וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שמיר עמד בקשיים עצומים כדי להגן על מדינת ישראל"

פנחס וולף

2.7.2012 / 2:57

בישיבה מיוחדת שכינסה סיעת הליכוד, סיפר ראש הממשלה על דמותו של שמיר מנקודת מבט אישית: עת כיהנתי כשגריר באו"ם, שלח אותי למסור הודעה. עד היום איני יודע מה אמרתי ולמי

"יצחק שמיר היה סלע מוצק, אדם שהאמין בארץ ישראל, בעם ישראל ובעצמאות ישראל" – כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (ראשון) בישיבת סיעת ליכוד מיוחדת שהתקיימה לזכרו של ראש הממשלה השביעי יצחק שמיר, ויובא הערב בשעה 18:00 למנוחות. נתניהו הוסיף כי "שמיר עמד בפני קשיים עצומים כדי להגן על מדינת ישראל. יצחק הביא מאות אלפי עולים מברית המועצות ומאתיופיה ועמד במקביל מול לחצים מדיניים אמריקנים. הוא איבד את משפחתו בשואה, פעל בלח"י ובמוסד, הוביל את הכנסת כיו"ר הכנסת, כשר החוץ וכראש ממשלה".

"מה שאפיין את יצחק יותר מכל היה הנאמנות הבלתי מסויגת למדינת ישראל ולביטחונה", המשיך נתניהו. "יצחק היה עקבי מוצק ומאופק, שידע לבחור בעמדות ריאליות שמותאמות למציאות ויש להעריך אותו כאחד מדור הנפילים שנלחם על הקמתה של מדינת ישראל ולאחר מכן נלחם על הגנתה".

כדי להמחיש את שיטות העבודה של שמיר, שאולי נלקחו מהמוסד, סיפר נתניהו שבזמן שכיהן כשגריר ישראל באו"ם, שמיר ביקש ממנו יום אחד: "סע למקום זה וזה, לשדה תעופה כזה וכזה, פגוש אדם בשם הזה ואמור לו כך וכך". "עשיתי כדבריו", סיפר נתניהו, "נסעתי, הגעתי לאותו שדה התעופה, פגשתי את האיש, אמרתי לו שיצחק שמיר מבקש למסור לו את המשפט והוא אמר לי: 'תודה רבה' והלך. שמיר לא השתמש אפילו ביוני דואר. עד היום אין לי מושג מה אמרתי, ולמי אמרתי. זה שמיר".

"שמיר היה אידיאולוג ממדרגה ראשונה"

יו"ר הקואליציה,ח"כ זאב אלקין, אומנם לא הכיר את שמיר באופן אישי אך ציין כי, "לא הייתי יושב פה במדינת ישראל אלמלא יצחק שמיר. אני חוויתי את המדיניות שלו בצד השני של מסך הברזל, ראיתי את תוצאות פעילותו של שמיר כאשר ב-1989 סגרה ארה"ב את שעריה כתחנה ראשונה ליוצאי ברית המועצות. בעת לימודי העברית. בקיץ 89' התחלנו 30 תלמידים ושלושה חודשים מאוחר יותר, כמורים, הצלחנו להביא לכדי 3,000 תלמידים ללימוד עברית. זאת מדיניותו של שמיר".

יצחק שמיר ,יוני 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
"נאמנות הבלתי מסויגת למדינת ישראל ולביטחונה". שמיר/לשכת העיתונות הממשלתית

כמעט ולא היה אחד מחברי הסיעה שלא ביקש לומר מילות הספד על שמיר. המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, הזכיר את האמירות לפיהם בזמן שמיר לא נעשו דברים מהותיים. "אמרו שבזמן כהונתו לא נעשה דבר? שמיר הביא עולים מאתיופיה, שמיר הביא עולים מברית המועצות, הוא זה שהקים שתי ממשלות אחדות, שמיר הוא זה שגילה איפוק במלחמת המפרץ והשתתף בוועידת מדריד".

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אמר כי "שמיר היה אידיאולוג ממדרגה ראשונה בלי לזלזל בזירה הבינלאומית. שמיר ידע להגיד שיש רגע שבו אנו צריכים להכריע כדי לא לפגוע ביכולת שלנו להגן על קיומנו, ויש לומר את הדברים מבלי להתרפס. הוא ידע שצריך להתחשב בעמדות של ידידותינו בעולם רק כאשר הדבר אפשרי. שמיר היה ראש ממשלה עם תוקף וללא תוקפנות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"אדם גדול, אגו קטן"

והיו גם שרים שידברו בערגה על העמדות המדיניות שהוא הציג. "בוועידת מדריד קרו דברים גדולים, דווקא אז סין הודו ומדינות מברית המועצות כוננו יחסים דיפלומטים עם ישראל", הזכיר שר התחבורה ישראל כץ. "זה לא היה אחרי אוסלו כמו שמנסים להכתיב בהיסטוריה, כמו גם היחסים עם ירדן. אחד הלקחים שמדברים עליו במשך שנים הוא הסוף מבחינה פוליטית של כהונתו, אז התפצל הליכוד לכמה קולות שגרמו לירידה מהשלטון. הלקח הוא שמה שבא אחרי הימין תמיד יהיה יותר גרוע".

השר לנושאים אסטרטגים משה (בוגי) יעלון, אמר כי "תקופת כהונתו של שמיר זו התקופה האחרונה של עמידה איתנה. לאחריה באו שני עשורים של חיפוש פתרון כאן ועכשיו ואפשר ללמוד איזה מחיר שילמנו על העכשוויזם והפופוליזם. היום ניתן להעריך את העמידה האיתנה של שמיר".

גם ח"כ דני דנון דיבר על הצורך לא רק לזכור את מעשיו, אלא גם להמשיך בדרכיו, ואילו השר לשירותי המודיעין דן מרידור, שכיהן כמזכיר הממשלה וכשר המשפטים בממשלת שמיר אמר כי "שמיר היה אדם גדול מפני שהיה לו אגו קטן. האגו אצלו היה קטן אבל החזון היה גדול. שמיר לא הרבה לדבר על עצמו, הוא התחייב לכתוב את זיכרונותיו , הסופרת שכתבה איתו ניסתה להוציא ממנו דברים על עברו. תשובותיו בדרך כלל היו 'מי שצריך לדעת על הנושא הזה כבר יודע' או 'זה מסוכן לדבר על זה', 'זה ממש אסור לדבר', היה קשה לכתוב עם שמיר את זיכרונותיו. זה מראה על האיש".

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק שמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully