וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה עם מופז? נתניהו יביא לסיעה את דו"ח פלסנר

טל שלו

7.7.2012 / 13:59

שעות ספורות לפני ההפגנה למען השוויון בנטל, התחדשו המגעים בין ראש הממשלה למשנהו, שיבוא לעצרת וקרא לתומכיו להגיע. המתווך - שר הביטחון ברק, שדואג לשלמות הקואליציה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכנס מחר בבוקר (ראשון) את חברי סיעת הליכוד, וידון עמם במסקנות דו"ח הוועדה לשוויון בנטל, שחיבר ח"כ יוחנן פלסנר, כצעד ראשון לפיוס אפשרי עם משנהו, יו"ר קדימה, שאול מופז.

השבוע הודיע נתניהו למופז על פירוק הוועדה, והודיע כי בכוונתו להביא לכנסת הצעת חוק משולבת לגיוס ערבים וחרדים כאחד, שניתן יהיה ליישמה בפועל עד 1 באוגוסט. על כך אמר מופז "אין יותר ועדות", והוא עומד על כך שהמתווה שגיבש פלסנר יהווה בסיס להצעת החוק לגיוס החרדים.

אם חברי סיעת הליכוד יסכימו בבוקר על עקרונות הדו"ח, נתניהו ומופז ייפגשו לאחר מכן, וידונו בהקמת צוות שינסח בהמשך השבוע הצעת חוק חדשה לגיוס חרדים לצה"ל.

מופז קרא לתומכיו להפגין הערב: "יחד נוביל את השינוי"

יו"ר קדימה שאול מופז הגיב לפרסום מסקנות ועדת פלסנר בישיבת סיעת קדימה , יולי 2012. עומר מירון
מופז ודו"ח פלסנר. יגיע להפגנה נגד נתניהו, ומחר יפגש עמו?/עומר מירון

במטה המאבק בחוק טל הגיבו למהלך של ראש הממשלה ואמרו: "קשה לעקוב אחרי ההודעות היומיות של נתניהו. כל יום הוא מתעורר ומנסה ספין חדש. אין מה לדון, אין מה להקים עוד צוות או להתייעץ. יש מסקנות, שצריך לחוקק מיידית. לא צריך עוד חברי כנסת שיתעסקו בזה, לא צריך עוד גוזרי קופונים, צריך מנהיגים שיקחו החלטה. נתניהו, אנחנו כבר לא פרייארים, לא מקבלים יותר הודעות, אלא רק מעשים - היום בערב הישראלים המשרתים, ההורים שלנו, בני הנוער - כולנו – נעביר מסר ברור - אין חוק טל 2, יש חוק שירות לכולם".

ועדת פלסנר, שהוקמה כדי לבחון חלופות לחוק טל, שפטר צעירים חרדים מגיוס לצה"ל, פורקה לאחר שפרשו ממנה כמה נציגים. מסקנותיה פורסמו בכל זאת, וקבעו להטיל קנס התחלתי בגובה של 7,500 שקלים למשתמטים, קנס שיגדל במאה שקלים על כל יום נוסף של השתמטות. פלסנר המליץ לבטל את מלגת ה"כולל", בגובה 850 שקלים לחודש, ולפתוח מסלולי גיוס נוספים לחרדים.

השושבין מניו יורק

מאחורי הפיוס שהוביל להבאת דו"ח פלסנר לסיעת הליכוד עומד שר הביטחון, אהוד ברק. השבוע, עם שובו לארץ מביקור בניו יורק, עשה ברק מאמצים גדולים כדי לשמור על שלמות הקואליציה. הוא פרסם הודעה בה בירך על חידוש המגעים בין נתניהו למופז, בה נאמר כי הוא רואה בחתירה לכינון חוק גיוס חדש "פתח לשינוי היסטורי בחברה הישראלית". עוד נאמר בהודעה כי יש למצות כל סיכוי להעביר חוק שיתחשב באילוצי צה"ל ובהתאמות המתבקשות, בהן הסדרת לימודיהם של התלמידים הלומדים, ומתן מענה לערבים ולמשתמטים החילונים.

החוק שעליו מדובר כרגע מתמקד בשירות החרדים בצה"ל, ולגבי החרדים המתמידים - עוסק בהמשך הלימודים בישיבות. בהודעת השר ברק נאמר כי החוק צריך לתת מענה גם למשתמטים החרדים, אך הודגש בה כי בהמשך, על החוק להתייחס גם לאזרחים הערבים. זאת, בניגוד לדרישת ישראל ביתנו, הדורשת להתייחס לנושא כבר כעת.

אחרי פירוק ועדת פלסנר, חל משבר חמור ביחסים בין נתניהו למופז, שאיים על שלמות הקואליציה. עיקר המחלוקת בין השניים הוא נושא הסנקציות האישיות על המשתמטים, וגיל הגיוס. ראש הממשלה מוכן לאפשר גיוס בגיל מאוחר, אך מופז דבק בעמדת ועדת פלסנר, לפיו חרדים לא יגויסו לאחר גיל 22. בסביבתו של מופז אישרו כי חלה התקדמות במגעים בינו לבין נתניהו, אך אמרו כי יו"ר קדימה עדיין צפוי להשתתף הערב בקהל ההפגנה שתתכנס בתל אביב למען שוויון בנטל בחברה, שמארגניה מוחים על "עמידתו של נתניהו לצד החרדים", כלשונם. אמש אמרו מקורביו של מופז כי יש משבר של ממש בינו לבין נתניהו, והוא עצמו קרא לתומכיו לבוא לעצרת, באומרו כי "התמיכה שלכם במסקנות ובעקרונות הוועדה לשוויון בנטל חיונית, כדי לתת לי את הכוח להוביל הסכם היסטורי".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully