וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח אירני: נשיא מצרים מורסי יבוא לטהרן

מדיווח בודד בסוכנות הידיעות "פארס" עולה שהנשיא הטרי יבוא לאירן באוגוסט לוועידת המדינות הלא-מזדהות. מורסי, אגב, תובע את "פארס" על ציטוטים שקריים שלו מהשבוע שעבר

סוכנות הידיעות האירנית פארס שוב מתהדרת ב"סקופ"? לפי דיווח המתפרסם בערבית ובפרסית באתר האינטרנט שלה הבוקר (שלישי), נשיא מצרים, מוחמד מורסי, יבוא לטהרן בסוף החודש הבא, כדי להשתתף בוועידת המדינות הבלתי מזדהות שמארחת הרפובליקה האיסלמית. הדיווח צוטט בכלי תקשורת מובילים במצרים ובלבנון, תוך סיוג כי מדובר בפרסום בודד שמהימנותו לא ברורה.

לפי הדיווח של סוכנות פארס, שנודעה לשמצה בדיווחיה הלא-מדויקים והמופרכים לעתים, שאף גרמו למורסי להודיע כי יתבע אותה, הנשיא המצרי ישתתף בוועידה שתתקיים בטהרן ב30-29 באוגוסט. לא ברור מהדיווח אם הוא עתיד להיפגש עם הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'ד, או עם המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי. בסוכנות הידיעות מתעקשים כי ביקורו הראשון של מורסי בחו"ל אחרי היבחרו לנשיא יהיה דווקא בטהרן. שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, צוטט באומרו כי הוא "מקווה שהביקור יחזק את הקשרים בין שתי המדינות", ויוביל לחנוכה מחודשת של השגירוריות שלהן.

מורסי: לא התראיינתי ל"פארס", אתבע את הסוכנות

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, נואם בכיכר תחריר בקהיר. 29 ביוני 2012. רויטרס
מורסי נואם בקהיר, בסוף השבוע. הסוכנות האירנית שהוא תובע שוב מתהדרת ב"סקופ"/רויטרס

ארגון המדינות הלא-מזדהות הוקם ב-1961 ומאגד בתוכו 116 מדינות שהתנגדו למדיניות שהונהגה על ידי ארצות הברית וברית המועצות. רוב חברותיו הן מדינות העולם השלישי, וכיום אין לארגון השפעה של ממש. המדינות החברות בו, כמעט כל מדינות אפריקה, אסיה ודרום אמריקה, נפגשות מדי שלוש שנים. הוועידה האחרונה של הארגון נערכה במצרים בחודש יולי 2009.

מצרים ואירן מתחרות על הבכורה במזרח התיכון

כאמור, בשבוע שעבר הכחיש מורסי כי אמר לכתב של פארס שברצונו לחזק את הקשר עם אירן, אחרי שריאיון שהתפרסם עמו, למחרת היבחרו לנשיאות, ציטט אותו כך. הוא גם הכחיש כי אמר שברצונו "לשקול מחדש" את הסכמי השלום עם ישראל.

מצרים ואירן נחשבות לשתי המעצמות האזוריות הגדולות במזרח התיכון, ששואפות להנהיג את העולם המוסלמי. יחסיהן ידעו עליות ומורדות במרוצת השנים, ובשנות שלטונו האחרונות של חוסני מובארק היחסים הגיעו לשפל המדרגה. בשנת 2009 חשפו מנגנוני הביטחון המצרים התארגנות טרור נרחבת של חיזבאללה בסיני, שתכננה לעשות פיגועים בתיירים בחצי האי. גורמים במצרים האשימו בבירור את משמרות המהפכה האירניים בהתארגנות.

נוכח היחסים העכורים בין מובארק לטהרן, ההתקוממות שבה הודח הנשיא המצרי בשנה שעברה זכתה לרוח גבית בולטת מכיוונה. מנהיגי אירן בירכו על ההפיכה, והמנהיג העליון חמינאי כינה אותה "התעוררות איסלמית", ובירך עליה עוד יותר כשהתברר שהיא העלתה לשלטון את המחנה האיסלמי, אף שמורסי ותנועת האחים המוסלמים מייצגים את האיסלם הסוני, בניגוד לאיסלם השיעי שאותו מייצגים האייתוללות מטהרן.

בהכנת הידיעה השתתף משה חי-חגיגת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully