וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעודה משוועת לסיוע: קפריסין מונתה לנשיאת האיחוד

המדינה הקטנה אמורה הייתה לציין בשמחה את המינוי החצי-שנתי לתפקיד. אך בשבוע שעבר הגישה בקשה לסיוע כלכלי הנאמד בחצי מגודל כלכלתה, ומקווה להימנע מגורל דומה לזה של יוון

קפריסין מונתה היום (ראשון) לנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, תפקיד שאותו תמלא עד סוף השנה.

נשיאות האיחוד האירופי עוברת בסבב קבוע מראש בין 27 חברותיו, וכל מדינה מחזיקה בתפקיד הסמלי במשך שישה חודשים. המינוי הועבר אל קפריסין מדנמרק, וב-1 בינואר 2013 תעביר קפריסין את התפקיד לאירלנד, שתשמש אחריה כנשיאה התורנית.

מה שהיה אמור להיות יום חגיגי עבור המדינה הקטנה, שבה 800 אלף תושבים, מצוין ברקע משבר כלכלי מחריף ואיום תקיף מצד טורקיה, שאיימה להקפיא את יחסיה עם האיחוד אם קפריסין אכן תמונה לתפקיד.

טורקיה: "אם קפריסין תמונה לתפקיד - יהיה משבר אמיתי"

דגלי מדינות האיחוד האירופי מותקנים מול משרדי הממשלה בניקוסיה, לקראת מינויה של קפריסין לנשיאה התורנית של האיחוד. 29 ביוני 2012. AP
פועל תולה את דגלי האיחוד האירופי מחוץ למשרדי הממשלה בניקוסיה, בסוף השבוע/AP

קפריסין היא המדינה החמישית מתוך 17 החברות בגוש האירו שביקשה חבילת סיוע כלכלית מקרנות החירום האירופיות. היקף הסיוע, שקפריסין ביקשה בשבוע שעבר, טרם נקבע, אך לפי כמה הערכות היא תזדקק למענק חירום של עד עשרה מיליארד אירו, יותר מחצי מהתל"ג שלה, כדי להימנע מפשיטת רגל.

אסדה טורקית לקידוח גז מול חופי קפריסין. AP
אסדת קידוח מול חופי קפריסין, ועליה דגלה של "קפריסין הטורקית". סכסוך ארוך שנים/AP

ואולם, חרף פנייתה הנואשת לסיוע מהקנצלרית אנגלה מרקל ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד, שמוכן לסייע לקפריסין, גם אם בהיקף שונה מעט – בניקוסיה לא מתביישים לנקוט טון תקיף כלפי "הפקידים מבריסל". בשבוע שעבר, הנשיא הקומוניסט דמיטריס כריסטופיאס תקף בחריפות את האיחוד האירופי, וברומזו ליחס שקיבלה "האחות הגדולה" שלו, יוון, אמר כי הבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע הבינלאומית פועלים כ"כוח קולוניאליסטי" בדרישתם להשית צעדי צנע מחמירים על מדינות המצויות במשבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא קפריסין דימיטריס כריסטופיאס. AP
נתניהו ונשיא קפריסין כריסטופיאס. היחסים התחזקו ברקע המשבר עם טורקיה/AP

הצרות של קפריסין אינן מסתיימות רק במישור הכלכלי, אלא גם במישור הצבאי. טורקיה, שאינה חברה באיחוד האירופי ועושה מאמצים דיפלומטים כבירים להתקבל אליו, נמצאת בסכסוך ארוך-שנים עם קפריסין מאז ההפיכה הטורקית בחלקו הצפוני של האי קפריסין ב-1974. ההפיכה הובילה לפלישה של צבא טורקיה לאי והצבה של כמה אלפי חיילים בו, ומאז נותקו היחסים בין אנקרה לניקוסיה.

ב-1983 הוקמה מדינת צפון קפריסין הטורקית, שאינה מוכרת על ידי מדינות העולם. לפי המשפט הבינלאומי, קפריסין היא הריבונה בכל חלקו של האי, אף שאין לה גישה למחציתו. גם חיזוק היחסים בין קפריסין לישראל על רקע חיפושי משאבי טבע בים התיכון תרם למתיחות הגבוהה ממילא בין המדינות השכנות.

עוד על היחסים בין קפריסין לטורקיה ולישראל
האם המוסד וקפריסין עקבו יחד אחרי טורקיה?
ארדואן: ישראל וקפריסין "בטירוף לחיפוש נפט"
טורקיה: נשלח ספינות קרב אל חופי קפריסין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully