וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 הרוגים במטוס בסין: חטיפה או ריב על מושבים?

השלטון טוען כי קבוצה של בני המיעוט האויגורי המוסלמי ניסו לחטוף מטוס - אולם ארגון זכויות אדם טוען כי נורו למוות על לא עוול בכפם ומזהיר כי האירוע ינוצל להגברת הדיכוי

שדות התעופה בכל רחבי סין מגבירים היום (שני) את אמצעי האבטחה, לאחר ניסיון כושל לחטוף מטוס ביום שישי האחרון, בידי קבוצה של בני מיעוט האויגורי המוסלמי - ששניים מהם נורו למוות במהלך האירוע. כך מדווחים כלי התקשורת בסין - אולם מנגד, טוען ארגון זכויות אדם התומך במאבקם של האויגורים כי אין מדובר בניסיון חטיפה, אלא במחלוקת על מקומות ישיבה במטוס שיצאה מכלל שליטה.

מטוס נוחת בשדה התעופה של בירת סין, בייג'ינג, מאי 2012. Alexander F. Yuan, AP
הכוננות הוגברה בנמלי התעופה. מטוס נוחת בשדה התעופה בבייג'ינג, השנה/AP, Alexander F. Yuan

לפי הדיווח באתר "צ'יינה דיילי", ששת החוטפים, בני 20 עד 36, שהיו מצוידים בין היתר בחומרים החשודים כחומרי נפץ, ניסו לפרוץ אל תוך תא הטייס דקות ספורות לאחר המראת המטוס של חברת "טיאנג'ין איירליינס" כשעליו 92 נוסעים. המטוס המריא מהעיר הוטאן, בדרום מחוז שינג'אנג שבמערב המדינה - בו מרוכזים רוב בני המיעוט האויגורי.

החוטפים ניסו, לפי הדיווח, לשבור את דלת התא בעזרת קביים שהיו ברשותם, ששימשו אותם גם להכות כמה מהנוסעים. עימות פרץ בינם לבין אנשי הצוות ונוסעים אחרים, שבמהלכו נפצעו שניים מהחוטפים וארבעה אנשי צוות. לפי דיווח ה"גלובל טיימס", החוטפים הפצועים מתו לאחר מכן בבית החולים, בו אושפזו גם עוד שניים מהם, לאחר ש"פגעו מעצמם".

"הכוננות בשדות התעופה - כמו בזמן האולימפיאדה"

בארגון "הקונגרס האויגורי העולמי", היושב בגרמניה, חלקו על הגרסה הרשמית לאירוע, וטענו כי מדובר בסך הכל במחלוקת על מקומות ישיבה במטוס, שהידרדרה לקטטה והסתיימה במותם שני שניים מהנוסעים. "האויגורים בהוטאן מאמינים שהסיפור על החטיפה הוא שקר", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית דובר הארגון, דילשת רשית. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לפתוח החקירה. אנו חוששים ששלטונות סין ינצלו את התקרית כדי להגביר את הדיכוי". לטענת ארגון אויגורי נוסף, הממוקם בארה"ב, באחרונה ערכו השלטונות בהוטאן מספר חיפושים בבתים, ואף פשטו על בית ספר דתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עימות בין מפגינים אויגורים לכוחות הביטחון של סין, אורומצ'י, שינג'יאנג, יולי 2009. Ng Han Guan, File, AP
אשה אויגורית מול שוטרים באורומצ'י, בירת שינג'אנג, בזמן מהומות-הענק ביולי 2009/AP, Ng Han Guan, File

האויגורים החיים בשינג'אנג זוכים לאוטונומיה יחסית, אולם מתלוננים על מגבלות שונות בתחומי התרבות והדת שהטיל עליהם השלטון המרכזי, שאף יישב בחבל במהלך השנים מיליונים מבני ההאן (הסינים האתניים). בשנים האחרונות ניסו האויגורים להתקומם מספר פעמים באלימות, ובמהומות נרחבות ביולי 2009 נהרגו מאות בני אדם. לאחרונה, דווח על ניסיון לחדש את המחאה ביולי לפני שנה, אז נהרגו לפי הדיווחים כ-20 בני אדם. השלטונות הסיניים חושדים כי החטיפה תוכננה לרגל יום השנה הקרב למהומות, החל בעוד מספר ימים.

בעקבות האירוע האחרון, מדווחים כלי התקשורת הסיניים כי במספר שדות תעופה במדינה, בהם שניים בעיר שנחאי ונוסף בעיר ג'ילין, הועלתה הכוננות לדרגה 3 - אותה דרגת כוננות שהופעלה סביב האולימפיאדה בבייג'ינג ב-2008. גם בשדות התעופה של בייג'ינג התבקשו נוסעים להגיע שעה מוקדם יותר לטיסות ונרשמו תורים ארוכים במיוחד בעמדות הבידוק - אולם לא נמסר רשמית מה הסיבה לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully