וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרכז באריאל לא יוכר כאוניברסיטה: "החלטה פוליטית"

יהושע בריינר

4.7.2012 / 19:51

הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה הצביעה הערב נגד ההכרה במרכז, עד לבחינה מקיפה שתושלם ב-2013. באריאל הגיבו בחריפות: "שערורייה, כניעה לקרטל האוניברסיטאות"

סאגת המרכז האוניברסיטאי באריאל נמשכת: הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה המליצה הערב (רביעי) כי המרכז לא יהפוך לאוניברסיטה, עד לבדיקה מקיפה שתערוך המועצה בעניין, שתבשיל לכדי החלטה במהלך 2013. בהצבעה בוועדה תמכו חמישה חברים, אחד התנגד ואחד נמנע. בדיון ארוך שמעו חברי הוועדה ניתוח השוואתי של מערכת ההשכלה הגבוהה בארץ לעומת זו בחו"ל, המשליכים על הצורך בהכרה באוניברסיטה נוספת בישראל, ולפי שעה לא מצאו לנכון לשנות את החלטתה הקודמת מ-2006. "הוועדה ממליצה על הארכת ההכרה במוסד כמרכז אוניברסיטאי מבלי לשנות את מעמדו הנוכחי, ובכפוף להמשך ההתחייבויות שניתנו ע"י המרכז האוניברסיטאי אריאל ומל"ג יו"ש לקראת ההכרה הזמנית", נכתב בהודעה מטעם הוועדה.

המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. ספק 500
לא אוניברסיטה, בינתיים. המרכז באריאל/ספק 500

באריאל ביקרו בחריפות את ההחלטה. "החלטת הוועדה להשכלה גבוהה שלא להמליץ על המרכז באריאל כאוניברסיטה היא שערוריה וכניעה לקרטל של ראשי האוניברסיטאות שמסיבות פוליטיות ואי תחרות פועלים נגד המרכז", אמר היום חבר הועד המנהל במרכז האוניברסיטאי באריאל, אלי איילון. איילון, חבר הועד המנהל באריאל ומי שאחראי מטעם הועד הפיכת המרכז לאוניברסיטה אומר כי על אף החלטת המועצה להשכלה גבוהה, הכדור נמצא כעת אצל שר החינוך וכי יפעלו על מנת שלא יאשר את המלצת הועדה לתקצוב ותכנון. "זו החלטה שנובעת מרצון לאי תחרות וזו גם החלטה פוליטית", אומר איילון, "אסור לשר החינוך להיכנע לסחטנות הזאת. בשבועות האחרונים פנו אלינו פרופסורים מכל המוסדות ואמרו לנו מפורשות שהם אינם מסכימים עם ראשי האוניברסיטאות".

ועד ראשי האוניברסיטאות בירך על ההחלטה: "אנו מברכים את ות"ת על החלטתה לבצע בדיקה מקיפה של מבנה מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל", מסר הוועד, והוסיף כי "הבדיקה צפויה לתת מענה מתאים למציאות הקיימת, כולל בחינת הצורך לקידומו של מוסד אקדמי כזה או אחר".

גם נשיאי האוניברסיטאות נגד ההכרה

מעמדו של המרכז הפך בשנים האחרונות למוקד מאבק פוליטי ואקדמי. לצד הבעיה הפוליטית, טוענים בכירים באקדמיה כי המכללה טרם הגיעה לסף מחקרי ראוי, ונשיאי האוניברסיטאות אף חוששים מכך שהדבר יפגע כלכלית בשש האוניברסיטאות בישראל. נשיאי שש האוניברסיטאות שלחו בשבוע שעבר מכתב חריף לראש הממשלה נתניהו, בדרישה שלא לאפשר הכרה באוניברסיטת מחקר נוספת, מכיוון שצעד כזה יהווה "פגיעה אנושה באוניברסיטאות הקיימות ובמערכת ההשכלה הגבוהה".

לטענת הנשיאים, הסיבה לפנייה הנחרצת היא כלכלית: "שנים רבות סבלו האוניברסיטאות מתת-תקצוב, שגרם לפגיעה ביכולות המחקר של מדינת ישראל, הוביל לבריחת מוחות לחו"ל ועיכב את פיתוח וקידום תשתיות המחקר וההוראה. לאחרונה, בהנהגת ממשלתך, התחילה לנשב רוח מבורכת של שינוי בהשקעה בהשכלה הגבוהה בישראל. היוזמה להקמת אוניברסיטה נוספת מנוגדת לחלוטין לרוח זו, שכן אין שום צורך אמיתי באוניברסיטה נוספת בישראל. צעד זה יוביל לפגיעה קשה ביכולת של האוניברסיטאות הקיימות להשתקם ובעצם יחזיר אותן שנים אחורה. אין לנו ספק כי הממשלה בראשותך, ששמה את ההשכלה הגבוהה על סדר היום התקציבי לראשונה זה שנים רבות, אינה מעוניינת בפגיעה קשה ומיותרת זו".

המרכז האוניברסיטאי הוקם ב-1982, וכיום לומדים בו כ-13 אלף סטודנטים. במקור הוא הוקם כמכללה בחסות ובפיקוח אקדמי של אוניברסיטת בר-אילן, אך מאז שנת 2005 הוא פועל באורח עצמאי. בסך הכל פועלות בו 26 מחלקות לימוד לתואר ראשון ושני, בשלוש פקולטות ושלושה בתי ספר. מרבית הסטודנטים בו מגיעים משטחי הקו הירוק, ורק מיעוטם, כ-15%, מאזור השומרון.

נשיאי האוניברסיטאות: ”לא לאוניברסיטה באריאל”

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully