וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין ודנינו לצד לדור: "המתקפה עליו מסוכנת"

גלעד גרוסמן

11.7.2012 / 18:21

בצל המתקפה החריפה על פרקליט המדינה, לנוכח הכרעת בית המשפט במשפט אולמרט, נחלצים היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה לעזרתו. "במתקפות אישיות טמונה סכנה לעצמאות התביעה"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן)

יממה אחרי שבית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בשתיים מפרשות השחיתות בהן הואשם, והרשיע אותו בשלישית, נחלצו היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ומפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, לעזרתו של פרקליט המדינה, משה לדור, שספג מתקפה ציבורית רחבת היקף.

באיגרת שהעביר לפרקליטי המדינה אמר וינשטיין: "לא טחו עינינו מלראות את הסכנה שבמתקפה אישית משולחת-רסן נגד פרקליטים העושים את מלאכתם במקצועיות, ביושרה ובלא מורא. כזהו פרקליט המדינה משה לדור וכאלה הם הפרקליטים האחרים שעשו במלאכה בתיק זה". לאחר שהזכיר כי נמנה בעבר עם פרקליטיו של אולמרט עצמו, כתב וינשטיין כי "רשות האמונה על חוק וצדק נבחנת ביכולתה להקשיב לביקורת בנפש חפצה ולהיבנות ממנה. במתקפות אישיות שכאלה טמונה סכנה לעצמאות התביעה הכללית, עיקרון שבלעדיו אין תקומה לשלטון החוק. כך אסור שיקרה".

וינשטיין הוסיף כי "בעת הזו, ראוי כי נשוב ונזכיר מושכלות יסוד. דין אחד לפשוטי העם ולשועי הארץ. כך ציוותה אותנו הפסיקה. כך מובן מאליו. על-כן, המבחן הראייתי בכל הנוגע להחלטה האם להעמיד לדין אחד הוא לכל – מבחן הסיכוי הסביר להרשעה. לא בקריצת עין נכתבו הדברים בפסיקת בית המשפט. לא מן השפה ולחוץ. הפסיקה אף הורתנו כי ביישומו של מבחן ראייתי זה יש לנהוג בזהירות יתירה כאשר הכתוב מדבר בראש ממשלה עקב ההשלכות הציבוריות שתהיינה לכתב האישום. כך נהגה התביעה הכללית במקרה הזה, וכך תנהג בעתיד אם תזדמן הסוגיה לפתחנו".

משה לדור. עומר מירון
"כתב האישום חייב היה להיות מוגש". לדור במסיבת העיתונאים אתמול/עומר מירון

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, התייחס אף הוא להכרעת הדין וקרא "להימנע מקריאות מתלהמות והשתלחויות מסוכנות שעלולות לקעקע את הפרקליטות". דנינו שיבח את פרקליט המדינה, משה לדור, שסרב אתמול לקחת אחריות על הכרעת הדין, ואמר שהוא "פרקליט מדינה מסור ומוערך, שלזכותו קריירה מרשימה של לוחמה למען שלטון החוק והמשטר בישראל". הוא הוסיף כי הוא משוכנע "שמערכת אכיפת החוק כולה תבחן ותפיק לקחים ותמשיך להוביל את המאבק העיקש בשחיתות הציבורית, בכל הרמות, ללא מורא וללא משוא פנים. זה הדבר החשוב ביותר למדינת ישראל".

בכנס של מחוז תל אביב ומרכז של לשכת עורכי הדין, אמר דנינו כי הכרעת הדין שניתנה אתמול וגם ההליך המשפטי כולו, "מהווים עדות חשובה ונוספת לחוסנה של מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט בישראל הדמוקרטית". לדבריו, "הכרעת הדין, שלא קראתי את כולה, מדברת בעד עצמה גם בפרק המזכה וגם בזה המרשיע. אני בטוח שהפרקליטות לומדת את ההכרעה והמשמעויות".

אמש, לאחר שאולמרט זוכה ממרבית האישומים נגדו והורשע "רק" בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות, אמר לדור במסיבת עיתונאים שקיים כי כתב האישום נגד ראש הממשלה לשעבר היה חייב להיות מוגש וכי אלמלא היה מוגש הייתה הפרקליטות מועלת בתפקידה. פרקליט המדינה התייחס להשלכות האישיות של החלטת בית המשפט כלפיו ואמר כי "עצם הטענה כי זיכוי חלקי או מלא יגבה מחיר אישי מפרקליט, ממני במקרה הזה, יש לה השלכות חמורות".

ממשרד המשפטים נמסר היום כי "עמדת התביעה בפרשת 'הולילנד' אינה עומדת כיום לשקילה מחדש - זולת הערכה ועדכון שוטפים, כפי שמתבצעים ממילא מעת לעת בכל התיקים וכפי שהוסברו הדברים בראיונות הבוקר מטעם נציגי הפרקליטות ומשרד המשפטים. בניגוד לפרסומים שגויים, הכרעת הדין שניתנה אתמול איננה רלוונטית לפרשת הולילנד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully