וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן ראש השב"כ לשעבר: "ערפאת הורעל? אגדת עם"

חבר הכנסת ישראל חסון, שכיהן כסגן ראש הארגון בסוף שנות ה-90' והיה שותף לשיחות השלום עם הפלסטינים דחה את ממצאי תחקיר "אל-ג'זירה" שקבע כי "הראיס" הורעל למוות

האם ישראל עומדת מאחורי "הרעלתו" בחומר רדיואקטיבי של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת שהלך לעולמו לפני שמונה שנים לאחר מאבק במחלה כפי שפרסמה רשת "אל-ג'זירה" אמש? חבר הכנסת ישראל חסון, מי שכיהן כסגן ראש השב"כ בשנים 1997-1999 כינה הבוקר (רביעי) את התחקיר "אגדת עם". ברשת הקטארית פורסם אתמול תחקיר המסתמך על בדיקת פריטים שלבש היו"ר לפני מותו בהם נמצאו לכאורה עקבות חריגות של רעל מסוג פולוניום – אותו הרעל שחיסל את המרגל הרוסי אלכסנדר ליטוויננקו שהורעל ומת בלונדון בשנת 2006. לאחר פרסום התחקיר קראה סוהא ערפאת, אלמנתו של יו"ר הרשות המיתולוגי, להוציא את גופת בעלה מהקבר בכדי לבחון דגימות DNA שישפכו אור נוסף על הטענות.

תחקיר אל-ג'זירה: האם יאסר ערפאת הורעל?

צפו בתחקיר "אל-ג'זירה":

בראיון לגלי צה"ל הסביר חסון, שמילא שורה של תפקידים בכירים בעולם החשאי עד שיצא לאור הזרקורים עם פרישתו מהשירות ושבזמן כהונתו כסגן הארגון התבצע הניסיון הכושל של המוסד להתנקש בחייו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל בירדן, כי סיפורי מסתורין מוכרים לאנושות מאז ימי קליאופטרה (מלכה במצרים העתיקה). "אני מניח שמה שפרסמו זה עורבא פרח", אמר. כשנשאל לגבי סיבת מותו של "הראיס", הסביר חסון, שהיה שותף לשיחות השלום עם הפלסטינים במסגרת השיחות שהובילו להסכמי טאבה, חברון, הסכם וואי והשיחות שניהל אהוד ברק בזמן כהונתו כראש ממשלה, כי קיימת אפשרות שהפלסטינים "אינם גאים" בתשובה האמיתית למותו, והדגיש: "אני נזהר בכבודו של כל מת".

יאסר ערפאת. AP
נלקחו דגימות גם מהכאפייה המפורסמת. ערפאת/AP

התחקיר שפורסם ב"אל-ג'זירה", שנערך במשך תשעה חודשים, העלה כי בריאותו של ערפאת הייתה תקינה עד שהידרדרה באופן פתאומי ב-12 באוקטובר 2004. בבדיקות שעבר בפריז לפני מותו, לא אותרו עקבות של רעל בדמו. אולם, בדיקות שנערכו בשווייץ לחפציו – בגדיו, מברשת השיניים שלו ואפילו הכאפייה המפורסמת שלו, גילו רמות חריגות של פולוניום – חומר נדיר ומאוד רדיואקטיבי.

עוד מעלה התחקיר כי החפצים, שהועברו על ידי אלמנתו של ערפאת, סוהא, לאל-ג'זירה, ומשם למכון השווייצרי, היו מוכתמים בדמו של ערפאת, בזיעתו, ברוק מפיו ואף בשתן שלו. "אני יכול לאשר שנמדדה בבדיקתנו רמה גבוה, באופן בלתי מוסבר, של פולוניום-210 בחפציו של מר ערפאת, אשר הכילו כתמים של הפרשות גוף", סיפר מנהל המכון בשווייץ, ד"ר פנסואה בושו.

הטענות על כך שערפאת הורעל אינן חדשות. טענות דומות עלו זמן קצר לאחר מותו, כשמועות חסרות בסיס. הפלסטינים טענו כי ישראל היא שהרעילה אותו, ובין השאר, הם הסתמכו על לחישה של שר הביטחון דאז, שאול מופז, לראש הממשלה, אריאל שרון, בתחילת שנות ה-2000, אשר נקלטה במיקרופונים, לפיה הם יצטרכו "להיפטר" מערפאת. עם זאת, ראש לשכתו של שרון, דב וייסגלס, אמר בזמנו שערפאת לא הורעל. לדבריו, במערכת הביטחון היו הצעות להיפטר מערפאת, בין היתר הוצע לשלוח יחידה מיוחדת לחטוף אותו ולהעביר אותו מחוץ לגבולות המדינה. עם זאת, שרון לא אישר פעולה זו, בשל האפשרות של תקלה במבצע, והחשש שישראל תואשם במותו.

מצד שני, לפני כשנה וחצי טען קצין מודיעין פלסטיני, אשר נחשב למתנגד של הרשות הפלסטינית, וטען לשחיתויות רבות בה, כי ערפאת הורעל בחומר פולוניום, כפי שעולה כעת מהתחקיר. טענה זו יכולה גם לרמז על האפשרות שהורעל, אך לא על ידי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully