס ולשרת בצה"ל, ואין אנו רוצים שבגלל סכסוך פוליטי תלמידי הישיבות שלנו ייפגעו".

בתוך כך, הרב הראשי לישראל, שלמה משה עמאר, נפגש היום עם נשיא המדינה שמעון פרס ודיבר איתו על הצורך בהנמכת הלהבות בשיח הציבורי על גיוס החרדים. בשיחה עם וואלה! חדשות, אמר הרב עמאר כי הנח"ל החרדי ותכניות השח"ר בצבא פתחו פתח לגיוס חרדים, ויש לאפשר את הריבוי הטבעי של החרדים המתגייסים. "אם יתנו לדברים להתהלך בטבעיות זה יפתור את כל הבעיה ויישארו רק אלו שעמלים וממיתים עצמם על אוהלה של תורה, וזה לא פשוט", אמר. "אוי לנו אם לא יהיה לנו תורה ואם לא יהיה צבא. לא צריך להיכנס לשום מספרים ולא בכוח ולא לעשות סנקציות, אלא בהבנה הדדית כי כבר נפתחו הפתחים. כל דבר שעושים בכוחנות יכול לגרום נסיגה לאחור. צריך לעשות דברים מתוך הידברות".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עוד בנושא
נתניהו על הגיוס: "אי אפשר ליישם מהלך קיצוני מדי"
מאמץ לילי: נתניהו ומופז נועדו שוב כדי לפתור משבר הגיוס
מופז נפגש עם תלמידי ישיבות בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully