וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חרם ממושך, טורקיה מחדשת היחסים עם צרפת

21.6.2012 / 17:52

ב-2011, טורקיה זעמה על הצעת חוק בצרפת שקראה לכלוא את מכחישי השואה הארמנית. ההצעה נפסלה מאז והיחסים נותרו קפואים, אך עם הסתלקותו של סרקוזי, נפתח עידן חדש

טורקיה הסכימה לחדש את קשריה הדיפלומטים, הכלכליים והצבאיים עם צרפת, שנותקו לפני חצי שנה. בחודש דצמבר 2011, אנקרה הודיעה כי היא מחרימה את צרפת, בשל החלטת הפרלמנט לקדם הצעת חוק, הקובעת כי הכחשת השואה הארמנית היא עבירה פלילית.

בתחילת השנה, בית המשפט העליון בפריז שלל את הצעת החוק, אך בטורקיה התעקשו להמשיך לנהוג בתקיפות כלפי צרפת. טורקיה אף סירבה, באופן רשמי לפחות, לאפשר למטוסים של חיל האוויר של צרפת לעבור בשטחה, וסירבה לאפשר לצי הסוחר שלה לעגון בנמליה.

נאומו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בוועידת "ידידי סוריה" באיסטנבול. אפריל, 2012. רויטרס
ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

כעת, עם מינויו של פרנסואה הולנד לנשיא צרפת, נראה כי טורקיה מוכנה להתגמש בעמדותיה. שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו, הודיע היום (חמישי) כי בעקבות פגישות שקיים הולנד עם ראש ממשלתו, רג'פ טייפ ארדואן, טורקיה "תסיר את העיצומים שהטילה על פריז".

היחסים בין טורקיה וצרפת החריפו על רקע המשבר בסוריה

בריאיון ברשת CNN בטורקית, אמר דאווטאולו כי הולנד וארדואן, שנפגשו בשולי ועידת G20 בברזיל, שוחחו שיחה טובה, וכי ניכר שבצרפת "מנשבות רוחות חדשות". דאווטאולו אף אמר כי בכוונתו לבוא לפריז ב-5 ביולי לפגישה עם מקבילו הצרפתי, לורן פביוס.

היחסים בין טורקיה לצרפת הדרדרו במיוחד בשנה האחרונה, בין היתר על רקע המשבר בסוריה, כששתי המדינות לא הסכימו על דרך לפתרון מלחמת האזרחים שמתחוללת שם. המשבר החריף כשבאנקרה טענו כי ניקולא סרקוזי מתחנף לציבור הארמנים בצרפת כדי לזכות באהדתם כדי להיבחר שוב למשרת הנשיא. עם תבוסתו בבחירות בחודש שעבר, גברו הקולות באנקרה שקראו לחדש את היחסים מול צרפת, בעלת ברית כלכלית חשובה לטורקיה.

לקריאה נוספת:
צרפת ניסתה להרגיע את הטורקים: "הפרגמטיות תנצח"
דיון בשואה הארמנית - גם בכנסת, ערב הדיון בדו"ח המשט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully