וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בועזיזי היהודי הביא את האביב הערבי לישראל"

ניר יהב

15.7.2012 / 12:47

בתקשורת הערבית הקדישו מקום נרחב להצתה העצמית בת"א, ומיהרו להקביל את משה סילמן לצעיר הטוניסאי שסיפק את הניצוץ לגל המהפכות. בתקשורת העולמית, הסיקור בינתיים מינימלי

"מוחמד בועזיזי היהודי" - זו הכותרת שחזרה שוב ושוב, כמעט בכל הדיווחים בכלי התקשורת במדינות ערב שעסקו במפגין משה סילמן שהצית עצמו אמש (שבת) בתל אביב - השוואה מתבקשת למדי לצעיר הטוניסאי שנקט בצעד דומה בדצמבר 2010, וסיפק את הניצוץ לתבערה שלימים זכתה לכינוי "האביב הערבי".

בשל שעתו המאוחרת של האירוע, לא הספיקו רוב העיתונים הערביים היומיים, בהם גם הטוניסאיים, לפרסם כתבות על האירוע. אולם אתרי האינטרנט ורשתות הטלוויזיה ברחבי העולם הערבי דיווחו בהרחבה על ההצתה, על מניעיה, על המצית משה סילמן ועל ההפגנה שבה אירעה ההצתה. חלק מהאתרים אף הוסיפו תמונות וסרטוני וידאו של ההצתה. הידיעה זכתה לכותרות בולטות בדפי הבית של אתרי החדשות, ופתחה מהדורות חדשות בטלוויזיה.

הצתה עצמית בתל אביב - עוד כותרות:
המפגין שהצית עצמו בסכנת חיים: "מקווים שישרוד"
הדרך לייאוש: סיפורו של המפגין שהצית עצמו
מתכנית ההתנתקות ועד טוניסיה: הצתה-עצמית כמחאה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בועזיזי בתל אביב". כותרת האתר המצרי "אל-אהראם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"האביב הערבי מתפשט לישראל – בועזיזי יהודי שרף את עצמו", נכתב למשל בכותרת האתר המצרי "א-דוסתור". בכתבה עצמה נכתב: "נראה כי מהפכות 'האביב הערבי' לא מתמקדות רק בעולם הערבי, אלא מתפשטות ללא שום ספק גם לעבר ישראל". אתר מצרי נוסף, "אל-אהראם", כתב דברים דומים: "נדמה שהאביב הערבי הגיע לישראל, לא רק באמצעות הפגנות המחאה נגד המדיניות הכלכלית. הדברים הגיעו לידי כך שאדם בשם משה סילמן הצית את עצמו במהלך הפגנה למען צדק חברתי".

גם באירן לא הרחיבו

רוב האתרים תיארו את משה סילמן כ"בועזיזי הישראלי" והסבירו כי עשה את מה שעשה כדי למחות נגד הממשלה והעומד בראשה: "מפגין ישראלי הצית את עצמו אתמול בערב במהלך הפגנה למען צדק חברתי שנערכה בתל אביב, כפי שעשה הצעיר הטוניסאי מוחמד בועזיזי אשר הצית את המהפכה בטוניסיה", תיאר כתב סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". רשת הטלוויזיה "אל-ערביה" והאתר הירדני "א-סביל" הסבירו ש"בועזיזי הישראלי הצית את עצמו לאחר שהושפל" (בדומה לבועזיזי עצמו, שנקט בצעד הנואש לאחר שהוכה והושפל בידי שוטרת שסירבה לאשר לו לפתוח דוכן בשוק). בחלק מהדיווחים צוטט מכתבו, בו הוא מאשים את המדינה ומוסדותיה בהתעמרות בו.

גם מחוץ למדינות ערב סוקר האירוע, בעיקר בהתבסס עם ידיעות לאקוניות יחסית שפרסמו סוכנויות הידיעות AP, רויטרס, AFP וגם סוכנות הידיעות הסינית "שינחואה". בדיווח ב-AP אף הופיעה השוואה למקרה של בועזיזי. יש לציין כי בניגוד לתקשורת הערבית שהקדישה מקום נרחב לאירוע, בתקשורת הבינלאומית הדיווח לא זכה לרוב לחשיפה נרחבת ולא תפס כותרות בולטות. כלי תקשורת מובילים כמו ה-BBC וה"ניו יורק טיימס" אף טרם התייחסו אליו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיווח לאקוני יחסית, במיקום משני. ה"גרדיאן" מפרסם ידיעה קצרה של AP בנושא ההצתה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ברבים מכלי התקשורת באירן מופיעה הידיעה, בהתבסס על דיווחי סוכנויות הידיעות וכלי תקשורת בישראל. גם כאן הידיעה היא לרוב לאקונית ומצומצמת יחסית, תוך ציון שהאירוע התרחש על רקע "הפגנות נגד חוסר צדק חברתי הנערכות על האדמות הכבושות של פלסטין". גם כאן, בחלק מהדיווחים מצטטים מהמכתב של סילמן. בניגוד לדיווחי התקשורת הערבית, באירן נדחקה הידיעה לעמודי החדשות הבינלאומיות ולא הובלטה במרכז החדשות. גם השוואות למוחמד בועזיזי נעדרו מהדיווחים באירן.

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com


בהכנת הידיעה השתתף משה-חי הגיגת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully