וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום סודן חוגגת שנה: "השחרור טרם הסתיים"

9.7.2012 / 18:25

המדינה הצעירה בעולם ציינה יום עצמאות ראשון, אך גם נשיאה יודע, שכשתעשיית הנפט מושבתת והשחיתות פושה בכל - הדרך לעצמאות מלאה עוד ארוכה: "עדיין תלויים כלכלית באחרים"

מזל טוב: המדינה הצעירה בעולם, דרום סודן, מציינת היום (שני) את יום העצמאות הראשון שלה, בטקסים וחגיגות בעיר הבירה ג'ובה. נשיא המדינה, סלבה קייר, מיקד את נאומו בטקס המרכזי בתוכניתו להתעמת עם השחיתות הפושה במדינה, ולהמשיך בתהליך ה"שחרור" שלה מהכוחות החיצוניים השולטים בכלכלתה.

כשהוא חובש את מגבעת הלבד שהפכה לסימן ההיכר שלו, נאם קייר בפני ראשי האומה וקהל גדול ומריע, בטקס בו צוינה היפרדותה של המדינה מצפון סודן והקמתה כמדינה עצמאית, בעקבות הסכם השלום שנחתם ב-2005 ומשאל עם שנערך בתחילת השנה שעברה, בו תמכו 99% מאזרחי המדינה העתידית בעצמאות. שני מסוקים שנשאו את דגלי המדינה טסו מעל קהל האלפים שנאסף היום בשמש הקופחת, ונערך גם מצעד צבאי שכלל יחידות רגלים, טנקים ומשגרי טילים.

ובינתיים - ישראל ממשיכה להחזיר דרום-סודנים לארצם

חגיגות יום העצמאות הראשון של דרום סודן בעיר הבירה ג'ובה, 9 ביולי 2012. רויטרס
חיילים צועדים מול יציע המכובדים, היום בטקס בג'ובה/רויטרס

רבים בדרום סודן האמינו כי עם הקמת המדינה ייפתח עידן של שגשוג, אולם בפועל, שקועה המדינה - אחת העניות בעולם - בעימותים אלימים עם הצפון, שמתלקחים מעת לעת סביב השליטה בטריטוריה ובמאגרי נפט. בשל סכסוך עם הצפון על השימוש בתשתיות יצוא הנפט, נאלצה המדינה, לה אין מוצא לים, להפסיק בינואר האחרון את הפקת הנפט בשטחה - ובכך בעצם מחקה 98% מהכנסותיה. משבר הנפט העמיק מאוד את המיתון הכלכלי במדינה, ומחירי המוצרים האמירו.

בנאומו, ביקש הנשיא קייר לצייר את המדיניות הכלכלית של המדינה כחלק מתהליך ה"שחרור" שלה. "אנו עדיין תלויים באחרים", אמר. "החירות שלנו אינה שלמה. עלינו להיות יותר ממשוחררים. הנחנו צריכים להיות עצמאיים כלכלית".

חגיגות יום העצמאות הראשון של דרום סודן בעיר הבירה ג'ובה, 9 ביולי 2012. רויטרס
קהל מריע בשמש הקופחת בג'ובה, היום/רויטרס

בקרב האזרחים, עם זאת, שורר לא מעט כעס על הממשלה, שמואשמת בשחיתות עמוקה המקשה על התאוששות מהמשבר. "אנו נאבקים כעת אפילו על הדברים הבסיסיים ביותר", אמרה לרויטרס צעירה מקומית, עובד של משרד ממשלתי, בעודה מקללת את שיירת מכוניות השרד של נבחרי הציבור שחלפה לאיטה. "הענקנו לממשלה אחריות רבה, הרשינו להם לקבל החלטות עבורנו - אבל הם לא מתייעצים עם אף אחד. הם סגרו את הנפט בלי להגיד לנו כלום, ואפילו לא עשו תוכנית חלופית".

חגיגות יום העצמאות הראשון של דרום סודן בעיר הבירה ג'ובה, 9 ביולי 2012. רויטרס
חוגגים עצמאות, היום בג'ובה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully