וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנת: "לא להכיר במרכז באריאל כאוניברסיטה - תמוה"

טל שלו

5.7.2012 / 0:02

שרת התרבות והספורט התייחסה להחלטת המועצה להשכלה גבוהה שלא להמליץ להכיר במרכז האוניברסיטאי עד לבחינה מקיפה. "קשה להשתחרר מהרושם שההמלצה נגועה במניעים פוליטיים"

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הגיבה אמש (רביעי) בחריפות להמלצת הוועדה לתכנון ותקציב במועצה להשכלה גבוהה, שלא להכיר במרכז באריאל כאוניברסיטה. "זו החלטה תמוהה", אמרה השרה. "לאור העובדה שבפועל המרכז האוניברסיטאי באריאל כבר משמש כאוניברסיטה עם מרצים ומדענים מובילים, מחקר מתקדם, ו-12 אלף סטודנטים, קשה להשתחרר מהרושם שההמלצה נגועה במניעים פוליטיים". לבנת היא זו שעמדה מאחורי ההצעה להפוך את המכללה לאוניברסיטה, הצעה שאושרה על ידי הממשלה במאי 2005.

המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. ספק 500
לא יוכר כאוניברסיטה. המרכז באריאל/ספק 500

מוקדם יותר המליצה הוועדה כי המרכז לא יהפוך לאוניברסיטה, עד לבדיקה מקיפה שתערוך המועצה בעניין, שתבשיל לכדי החלטה במהלך 2013. בהצבעה בוועדה תמכו חמישה חברים, אחד התנגד ואחד נמנע. בדיון ארוך שמעו חברי הוועדה ניתוח השוואתי של מערכת ההשכלה הגבוהה בארץ לעומת זו בחו"ל, המשליכים על הצורך בהכרה באוניברסיטה נוספת בישראל, ולפי שעה לא מצאו לנכון לשנות את החלטתה הקודמת מ-2006. "הוועדה ממליצה על הארכת ההכרה במוסד כמרכז אוניברסיטאי מבלי לשנות את מעמדו הנוכחי, ובכפוף להמשך ההתחייבויות שניתנו ע"י המרכז האוניברסיטאי אריאל ומל"ג יו"ש לקראת ההכרה הזמנית", נכתב בהודעה מטעם הוועדה.

עמדת שר החינוך גדעון סער, כפי שהוצגה בעבר, היא תמיכה בהשלמת הפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאונירברסיטה, אך בעבר הדגיש סער כי תמיכתו כפופה לשני תנאים: האחד - עמידה בדרישות אקדמיות, כפי שכבר הוכר על ידי דוח מפורט של המלג, והשני - מניעת פגיעה במוסדות המחקר הקיימים, מה שעשוי להתאפשר באמצעות תוספת תקציבית ממשרד האוצר. שר האוצר עצמו הביע בשנה החולפת תמיכה בהפיכת המרכז האוניברסיטאי ואף מסר בעבר כי ?יעשה את כל שביכולתו לגרום לכך לקרות".

נשיאי האוניברסיטאות מרוצים

באריאל ביקרו בחריפות את ההחלטה. "החלטת הוועדה להשכלה גבוהה שלא להמליץ על המרכז באריאל כאוניברסיטה היא שערוריה וכניעה לקרטל של ראשי האוניברסיטאות שמסיבות פוליטיות ואי תחרות פועלים נגד המרכז", אמר היום חבר הועד המנהל במרכז האוניברסיטאי באריאל, אלי איילון. איילון, חבר הועד המנהל באריאל ומי שאחראי מטעם הועד הפיכת המרכז לאוניברסיטה אומר כי על אף החלטת המועצה להשכלה גבוהה, הכדור נמצא כעת אצל שר החינוך וכי יפעלו על מנת שלא יאשר את המלצת הועדה לתקצוב ותכנון. "זו החלטה שנובעת מרצון לאי תחרות וזו גם החלטה פוליטית", אומר איילון, "אסור לשר החינוך להיכנע לסחטנות הזאת. בשבועות האחרונים פנו אלינו פרופסורים מכל המוסדות ואמרו לנו מפורשות שהם אינם מסכימים עם ראשי האוניברסיטאות".

ועד ראשי האוניברסיטאות בירך על ההחלטה: "אנו מברכים את ות"ת על החלטתה לבצע בדיקה מקיפה של מבנה מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל", מסר הוועד, והוסיף כי "הבדיקה צפויה לתת מענה מתאים למציאות הקיימת, כולל בחינת הצורך לקידומו של מוסד אקדמי כזה או אחר".

מעמדו של המרכז הפך בשנים האחרונות למוקד מאבק פוליטי ואקדמי. לצד הבעיה הפוליטית, טוענים בכירים באקדמיה כי המכללה טרם הגיעה לסף מחקרי ראוי, ונשיאי האוניברסיטאות אף חוששים מכך שהדבר יפגע כלכלית בשש האוניברסיטאות בישראל. נשיאי שש האוניברסיטאות שלחו בשבוע שעבר מכתב חריף לראש הממשלה נתניהו, בדרישה שלא לאפשר הכרה באוניברסיטת מחקר נוספת, מכיוון שצעד כזה יהווה "פגיעה אנושה באוניברסיטאות הקיימות ובמערכת ההשכלה הגבוהה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עמנואל טרכטנברג במסיבת עיתונאים לאחר הגשת הדוח לבנימין נתניהו ראש הממשלה, ספטמבר 2011. עומר מירון
החלטתו נגועה במניעים פוליטיים? טרכטנברג/עומר מירון

לטענת הנשיאים, הסיבה לפנייה הנחרצת היא כלכלית: "שנים רבות סבלו האוניברסיטאות מתת-תקצוב, שגרם לפגיעה ביכולות המחקר של מדינת ישראל, הוביל לבריחת מוחות לחו"ל ועיכב את פיתוח וקידום תשתיות המחקר וההוראה. לאחרונה, בהנהגת ממשלתך, התחילה לנשב רוח מבורכת של שינוי בהשקעה בהשכלה הגבוהה בישראל. היוזמה להקמת אוניברסיטה נוספת מנוגדת לחלוטין לרוח זו, שכן אין שום צורך אמיתי באוניברסיטה נוספת בישראל. צעד זה יוביל לפגיעה קשה ביכולת של האוניברסיטאות הקיימות להשתקם ובעצם יחזיר אותן שנים אחורה. אין לנו ספק כי הממשלה בראשותך, ששמה את ההשכלה הגבוהה על סדר היום התקציבי לראשונה זה שנים רבות, אינה מעוניינת בפגיעה קשה ומיותרת זו".

המרכז באריאל לא יוכר כאוניברסיטה: ”החלטה פוליטית”
נשיאי האוניברסיטאות: ”לא לאוניברסיטה באריאל”


בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

(עדכון ראשון: 21:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully