וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוללת "כיפת ברזל" נפרשה באחרונה באילת

רמי שני

11.7.2012 / 21:53

מערכת ההגנה האווירית נפרשה בעיר הקיט הדרומית, לאחר מספר דחיות, וכחודש לאחר שבאזור עובדה נמצאו שיירי רקטת גראד, שככל הנראה נורתה מסיני

מעכשיו - גם באילת: מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר השלים בימים האחרונים את פריסת סוללת מערכת "כיפת ברזל" בעיר הקיט הדרומית. המערכת נפרסה וכוילה לאחר שבחודשים האחרונים נדחה המהלך מספר פעמים, וזאת בכפוף להערכות מצב שקיימת מערכת הביטחון.

כיפת ברזל באשקלון, אוקטובר 2011. AP
כיפת ברזל באשקלון, אוקטובר 2011/AP

לפני כחודש אותרו שרידי רקטת גראד באזור עובדה, זאת לאחר שנשמעו הדי פיצוץ באזור. חבלנים של צה"ל פעלו במקום לאיתור שרידים נוספים. גורם צבאי מסר אז כי ההערכה היא שהרקטה שוגרה מחצי האי סיני. במקביל, גורמים בצה"ל עמדו בקשר עם קציני הקישור המצרים בעניין.

הרקטה נמצאה על ידי תושבי ישוב סמוך, שיצאו בבוקר להאכיל גמלים המשמשים לטיולי מדבר באזור, איתרו את השרידים והזעיקו את כוחות הצבא. "זה בהחלט אירוע מפתיע כי האזור כאן הוא שקט", סיפר אודי גת, ראש המועצה האזורית חבל אילות. "אנחנו לא מכירים אירועים כאלה בדרך כלל. ביישוב שמעו אתמול פיצוץ עז ולא הבינו מה זה, ורק הבוקר כשיצאו לעבודה כדי לקבל אנשים שמגיעים לכאן לטייל, זיהו את השרידים".

4 סוללות כבר יוצרו, צה"ל זקוק ל-12

לפני כחודשיים אישרה ועדת המשנה של הקונגרס האמריקאי לענייני חוץ וביטחון תקציב של קרוב למיליארד דולר סיוע למערכת "כיפת ברזל". "אני גאה להודיע שאישרנו תקציב של 947 מיליון דולרים", אמר חבר הקונגרס סטיב רוטמן. לדבריו, "מערכת ההגנה הזו מפני רקטות וטילים מאפשרת לישראל את היכולת להגן על אזרחיה, ויחד עם זאת מעניקה למנהיגיה את המרחב האסטרטגי והזמן לבצע את הפעולה המתאימה, לעקור את פעילות הטרוריסטים מהשורש ולתכנן בזהירות את הצעד הבא".

הסכום שאושר על ידי הקונגרס, מצטרף לעוד 680 מיליון דולרים שאושרו מוקדם יותר השנה. עוד אמר רוטמן כי מדובר ב"רמת המימון הגבוהה ביותר שאושרה בשנה אחת לתכניות מצילות החיים הללו". הסכום אושר על רקה הבקשה הרשמית מצד ירושלים לצורך סבסוד מערכות ליירוט טילים - אשר 700 מיליון מהם מיועדים לרכישת ארבע סוללות כיפת ברזל ו-300 מיליון דולרים לתקצוב לפרויקט "שרביט קסמים", זאת בנוסף לסיוע הביטחוני שמעניק הממשל האמריקאי לישראל מדי שנה.

לאחר הבקשה הודיע שר ההגנה האמריקאי, לאון פנטה, כי משרדו יעביר אותה לאישור הקונגרס, ואילו בישראל העריכו אז כי ההחלטה בנושא גובה הסיוע תישקל בחיוב, לאור הצלחת המערכת בהגנה על תושבי ישראל מפני רקטות קצרות טווח. הסוללות, שארצות הברית מעורבת במימונן מתחילת הפרויקט, גרפו הצלחה של למעלה מ-75% ביירוט הרקטות הקצרות טווח בסבב האלים האחרון בדרום. "התמיכה בביטחון ישראל היא הדבר החשוב ביותר עבור הנשיא אובמה ושר ההגנה פנטה", נמסר אז מהפנטגון.

עד כה ייצרה חברת "רפאל" ארבע סוללות כיפות ברזל. שתי סוללות נוספות מתוכננות להימסר באמצע השנה הבאה. בתוך כך, קצינים בכירים בצה"ל טענו כי על פי תכניות מבצעיות, צה"ל, כדי להגן באופן סביר על מדינת ישראל, זקוק לעוד 12 סוללות כיפת ברזל לפחות.

לקריאה נוספת
יכולותיה ומגבלותיה של מערכת כיפת ברזל
הקונגרס אישר: מיליארד דולר נוספים ל”כיפת ברזל”
ישראל ביקשה מארה”ב: סבסדו ארבע כיפות ברזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully