וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דווקא מורסי יכול להביא שלום-אמת עם ישראל"

תומס פרידמן, בעל הטור היהודי הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", מציע לישראל להפסיק לבכות את מובארק ומסביר למה מצרים לא יכולה להפוך לאירן: כי אין לה נפט והיא תלויה בתיירות

לא רק שבחירתו של איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי לנשיא מצרים לא תפגע בהסכם השלום בינה לישראל - היא אף עשויה להיות המהלך שיביא ל"שלום אמת" בין שתי המדינות, אחרי למעלה משלושה עשורים של שלום קר. כך קובע תומס פרידמן, הפובליציסט הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", במאמר שהקדיש היום (רביעי) לנושא.

פרידמן היהודי, שנוהג לבקר בקביעות את "סרבנות השלום" של ישראל, תוקף במאמרו הנוכחי את ה"שטויות" שנשמעות לדבריו מכיוונם של "ממשלת נתניהו ומיני פרשנים מהימין הישראלי, שצועקים 'אמרנו לכם' - כאילו ניתן היה לעשות משהו כדי 'להציל' את מובארק. סליחה, אבל זו תמימות לחשוב שאם שלטונו של דיקטטור אחד נוח לישראל, הוא יוכל להישאר בשלטון לנצח, גם אם זה פחות נוח ל-80 מיליון מצרים".

פרידמן מוסיף ומציין כי הוא מבין את "חרדתם של הישראלים למראה השכונה שלהם קורסת", אך גם מזכיר כי ישראל היא זו שטענה במשך שנים כי ניתן יהיה לעשות שלום עם הערבים רק כשיהיו דמוקרטיים, ומוסיף כי "זה מדהים לראות שהעם שמוטיב השחרור הוא כה מרכזי באתוס שלו - לא מסוגל להבין שהנראטיב הזה מהדהד גם בקרב המצרים".

"היהודים תמיד העדיפו את השליטים על פני העם"

בסקירה היסטורית המבוססת על הוגה הדעות ליאון ויזלטיר, מזכיר פרידמן כי היהודים, בכל מקום בו ישבו, העדיפו תמיד לפתח יחסים הדוקים עם השליטים והמלכים אך נותרו עוינים לאוכלוסיה המקומית - וכך לדבריו נוהגת גם ישראל כמדינה. "אבל ההיגיון הזה תופס רק כשמדובר במשטרים אוטוריטריים", הוא פוסק. "ברגע שהם קורסים, מה שמשנה זה עמדותיהם של האנשים הפשוטים". ישראל, הוא קובע, תצטרך עתה לגרום לאדם המצרי ברחוב לא רק לפחד ממנה, אלא גם להבין אותה: "זה לא יהיה פשוט, אבל זה לא בלתי אפשרי. כך או כך, נוסטלגיה לדיקטטורים היא לא המדיניות המומלצת".

פרידמן מבהיר כי ברור לו שאסור לנו להשלות את עצמנו לגבי כוונותיו של מורסי: "תנועת האחים המוסלמים היא בבסיסה אנטי-ליברלית, אנטי-פלורליסטית ואנטי-פמיניסטית, והיא שואפת לנצל את המהפכה שלא היא החלה". אולם לדבריו, האיסלם הפוליטי בנוסח המצרי יתקשה להשיג את מטרותיו - כי בניגוד לזה של אירן או ערב הסעודית למשל, הוא אינו נהנה מעושר הנפט: "מצרים לא תוכל לשרוד ללא תיירות והשקעות זרות".

מורסי, לפיכך, יהיה אליבא דפרידמן "נתון ללחצים אדירים ללכת בדרכה של טורקיה ולא בדרכו של הטליבן. האם יעשה זאת? אין לי מושג. אך עליו להבין שבידיו נמצא קלף חזק, שגם ישראל תעריך: שלום אמת עם מצרים איסלמית, משמעותו שלום עם העולם המוסלמי כולו, וסיום לסכסוך. זו כמובן ירייה באפלה. האם מורסי אי פעם ישקול זאת? אני יודע דבר אחד: עידן מובארק נגמר - וכשהאחים המוסלמים שולטים במצרים ובישראל מושלים הדתיים הלאומנים, שני הצדדים יצטרכו לשנות את התנהגותם כדי שהסכמי קמפ-דייוויד ישרדו, או שהם יילכו ויתפוררו בהדרגה".

היסטוריה במצרים - כותרות אחרונות
דיווח אירני: נשיא מצרים מורסי יבוא לטהרן
גם פרס בירך את מורסי: ”חובתנו לשמור על השלום”
נתניהו כתב למורסי: יש לשמור על הסכם השלום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully