וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באזור הכנרת תובעים: "היתושים 'חוגגים' עלינו"

קובי דוד

9.7.2012 / 13:35

לדברי התושבים, רשות המים מסרבת לטפל בצמחייה הסבוכה על גדות האגם, שגרמה למכת יתושים וביצות, "תוך התכסות בנימוק אקולוגי מזויף". רשות המים: "אנו פועלים בהתאם לחוק"

מכת יתושים, צמחייה סבוכה, ביצות על קו החוף: כל אלה הובילו את תושבי הקיבוצים הסובבים את אגם הכנרת להגיש תביעה על סך 6.5 מיליון שקל כנגד רשות המים, אשר לטענתם מסרבת לטפל במפגעים המשפיעים על איכות חייהם. למעלה מ- 300 תושבים המתגוררים בקיבוצים מסביב לאגם, בעמק הירדן ובגינוסר, התאגדו יחד, והגישו תביעת ענק נגד הרשות לבית משפט המחוזי בנצרת נגד הרשות.

עשבייה בכנרת מהווה מפגע תברואתי ומסכן רוחצים, מרץ 2012. ספק 500
"אם הצמחייה יותר חשובה מהתושבים, נצטרך לסגת מהכנרת". עשבייה בכנרת/ספק 500

במרכז התביעה הארוכה, מתוארת אוזלת ידם של התושבים אל מול הצמחייה הסבוכה שהולכת ומתפשטת לאורך רצועות החוף. לדברי התושבים, מכת היתושים שפקדה את האגם בשל הצמחייה הסבוכה שגדלה בקרקעית האגם סמוך לחוף, לא נפתרה גם לאחר פעולות מטוסי הריסוס שנשכרו על ידי חברי הקיבוץ. כמו כן צוין בתביעה כי עם עליית מפלס האגם, החלו להופיע גם ביצות המעלות ריח חריף של ריקבון.

"רשות המים לא יזמה צעדים על מנת לקצור את צמחייה הרבה, שמזמינה את בעלי הכנף ושאר בעלי החיים 'לחגוג' מסביב לאגם", נכתב בתביעה שהגישו התושבים באמצעות עו"ד מאיר אלוני, "מה גם שברשות אסרו על כיסוח הצמחייה על גדות הכנרת".

"כבר שלוש שנים שאנחנו זועקים לעזרה"

עו"ד אלוני הוסיף כי "מדובר במטרד בלתי רגיל לתושבים שפוגע באיכות חייהם. אם הצמחייה יותר חשובה מהתושבים, נצטרך לסגת מהכנרת". התביעה התבססה בין היתר על חוות דעת שהגיש פרופסור משה גופן, לימנולוג (חוקר מקווי מים יבשתיים), שחקר את אגם הכנרת בעבר. "הצמחייה הזו היא לא חלק מהמערכת הטבעית, זה לא היה שם כשהמפלס היה גבוה יותר. זה מפגע חדש", ציין גופן.

לדברי גופן, "רשות המים בנימוקים מסולפים לחלוטין מבחינה מקצועית, לא מעוניינת לכסח את צמחייה, ומנסה להתכסות, כביכול, באיזון אקולוגי מזויף". גופן הוסיף: "לצערי, הם מתעללים בכל התושבים החיים לחופי הכנרת, ולרוחצים שבאים ליהנות מהים. מה גם לאחר שעלה המפלס הצמחייה נרקבת ומביאה יתושים רבים וגורמת לביצות".

חבר קיבוץ גינוסר, אורי שמיר, הוסיף כי "אנחנו החלטנו להילחם במי שאחראי על חופי הכנרת: רשות המים, מנהלת הכנרת ואיגוד ערים. כבר שלוש שנים שאנחנו זועקים לעזרה, לאחר שכבר כ-300 מטרים של צמחייה סבוכה כיסו רצועות חוף שלמות. מלבד בעיית הזבובים הממררת את חיינו, אנחנו גם צריכים לייבש את הביצות שנוצרו כתוצאה מהצמחייה שנמחקה במים. הגיע הזמן לעשות לזה סוף אחת ולתמיד".

מרשות המים נמסר בתגובה כי "מאחר שמדובר בתביעה משפטית, קיימת מניעה להיכנס לפרטי העניין. עם זאת, ניתן לציין שרשות המים פעלה ופועלת על פי סמכותה בהתאם לחוק המים, כאשר האינטרס הציבורי העליון שמנחה אותה הוא שמירת הכנרת כמקור מים חיוני למדינת ישראל. יתרה מכך, רשות המים פועלת בנושא זה תוך שמירה על איזונים בין השימושים השונים בכנרת ותיאום מלא עם הגופים הרלוונטיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully