וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: חוק השואה הארמנית בצרפת "גזעני ומפלה"

בעקבות אישור החוק החדש, המעניש מי שמכחיש את שואת הארמנים, ניסה שר החוץ ז'ופה ניסה להרגיע את אנקרה: "צרפת צריכה את טורקיה וטורקיה צריכה את צרפת. הפרגמטיות תנצח"

רויטרס

יום לאחר שהסנאט בצרפת אישר סופית את החוק המטיל עונשים על מי שמכחיש את שואת העם הארמני - ובפריז מנסים להרגיע את זעמה של אנקרה. "כשר החוץ, אני חושב שהיוזמה הייתה בלתי הולמת, אבל זה מה שהפרלמנט החליט", אמר הבוקר (שלישי) שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה. "מה שאני רוצה לעשות היום, זה לקרוא לחברינו הטורקים להישאר רגועים".

"טורקיה היא מדינה גדולה, כוח כלכלי אדיר, כוח פוליטי אדיר", הוסיף ז'ופה בראיון לטלוויזיה. "אנו חייבים לשמור על יחסים טובים עמה". בהתייחסו לתגובות הזועמות מצדה של טורקיה, שבין היתר איימה בהורדת דרג היחסים בין המדינות, אמר השר כי "גל התגובות הזה מעט מופרז, צריך לומר". עם זאת, הבהיר: "אני בטוח שנשיב את היחסים למוטב. אני מושיט את ידי, ומקווה שהיא תיענה בהושטת יד, יום אחד. יש הרבה חברות צרפתיות בטורקיה. יש לנו קשרים כלכליים ומסחריים חשובים. אנחנו צריכים את טורקיה וטורקיה צריכה אותנו. אז אני סבור שהפרגמטיות תנצח את הרגשות".

טייפ ארדואן וניקולא סרקוזי בצרפת. רויטרס
ארדואן עם סרקוזי בימים טובים יותר. אתמול איים ארדאן כי "כף רגלו לא תדרוך עוד בפריז"/רויטרס

אולם נראה כי דבריו של ז'ופה לא הצליחו להרגיע את ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שזמן קצר לאחר מכן נשא דברים בנושא בישיבת סיעתו בפרלמנט באנקרה, בהם קבע כי החוק "גזעני, מפלה ופוגע בחופש המחשבה", ולכן, מבחינת טורקיה הוא "בטל ומבוטל". עוד הוסיף כי החוק משקף "תחייה של מנטליות מימי הביניים", ציין כי הזהיר את צרפת מפני השלכותיו וקבע כי "פרלמנטים לא יכולים לשכתב את ההיסטוריה". הוא הוסיף כי הוא מקווה שמתנגדי החוק יעתרו נגדו לבית המשפט החוקתי בצרפת, וחתם: "אנחנו עדיין מקווים שהטעות הזו תתוקן".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שנה בכלא, 45 אלף אירו קנס

החוק שאושר אמש בבית העליון של הפרלמנט בפריז, בתום שש שעות דיון, לאחר שאושר בדצמבר בבית התחתון, עדיין טעון את חתימתו ואישורו הסופי של הנשיא ניקולא סרקוזי. החוק קובע כי מי שיימצא אשם בהכחשת רצח עם, ובכלל זה השואה הארמנית, ייקנס בסכום שיכול להגיע עד 45 אלף אירו ולשבת בבית הכלא לפרק זמן של עד שנה. החוק המגדיר את שואת העם הארמני כרצח עם עבר בצרפת כבר בשנת 2001.

לטענת הארמנים, שזוכים לגיבוי מצד היסטוריונים, טבחה האימפריה העותמאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה כמיליון וחצי נוצרים מבני העם הארמני, במסגרת מדיניות השמדה מכוונת. האימפריה אמנם התפוררה עם סיום המלחמה, אך עד עצם היום הזה רואות ממשלות טורקיה ורוב העם הטורקי עלבון צורב בהאשמה ברצח עם. לטענת ממשלות טורקיה, שני הצדדים ספגו הרוגים באותה המידה.

לאחר שהחוק החדש עבר בבית התחתון בדצמבר, השיבה טורקיה את שגרירה מפריז להתייעצות, וראש הממשלה ארדואן אף הודיע על ניתוק קשרים. אתמול, לאחר ההצבעה בסנאט, איים שגריר טורקיה בפריז, טאשין בורקוגלו, כי הדבר יוביל ל"קרע מוחלט" בין המדינות, וכי אנקרה צפויה להוריד את דרג נציגותה בצרפת. שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו, גינה את ההחלטה וכינה אותה "בעייתית בכל דרך אפשרית, ומהווה דוגמה לחוסר אחריות". ארדואן עצמו איים אתמול כי אם החוק יעבור, "כף רגלו לא תדרוך עוד בפריז".

עדכון ראשון: 11:52

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully