וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הודיע על צוות חלופי; מופז: "אין עוד ועדות"

פנחס וולף

6.7.2012 / 15:20

ראש הממשלה הודיע על צוות שיכלול את השרים פלד ויעלון ויכין הצעת חוק זריזה לטיפול בבעיית השוויון בנטל, ולדברי מקורבי נתניהו משנהו הסכים עקרונית - וחזר בו

המתח בין ראש הממשלה למשנהו, שאול מופז, בשיאו: כחלק מהמאמצים לגבש בזמן חלופה לחוק טל, הפוטר משירות צבאי עשרות אלפי תלמידי ישיבה מדי שנה, ואשר תוקפו יפוג ב-1 באוגוסט בהוראת בג"ץ, שוחחו אתמול (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ומופז. לטענת אנשי נתניהו, מופז פנה לראש הממשלה והציע לו להקים צוות פעולה, הכולל נציגים מטעם שניהם, שיעבוד על הכנת הצעת חוק חלופית לחוק טל, על בסיס המלצות ועדת פלסנר, שתוגש לאישור הממשלה כבר בתוך שבוע. נתניהו הציע למנות מטעמו את השרים יעלון ופלד, וכן את ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, בטענה שהם מכירים את החוק היטב, ו"חושבים שניתן לעשות היסטוריה". מופז חשב על הדברים והשיב לנתניהו בהסכמה עקרונית, בהתניה שהשניים ינסחו הבוקר הודעה משותפת. אלא שבינתיים החלו לצאת הדלפות מההסכמה בין השניים, וכעת נדמה שהקואליציה, שוב, במשבר.

נתניהו ומופז על גבעת האולפנה: "נשב ונחשוב". גדעון צנטנר
חלוקים ביניהם, שוב. מופז ונתניהו/גדעון צנטנר

מופז מצדו המשיך לחדד עמדות בתגובה לרעיון הצוות המשותף, ואמר היום כי הוא דוחה על הסף את הודעת ראש הממשלה. לדבריו, "לא יוקמו ועדות נוספות, והמלצות ועדת פלסנר הן המסקנות היחידות שעל בסיסן ניתן להתקדם לחקיקה בעניין השוויון בנטל. לאחר יממה של משא ומתן התברר כי ראש הממשלה נתניהו לא מוכן לאמץ באופן פומבי את המלצות פלסנר, אלא להקים ועדה נוספת". ההערכה היא כי למרות חילוקי הדעות, השניים יצליחו להגיע במהלך סוף השבוע להסכמות.

כרגע ישנם שני נושאים בסלע המחלוקת בין נתניהו ומופז. הראשונה היא נושא הסנקציות האישיות שהיא עיקר המחלוקת, אמנם נתניהו אמר השבוע שהוא מוכן לסנקציות אישיות אך לדברי מקורבי מופז עמדתו רחוקה מאוד מעמדת ועדת פלסנר. הנושא השני השנוי במחלוקת הוא גיל הגיוס, כאשר ראש הממשלה מוכן לדבר על גיל גיוס מאוחר הרבה יותר מגיל 22, עליו החליטה ועדת פלסנר, ומקורבי מופז הדגישו כי "לא תהיה תזוזה מגיל 22". לדבריהם, "בלי שראש הממשלה מאמץ את עקרונות ועדת פלסנר, אין על מה לדבר. אחר כך, אפשר לדבר על הניסוח, אך לא יהיו עוד ועדות". נתניהו דיבר עם מופז על כך שהצוות ינסח הצעת חוק על בסיס המלצות ועדת פלסנר, ולכאורה אמירתו הייתה צריכה לספק את מופז, אך מופז חידד עמדות. מקורביו הדגישו כי "כשאתה אומר 'על בסיס', זה משאיר מרחב תמרון ענק ואתה משדר בכך שיש מקום למשא ומתן, 'על בסיס' זה לא 'אימוץ', ולזה אנחנו לא נותנים יד". בצד של מופז לא מכחישים את דברי מקורבי נתניהו לגבי הפנייה של מופז אליו, והסבירו את העניין בכך ש"הדברים נעשו במקביל: מופז הציע לנתניהו להקים צוות ניסוח מחודש אך ברור שהבסיס לכך זה אימוץ מסקנות פלסנר", מה שלא קרה לטענתם. מופז גם רצה שרוב חברי הצוות יהיו אנשי מקצוע ולא פוליטיקאים.

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
כרגע ישנם שני נושאים בסלע המחלוקת בין נתניהו ומופז: נושא הסנקציות האישיות וגיל הגיוס/GettyImages

במפלגתו של מופז, קדימה, קראו לו לעמוד על עמדותיו ולא לסגת מהם. חבר הכנסת שלמה מולה מסר כי "לאור הודעת ראש הממשלה על הקמת צוות הכנה למריחת עקרונות פלסנר אני קורא למופז להודיע על הגעתו מחר להפגנה ולהתפטר מממשלת המריחה והבריחה שמעדיפה משתמטים, טפילים ופרזיטים על פני הנושאים בנטל". חבר הכנסת יובל צלנר, הנחשב לאיש של מופז, מסר כי "אני קורא למופז להמשיך לעמוד על עקרונותיו, להתייצב בראש ההפגנה מחר ולא להיכנע לניסיונות הטיוח שבהקמת ועדות נוספות ומיותרות. חייבים לתקן את העוול ההיסטורי ולוודא שכולם נושאים בנטל". גם מפלגת "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד הגיבה להתפתחויות, וממנה נמסר כי "נתניהו שוב מנסה למרוח אותנו עם ועדת קומבינה כי הוא מפחד מההפגנה בשבת. נענה לו במוצאי שבת כי כולם צריכים לשרת".

דיסקין ינאם מחר: "המנהיגים הם המשתמטים"

בצד ההתפתחויות הפוליטיות, דומה שברחוב לא מאמינים שהפתרון קרב; במטה המאבק לגיוס חרדים ממשיכים בהכנות לקראת ההפגנה תחת הכותרת "צו 8", שתצא מחר לדרך ברחובות תל אביב. בימים האחרונים הגבירו במטה, המכיל שורה של ארגונים שנאבקו בחודשים האחרונים למען חוק חדש שיחליף את חוק טל, את ההכנות לעצרת, ומקווים להפגנת כוח אמיתית שתקרא לראש הממשלה לעמוד בהתחייבותו, ולחוקק חוק שיסדיר באופן מהותי את חלוקת השוויון בנטל בחברה הישראלית, כמתבקש בהוראת בג"ץ. מבחינת המארגנים, אי אפשר להפריז בחשיבות ההגעה של הציבור לאירוע: "אם הציבור לא יגיע להפגנה, יהיה חוק טל 2", אומרים במטה.

בכיר הנואמים בעצרת צפוי להיות ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שנענה לבקשת המארגנים. לדבריו, "פראיירים" הם לא אלו שמשרתים את המדינה. "פראיירים" הם אלו שלא מבינים את כוחו האמיתי של הציבור מול נבחריו, ומאפשרים לאלו בהם בחרנו להשתמט ממציאת פתרון לסוגיה מהותית, ערכית וקריטית זו. ביחד, כולנו, לא נאפשר לזה לקרות". בשיחות סגורות אמר היום דיסקין: "חורה לי ההתנהגות של המנהיגים במדינה. מי שמשתמט הם המנהיגים בעצמם בכך שאינם מקבלים החלטות. הציבור חייב להבין זאת. הפראיירים הם לא אלה שמשרתים אלא אלה שמאמינים למנהיגים". בנאומו מחר צפוי דיסקין למתוח ביקורת קשה על נתניהו וברק. דיסקין טוען כי בכוחם של ברק ונתניהו לעצור את תופעת ההשתמטות ולהביא למפנה בנושא הכל כך חשוב מבחינתו.

במטה המאבק תקפו היום את הודעתו של ראש הממשלה על הקמת הצוות. ?אנחנו לא מבינים מה עובר על נתניהו ומופז, הם באמת חושבים שהציבור יאמין לעוד צוות, לעוד ספין, לעוד קומבינה??, נמסר מהמטה. ?הרי נתניהו ומופז כבר הישירו מבט אלינו ומאז עשו אלף גלגולים. דבר אחד ברור- רק עצרת עם אלפי משתתפים מחר תביא לכך שיהיה שינוי אמיתי. רק אם ת"א תהיה סתומה נתניהו ומופז יבינו שאי אפשר עוד פעם לפגוע במשרתים כדי לשמור על כיסאות?.

בראשית השבוע הודיע נתניהו על פירוק ועדת פלסנר, שהוקמה כדי לבחון חלופות לחוק טל, החוק המאפשר את אי גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל, לאחר שפרשו ממנה כמה נציגים. ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) פרסם השבוע את המלצות הוועדה בראשותו בכל זאת, ובין היתר המליץ להטיל קנס התחלתי בגובה של 7,500 למשתמטים, שיגדל במאה שקלים על כל יום נוסף של השתמטות, ביטול מלגת "כולל" בגובה של 850 שקלים לחודש, ופתיחת מסלולי גיוס נוספים לחרדים. ההמלצות הוצגו לציבור, לאחר חודש עבודה בו נערכו 14 ישיבות עומק בנושא. שעות ספורות לאחר מכן, אמר ראש הממשלה נתניהו לגורמים בסביבתו כי בכוונתו להביא לכנסת הצעת חוק משולבת לגיוס ערבים וחרדים כאחד, שניתן יהיה ליישמה בפועל.

עוד בנושא
דיסקין: מי שמשתמט הם המנהיגים בעצמם, שלא מכריעים
נתניהו מתרכך: מוכן לסנקציות אישיות למשתמטים
פוסט פוליטי: התהום שבין נתניהו למופז
המלצות: 1,500 פטורים לחרדים, סנקציות למשתמטים

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully