וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפיר: "נתניהו משסה בנו השוטרים"; המשטרה: "כוח סביר"

מובילי המחאה מאשימים את ראש הממשלה באירועים האלימים אתמול בתל-אביב. 85 נעצרו לאחר שחלקם חסמו את נתיבי איילון ופרצו לסניפי בנק, ושפיר מדגישה: "מתנגדים לאלימות"

דרור עינב

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד)

בבוקר שאחרי הלילה האלים ברחובות תל-אביב, מובילי המחאה החברתית מכוונים חצים ומאשימים את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיסוי המשטרה במפגינים. סתיו שפיר, ממנהיגות המחאה, אמרה הבוקר כי "ראש הממשלה חושש מזעמו המוצדק של הציבור, ומנסה לחסל את הביקורת על-ידי שיסוי ברוטלי של המשטרה באזרחים שומרי-חוק".

שפיר שבה והדגישה כי היא ואנשיה "מתנגדים לכל ביטוי של אלימות ופגיעה ברכוש", זאת על רקע נסיונות הפריצה לסניפי בנק בתל-אביב, במהלך ההפגנה במרכז העיר. "הממשלה, והעומד בראשה, מנסים לבצע דה-לגיטימציה של המחאה החברתית הגדולה בתולדות ישראל. הממשלה מבקשת להשתיק כל ביקורת שמופנית נגדה על מנת שהמדיניות החברתית-כלכלית ההרסנית שאותה היא מובילה תוכל להמשיך להתנהל באין מפריע".

מפגיני המחאה החברתית התעמתו עם שוטרים וחסמו כבישים. דניאל בוק
"נתניהו משסה את המשטרה באזרחים". ההפגנה אתמול/דניאל בוק

לדבריה, "אירועי הלילה האחרון הוכיחו שהציבור לא קונה את השקרים האלה ושהוא נחוש להיאבק למען עתיד החברה הישראלית ולמען זכותו להפגין במרחב הציבורי", המשיכה שפיר. "קשה שלא לקבל את הרושם כי השינוי הדרמטי שחל ביחס של המשטרה למפגינים הוא תוצאה של הוראה שמקורה בדרגים הגבוהים ביותר במערכת הפוליטית".

צפו בסרטון שהועלה לרשת, ובו לכאורה שוטרי יס"מ מכים עצור

יונתן לוי, מפעילי המחאה הוסיף "הממשלה, על שלוחותיה, היא זו שהפעילה נגד המפגינים אלימות חסרת-תקדים. קודם כל, היא מפקיעה מהציבור את המרחב הציבורי ומונעת מהאזרחים להפגין. המשטרה מסרבת להעניק אישורי הפגנה - ואז טוענת שההפגנות אינן חוקיות. את דפוס הפעולה הזה ראינו בכיכר הבימה לפני חודשיים, בכיכר ציון בירושלים לפני שלושה שבועות ובשדרות רוטשילד ביום שישי האחרון, כשמאות מפגינים סולקו משם באלימות קשה ביותר. לצערנו, אנחנו נאלצים להזכיר לממשלה כי הזכות הבסיסית להפגין אינה תלויה באינטרסים הפוליטיים הצרים שלה או באינטרסים הכלכליים של הטייקונים".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אמר כי "הרבה מאוד תסכול וכעס הצטברו בחודשים האחרונים בעקבות המענה הכושל והציני שנתנה הממשלה לבעיות שהציפה המחאה החברתית. גם ההתנהגות הברוטלית של המשטרה מול המפגינים ביום שישי האחרון לא מסייעת במיוחד ועדיין, למופע האימים של אמש שכלל גל של הרס ואלימות אין הצדקה. זה אינו המשך ישיר של המחאה אלא פגיעה קשה במידת הלגיטימיות שלה". שמולי הוסיף כי "המאבק הוא מוצדק, מטרותיו ראויות אך אופן הפעולה הזה של אלימות הוא פסול".

שוטרים בהפגנה בתל אביב. דרור עינב
"כשהמפגינים נוהגים באלימות, המשטרה נוהגת בכוח סביר כדי לעצור אותם". אוחיון, משמאל/דרור עינב

3,000 השתתפו בהפגנה, 85 נעצרו

בסך הכל נעצרו אתמול כ-85 בני אדם בהפגנות המחאה. מרביתם נעצרו באזור גן העיר, הסמוך לבניין העירייה, בתום צעדה בה השתתפו 3,000 בני אדם. במסגרת עימותים בין שוטרים למפגינים נחסם בלילה לתנועה רחוב אבן גבירול, באזור רחוב פרישמן, והמפגינים אף חסמו לסירוגין את נתיבי איילון (כביש 20). מתוך העצורים, יובאו 15 לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בעיר בשעה 15:00. חלקם חשודים בהפרת סדר, וחלקם בתקיפה וגרימת נזק. לגבי יתר העצורים תיכף התקבלה החלטה.

עשרות מפעילי המחאה החלו לדפוק על חלונות סניף בנק ברחוב אבן גבירול ולצעוק "הון, שלטון, עולם תחתון". שוטרים במקום נפרשו בחזית הסניף בניסיון להדוף אותם, אך המפגינים הצליחו לנפץ את חלונות סניפי בנק הפועלים ובנק לאומי הסמוכים לכיכר רבין. הפעילים נשאו שלטים וקוראים "אנחנו הרוב חזרנו לרחוב" ו"כל העם אופוזיציה". אל הפעילים חברו גם כמה מאות בחרי הקהילה הגאה, שהפגינו הערב נגד ההתבטאויות בגנותם בכנסת.

פעילי המחאה מחו נגד מה שהגדירו כניסיון "לשבור את המאבק לצדק חברתי בכוח ואלימות" ונשאו שלטים בהם נכתב "העם דורש דמוקרטיה", זאת לאחר שידה של ליף נפגעה במהלך מעצרה בהפגנה שלשום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלונות הבנקים שנופצו אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד מרחב ירקון של המשטרה, תת-ניצב יורם אוחיון, אשר נכח במקום ופיקד על כוחות המשטרה בזמן ההפגנה שלשום, אמר כי "משטרת ישראל כגוף אוכף חוק היא הבסיס של מדינה דמוקרטית". בראיון לקול ישראל התייחס אוחיון לאלימות המשטרתית כלפי דפני ליף, אחת מראשי המחאה החברתית, בהפגנה בשדרות רוטשילד ביום שישי, ואמר: "ליף הייתה יחד עם עשרות מפגינים שהפרו את החוק. היא הפריעה לאוכפי חוק לבצע את עבודתם. במשטרת ישראל, במקרה של ההפגנה ביום שישי, הגיעה לסייע לעיריית תל אביב. היה צורך לעצור אותה. כשהמפגינים נוהגים באלימות, המשטרה נוהגת בכוח סביר כדי לעצור אותם".

בין מחאה לאלימות - כותרות אחרונות
הפגנת המחאה החברתית: חלונות סניפי בנקים נופצו
דפני ליף בגבס: שוחחרה ממעצר ומיהרה לבית החולים
דפני ליף נעצרה בניסיון לחדש המחאה ברוטשילד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully